صادرات صنایع پایین دستی نیازمند حمایت 

با تقویت تولید صنایع پایین دستی پتروشیمی می توان میزان صادرات را چند برابر کرد

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تقویت تولید صنایع پایین دستی پتروشیمی می توان میزان صادرات را چند برابر کرد.

محمدرضا خانمحمدی، نماینده مردم ابهر و خرمدره در ابن باره به اگزیم نیوز گفت: زمانی که برای حضور در دهکده جهانی صحبت میکنیم باید دانش و فناوری متناسب با روز دنیا داشت باشیم که خوشبختانه کشور ما از این نظر هیچ مشکلی ندارد اما در مرحله دوم می توان با منابع طبیعی که کشور دارد این حضور را تقویت کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن افزود: اگر بحث توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی را داشته باشیم می توان با توسعه صنایع مختلف گاز و پتروشیمی رقم قابل قبول صادراتی داشته باشیم به طوری که برگ برنده این محصولات در دستان ما باشد.

وی با اشاره به ظرفیت تولید محصولات گازی و پتروشیمی اظهار کرد: برخی کشورهای توسعه یافته یک دهم ظرفیت های تولیدی کشور ما را ندارند اما حجم بالای تولید و بهره وری که از محصولات خود میکنند ایجاد ثروت و گردش مالی قابل قبولی برای آنها رقم می زند.

خانمحمدی با اشاره به اینکه صنایع پایین دستی می تواند بهترین گزینه برای صادرات باشد گفت: صنایع پایین دستی محصولات پتروشیمی که از آن صحبت می شود 700 قلم کالا است که با تقویت هر کدارم از آنها در بحث تولید می توان فرصت صادرات را برای آنها افزایش داد. به طور شفاف باید گفت ما از توسعه بند بند اقتصاد صحبت می کنیم که امری ضروری است اما باید صنعت های مختلف را بررسی کرد و ذره بینی برای درصد تقویت و حمایت از آنها در نظر گرفت، زمانی که می گوییم صنایع پایین دستی تقویت شود یعنی باید شرکت هایی که واقعا قابلیت تولید محصولات با کیفیت مطلوب را دارند مورد حمایت 100 درصدی قرار داد نه شرکت هایی که برنامه ریزی دقیق دراین امور ندارند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: خواسته یا ناخواسته برخی شرکت های که برنامه ریزی دقیق و چشم اندازی برای آینده خود ترسیم نکرده اند از عرصه رقابت چه در بازارهای داخلی و چه عرصه جهانی حذف می شوند بنابراین بهتر است طرحی مبنی بر یکپارچگی برخی شرکت های کوچک  ایجاد شود تا حمایت های مالی بیشتری نصیب آنها شود.

نماینده مردم ابهر و خرمدره با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۳۹ حرفه صنعتی در کشور فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: از این میزان حرفه ای که دنبال می شود باید بررسی که کدامیک موفق تر و کدامیک موفقیت کمتری را بدست آورده اند، بر اساس این موضوعات می توان گفت چه نوع حمایتی برای تولید بیشتر و صادرات کالاهای این گروه داشت.

 

کد خبر 1831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =