بازسازی و سالم سازی دو مقوله اصلی در پسا تحریم

برای بهبود فضای تجاری در پسا تحریم باید به دو مقوله بازسازی و سالم سازی سیستم اقتصادی کشور توجه ویژه ای شود

پدیدار عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در تشریح راهکارهای مورد نیاز برای بهبود  فضای تجارت کشور در پسا تحریم به اگزیم نیوز گفت: این پنج سال تحریم، آثار نامساعدی بر تجارت خارجی کشور داشته است. می توان گفت عملا از جامعه جهانی کنار زده شدیم لذا این انتظار وجود دارد که در پسا تحریم به مقوله بازسازی توجه بیشتری شود بطوریکه بتوانیم این کنارزدگی توسط جامعه جهانی را پوشش داده و آن را ترمیم کنیم.

پدیدار راهکار دوم را سالم سازی بیان کرد و توضیح داد: در تمام کشورهای دنیا که در تحریم قرار داشتند فساد و رانت بوجود آمده است لذا توجه اصلی ما در پسا تحریم باید بر سالم سازی و در کنار آن برنامه سازی و برنامه ریزی باشد. وی ادامه داد: پس از تحقق دو راهکار گفته شده باید به اجرای این راهکارها در بخش صنعت پرداخته شود در واقع بخش بازرگانی باید یک رویکرد جدید را در پیش گیرد و این رویکرد جدید تجارت خارجی و توسعه صادرات است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در صورتی می توانیم به نظم اقتصادی در کشور دست بیابیم که یک بخش توسعه تجارت خارجی و یک بخش توسعه تجارت داخلی داشته باشیم و نیز تاکید میکنم که لفظ توسعه را باید در کنار تجارت بکار برد چرا که تجارت یک فرایند است که یک نقطه آغاز و یک نقطه طولانی مسیر دارد لذا این مسیر باید کاملا شناسایی و دیده شود و با توجه به اینکه از منظر جغرافیایی  در یک منطقه ای هستیم که از نقطه نظر منابع در مرکز انرژی خاور میانه قرار داریم باید برای این پتانسیل خدادادی یک برنامه ریزی جدی توسعه صنعتی داشته باشیم.

پدیدار با اشاره به اینکه وظیفه طرح ریزی برنامه توسعه صنعتی در اختیار بخش صنعت است ادامه داد: یکی از راه های رسیدن به توسعه تجاری راهیابی به درون مصرف کنندگان داخلی است همان تجربه ای که کشورهایی مانند کره، ژاپن، چین و اقتصادهای نوظهوری مانند مالزی، برزیل، آرژانتین و حتی سریلانکا و اخیراً هم ویتنام داشت. وی در پایان گفت: باید این را نیز در نظر داشته باشیم که دستیابی کشور به بازارهای جهانی نه تنها سبب توسعه اقتصادی می شود بلکه قدرت چانه زنی سیاسی کشور را نیز افزایش می دهد.

کد خبر 1839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =