سهم بالای هزینه حمل در سبد صادراتی

حمل‌ونقل ۳۵ درصد قیمت کالاهای خام صادراتی ایران را به خود اختصاص می‌د‌هد درحالی که در کشورهای صنعتی این رقم حداکثر ۱۸ درصد است

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: ایران دو برابر کشورهای صنعتی در خصوص حمل و نقل کالا هزینه می کند با وجود این که از نظر انرژی و سوخت از مزیت بالایی نسبت به کشورهای صنعتی برخوردار است.

به گزارش اگزیم نیوز، «ولی‌الله افخمی‌راد» با بیان این مطلب افزود: حمل‌ونقل 35 درصد قیمت کالاهای خام صادراتی ایران را به خود اختصاص می‌د‌هد درحالی که در کشورهای صنعتی این رقم حداکثر 18 درصد است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ایران پایین بودن توان عملیاتی بنادر است که اگر آن را با کشور چین یا امارات متحده عربی که دو شریک نخست تجاری کشورمان هستند، این ارقام بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

افخمی‌راد اظهار داشت: توان عملیاتی بنادر ما در سال 2014 پنج میلیون و 163 هزار بوده است اما در امارات این رقم به 21 میلیون و در چین به 182 میلیون می‌رسد.

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: اگر چه توان بنادر امارات در سطح پایینتری نسبت به ایران قرار دارد اما با این وجود حدود 4 برابر ظرفیت عملیاتی بنادر ایران است، هزینه های عملیاتی در بنادر جنوب کشور از جمله بندر شهید رجایی به ازای هر کانتینر، 43 دلار است در حالی که این هزینه در راس الخیمه 13 دلار و بندرسلاله عمان هفت دلار است.

وی تصریح کرد: در مورد زمانی که کالا در بنادر ما تخلیه و بارگیری می شود نیز مقایسه صورت گرفته است و در شش کشوری که مورد مطالعه قرار داده‌ایم، شاخص توقف در کنار اسکله و بارگیری در این شش کشور حدود 10 ساعت است در حالی که در بندرعباس این شاخص حدود چهار روز، 9 ساعت و 45 دقیقه اندازه گیری شده است و طبیعی است که با چنین میانگین زمانی هزینه ها تغییر پیدا کند و نهایتا در قیمت تمام شده خود را نشان دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در تایوان، مالزی، امارات و بندرعباس نیز مقایسه ای صورت گرفته است به طوری که در تایوان زمان انتظار برای یک کشتی 9 دقیقه، در مالزی 18 دقیقه و در امارات 14 دقیقه است.

وی افزود: مدت زمان تخلیه و بارگیری در تایوان پنج ساعت و مالزی 3 ساعت و در جبلعلی 4 ساعت و در بندرعباس 4 روز است که به طور طبیعی موجبات افزایش کالا را ایجاد می کند و باید بررسی و اصلاح شود.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: معضل خود مالکی کامیون ها، فقدان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، از جمله مشکلاتی است که اگر بخواهیم قیمت ها منطقی شود ناچار به رقابت هستیم و اجازه دادن به شرکت های حمل و نقل بین المللی یکی از راهکارهای حل چنین مشکلاتی است.

افخمی راد اظهار داشت: در حمل و نقل داخلی، ناوگان ما بسیار ضعیف است و جا دارد شرکت های حمل و نقل داخلی کشور در جهت ارتقاء کیفی کامیون هایی که در اختیار دارند و همینطور تعداد آنها اقدام اساسی را انجام دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مرز بازرگان جایی که کامیون های ترک قرار دارند، به راحتی می توان این تفاوت را احساس کرد، نو بودن و یک دستی در طرف ترک قابل مقایسه با کامیون های ما نیست، باید درخصوص نوسازی حمل و نقل جاده ای ایران اقدامات جدی انجام داد.

وی گفت: در حوزه ریلی نیز با مشکلات مشابه ای مواجه هستیم، ناوگان هوایی کشور به دلیل تحریم ها نتوانسته بازسازی لازم را انجام دهد و صنعت هوایی کشور ناچار به استفاده از هواپیماهای قدیمی و فرسوده بوده است در بخش حمل و نقل هوایی نیز اصلا قابل قیاس نیستیم.

وی ادامه داد: به لحاظ تسهیلات برای توسعه توریسم و جهانگردی نیز باید بپذیریم فرودگاه‌های ما با وجود موقعیت خوب کشور به هیچ وجه توان کسب درآمد از بابت ترانزیت هوایی و یا موارد دیگری که به نوعی با امر فراز و فرود مرتبط می شود قابل مقایسه نیستند.

افخمی راد ادامه داد: فرودگاه های ما به قدری ضعیف است که قابلیت مقایسه را ندارند و جای آن دارد برای کسب منافع هوایی هرچه سریعتر اقدامات سریعتر در زمینه توسعه فرودگاه‌ها به جهات مختلف صورت پذیرد که با توجه به شرایط خوب سیاسی وامنیتی که در کشور ما وجود دارد بتواند منشا درآمد برای کشور باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اشاره به این مشکلات به معنای آن نیست که خدمات کسانی که در این بخش فعالیت می کنند نادیده گرفته شود اما به عنوان یک ضعف باید مورد توجه قرار بگیرد و باید کاری کنیم که از شرایط حداکثر بهره برداری صورت و ایران در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در بخش ترانزیت جاده‌ای ایران از امکان خوبی برخوردار است و موضوع جاده ابریشم که مورد توجه ویژه کشورهای شرقی به خصوص چین قرار گرفته است، باید مورد توجه جدی ایران قرار بگیرد تا در آینده درآمد بیشتری از آن به بخش اقتصادی کشور تزریق شود.

وی در ادامه به تغییر جایگاه ایران در جهان اشاره کرد و گفت: تحول جدیدی در راه است و ایران جایگاه خود را در جهان پیدا کرده است و با برداشته شدن تحریم ها زمینه فعالیت های بیشتر فراهم می شود. با توجه به کاهش هزینه هایی که با برداشته شدن تحریم های بانکی به وجود خواهد آمد ما امیدواریم رقابت پذیری کالاهای ایران بیشتر شود و در نتیجه حجم صادرات غیر نفتی ایران افزایش یابد.

افخمی‌راد ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت نفت، صادرات غیر نفتی از استقبال بیشتری برخوردار خواهد شد و قطعا مسیر سخت و دشواری خواهیم داشت بنابراین باید از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را ببریم و تلاش کنیم ظرفیت های جدید در کشورهای همسایه ایجاد کنیم و تلاش کنیم با کاهش قیمت در ارایه کالای صادراتی، قدرت رقابت پذیری کالاهای ایرانی را بیشتر کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: شرایط سیاسی منطقه این امکان را بیش از گذشته به ایران به عنوان کشوری امن و مناسب برای سرمایه گذاری خارجی و تولید بیشتر داده است، بنابراین اگر سیاست های اقتصادی همسو با سیاست کشور حرکت کند قادر خواهیم بود سهم بیشتری از تولید را به صادرات اختصاص دهیم و موانع صادراتی را از پیش رو برداریم.

وی آماده نبودن ظرفیت های تولید در داخل کشور را بخشی از مشکلات پیشرو صادرات غیرنفتی دانست اما تصریح کرد: مشکل عمده این است که قادر نیستیم کالای خود را با قیمت رقابتی در بازارهای هدف عرضه کنیم.

کد خبر 1858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =