بخش خصوصی در چنبره چالش های اقتصادی و سیاستی

بخش خصوصی می تواند راه حلی برای بهبود اقتصاد باشد، اما برخی قوانین دست و پا گیر مانع از تقویت این بخش شده بارها تاکید شده است که دولت با ارائه لایحه ای به مجلس می تواند  حداقل تسهیلات قانونی ایجاد کند

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: حمایت از این بخش خصوصی انگیزه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در راستای تعاملات بین المللی و توسعه تجارت زنده میکند.

جعفر سبحانی، مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت وگو با اگزیم نیوز گفت: توانمند سازی بخش خصوصی جزء اصلی ترین برنامه ها به شمار می رود که متاسفانه این موضوع از سوی دولتمران پیگیری نمی شود، در صورتی که تقویت و حمایت از این بخش موجب رشد اقتصاد و  عملیاتی شدن طرح های متفاوت است.

وی تشریح کرد: در حال حاضر روابط دولت با بخش خصوصی باید اصلاح شود، همه دولت ها بخش خصوصی را رقیب خود می دانند در صورتی تکالیف و وظایف بخش خصوصی در راستای توسعه اقتصاد و همکاری با دولت است، مسئولان دولتی هر ساله با وعده های متفاوت مانع رشد این بخش شده اند به طوری که آسیب این موضوع  به وضوح قابل رویت است.

سبحانی در خصوص واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی بیان کرد: هر شرکتی قبل از واگذاری باید زیر ساخت های لازم برای سوددهی مناسب داشته باشد، اما این کار در کشورکمی تفاوت دارد، به این معنا که شرکت های واگذار شده به بخش خصوصی هیچ امتیاز مثبتی ندارند به طوری که با بدهکاری و کمبود منابع  این اقدام صورت میگیرد. از طرفی زمانی که این واگذاری انجام می شود نیروهای انسانی که در شرکت یا سازمان مشغول به فعالیت هستند امیدوارند شرایط بهتر شود اما به دلیل کمبود منابع و بودجه بخش خصوصی قادر به بهبود وضعیت نیست. علاوه بر این، بخشی از بودجه توسعه شرکت های واگذار شده باید به رد دیون اختصاص یابد یعنی عملا شرکت ها از صفر باید فعالیت را آغاز کنند.

وی ادامه داد: با توجه به بدهکاری دولت در بخش های مختلف موضوع رد دیون باعث شده تا بخش خصوصی بر روی یک خط ثابت پیش رود.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه برخی قوانین واگذاری باید اصلاح شود، گفت:  بخش خصوصی می تواند راه حلی برای بهبود اقتصاد باشد، اما برخی قوانین دست و پا گیر مانع از تقویت این بخش شده بارها تاکید شده است که دولت با ارائه لایحه ای به مجلس می تواند  حداقل تسهیلات قانونی ایجاد کند.

سبحانی توضیح داد: سرمایه گذاران با تزریق سرمایه به بخش خصوصی باید ارزش واقعی این بخش را نمایان کنند، مسئولان این بخش نباید صرفا گردش مالی را ملاک قرار دهند بلکه با توسعه طرح ها و عملیاتی شدن پروژه های نیمه تمام اعتماد از دست رفته را بازگردانند، این اقدام می تواند زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی را هموار کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بخش خصوصی تا چه اندازه می تواند در رشد تجارت تاثیر گذار باشد؟ گفت:  حمایت از این بخش می تواند حس رقابت پذیری شرکت ها را ارتقا دهد، طی چند سال اخیر رکود اقتصادی باعث شد تا رقابت شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به حداقل برسد در صورتی که باید این انگیزه را برای تولیدکنندگان در راستای تعاملات بین المللی و توسعه تجارت ایجاد کرد.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی تا به حال 137 هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده اما از این میزان 10 درصد در اختیار این سازمان بوده، مابقی صرف رد دیون و مشکلات دیگر شده است.

کد خبر 1846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =