چهار ضرورت رفع مسایل مبنایی در تولید

عدم تعیین قیمت خوراک، فعالیت زیر ظرفیت تولید، وجود انبوهی از پروژه های نیمه کاره و کاهش سطح سرمایه گذاری های کافی از چالش های اصلی بخش تولید هستند

دکتر احمد مهدوی دبیر اتحادیه کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص مشکلات موجود در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در کشور به اگزیم نیوز گفت: مشکل اصلی ما در مسائل مبنایی تولید است و نه صادرات. در حال حاضر پالایشگاه های ما به دلیل نداشتن خوراک با 70 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند در صورتیکه اگر با ظرفیت کامل  فعالیت می کردند علاوه بر این میزان صادرات که اکنون داریم می توانستیم 30 درصد دیگر نیز به صادرات کشور اضافه نماییم.

وی افزود تنها 65 درصد از پروژه های نیمه کاره در این صنعت به سرانجام رسیده اند یعنی تولیدی معادل 45 میلیون تن، این در حالی است که در صورت اتمام این پروژه ها تولید پتروشیمی در کشور به بیش از 90 میلیون تن خواهد رسید و این افزایش دو برابری تولید به معنای افزایش جهش وار صادرات در این صنعت است.

مهدوی مشکل دیگر این صنعت را مشخص نبودن قیمت خوراک بیان کرد و افزود انجام سرمایه گذاری های جدید در این صنعت به دلیل مشخص نبودن قیمت خوراک به تعویق افتاده است و سرمایه گذاران جدید نیز به همین دلیل وارد این صنعت نمی شوند وی ادامه داد فروشنده خوراک در کشور دولت است و هر زمان بنا به تصمیم خود  قیمت خوراک را تغییر می دهد و خریدار هیچ نقشی در تعیین قیمت خوراک ندارد. مشخص نبودن و تغییر قیمت خوراک سب می شود که تولیدکننده در صادرات این محصول با مشکل عدم ثبات قیمت تمام شده مواجه شود که گاه زیان هایی را هم برای تولیدکننده ایجاد می نماید.

دبیر اتحادیه کارفرمایی صنعت پتروشیمی مشکل سوم را عدم تطابق مقررات داخلی با قوانین دولتی دانست و گفت قوانین و بخشنامه های دست و پا گیر زیادی وجود دارند که ما تفسیر درستی از آن ها نداریم و مجری های این قوانین نیز تفسیرهای گوناگونی از این قوانین دارند. در واقع مشکل اصلی عدم شفافیت قوانین در این حوزه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وجود مشوق های صادراتی در هر حوزه ای نیاز است گفت: به طور خاص تولیدکنندگان در صنعت پتروشیمی چندان به مشوق های صادراتی نیاز ندارند. اگر قوانین دست و پا گیر حذف شوند و دولت مسیر را برای تولید تسهیل نماید می توان گفت کمک زیادی به افزایش تولید و صادرات در این صنعت نموده است.

کد خبر 1833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =