افت شدید نوسانات تجاری با راه اندازی بورس ارز

 از آنجایی که صادرکنندگان و وارد کنندگان طی چند سال اخیر با مشکلی به نام نوسان های غیر منطقی نرخ ارز همراه بوده اند هم اکنون که بورس ارز مجوز لازم برای فعالیت را اخذ کردهاست می توانند با استقبال از این تالار معاملات، نوسان قیمتی را به حداقل برسانند، البته راه اندازی این بورس به معنای حذف ۱۰۰ درصدی ریسک نیست اما می توان گفت پوشش ریسک قابل قبولی برقرار خواهد کرد

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: راه اندازی بورس ارز به معنای حذف 100 درصدی ریسک نیست اما سرمایه گذاران می توانند با استقبال از این بورس پوشش ریسک قابل قبولی در معاملات خود داشته باشند.

بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به راه اندازی بورس ارز  به اگزیم نیوز گفت: برای ایجاد اقتصادی آزاد باید شیوه های مدرن معاملاتی را در راس کار قرار داد، البته این به شرطی است که متغیر های اقتصادی محبوس و تحت کنترل نباشند. اوراق مشتقه مالی مبتنی بر ارز در قالب معاملات بورس کالایی، کشف قیمت دستوری را از بین می برد همچنین چشم اندازی که در خصوص توسعه اقتصادی از آن ترسیم شده زودتر میسر می شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: متاسفانه دولت به متغیر‌های اقتصادی حساس شده و هر کدام از آنها را تخت کنترل قرار داده است در صورتی که این کار شرایط را برای مدتی بهبود می بخشد و پس از آن ممکن است جهش منفی را شاهد باشیم، به طور مثال اگر روند نرخ ارز به همین رویه ادامه یابد و تورم حالت صعودی به خود بگیرد با آسیب های جدی مواجه می شویم.

وی راه اندازی بورس ارز را تصمیم مثبت و مهمی در راستای ثبات نرخ ارز دانست و گفت: با راه اندازی این بازار  می توانیم به سمت تک نرخی شدن ارز همچنین پوشش ریسک معاملات برویم البته این اقدام باید با هماهنگی های بورس کالا و بانک مرکزی صورت بگیرد، مکانیزم بورس کالا به گونه ای است که سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند با آرامش خاطر بیشتری معاملات خود را دنبال کنند.

خدارحمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بورس ارز چه تاثیری بر تجارت می گذارد؟ بیان کرد: از آنجایی که صادرکنندگان و وارد کنندگان طی چند سال اخیر با مشکلی به نام نوسان های غیر منطقی نرخ ارز همراه بوده اند هم اکنون که بورس ارز مجوز لازم برای فعالیت را اخذ کردهاست می توانند با استقبال از این تالار معاملات، نوسان قیمتی را به حداقل برسانند، البته راه اندازی این بورس به معنای حذف 100 درصدی ریسک نیست اما می توان گفت پوشش ریسک قابل قبولی برقرار خواهد کرد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری اظهار کرد: تا زمانی که این بورس فعالیت خود را آغاز نکند نمی توان راجع به بند بند معاملات آن صحبت کرد،به منظور دیگر میزان استقبال از این تالار و کشف قیمت را باید بر مبنای عرضه و تقاضا قرار داد. این کار هنوز به مرحله اجرا نرسیده اما با توجه به تفاوت قیمتی که در بازار آزاد وجود داردمبنای قیمت گذاری وابسته به عرضه های اولیه خواهد بود، پس از فعالیت این بورس، بازار آزاد هم می تواند رابطه مستقیمی به منظور یکسان سازی نرخ ارز ایجاد کند.

کد خبر 1832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =