بازگشت ایران به قاره سیاه

رییس سازمان توسعه تجارت در نشست همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی که در سالن خلیج فارس سازمان توسعه تجارت برگزار شد گفت: به دلیل تحریم ها حجم روابط میان ایران و آفریقای جنوبی تنها در حوزه خدمات و کالا 50 میلیون دلار بوده است که ما امیدواریم این حجم تجارت به 10 برابر رقم فعلی برسد.

افخمی افزود: با رفع تحریم‌ها، صادرات محصولات پتروشیمی و نفت وگاز به این کشور نیز اضافه خواهد شد و از طرف دیگر دو طرف به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری در زمینه‌های مختلف هستند تا به اهداف تبیین شده در تجارت دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ایران علاقه مند است با کشورهای مختلف بویژه کشورهای آفریقای جنوبی در راستای توسعه روابط تجاری اقدام کند افزود سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس ضوابط قانونی مکلف است موانع موجود در مسیر تجارت با کشورهای مختلف جهان را شناسایی و مرتفع و با بکارگیری مکانیزم‌های شناخته شده بین‌المللی در راستای تجارت بین دو کشور اقدام کند و در این مسیر از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاهای متقابل به منظور شناخت هر چه بهتر تجار و بازرگانان و صنعتگران دو کشور استقبال می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه طبق آمار حجم تجارت میان دو کشور در سال 2014، 49 میلیون دلار بود افزود زمینه نرم افزاری برای انعقاد تعرفه ترجیحی با آفریقای جنوبی فراهم نیست و تجارت ترجیحی دو کشور نیازمند تطبیق پذیری ایران با کل قوانین قاره آفریقاست که هر دو طرف باد به دنبال تحقق آن باشند.

افخمی‌راد اظهار داشت: برگزاری این نشست و به ویژه تشکیل میزهای تخصصی کالایی برای مذاکرات رو در رو شرکت‌های مختلف و تجار دو کشور یک فرصت مهم در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی می باشد.

در این نشست رامافوزا معاون رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی، نیز طی سخنرانی خود بر لزوم برقراری روابط تجاری و سرمایه گذاری های دائمی با ایران تاکید کرد. وی ادامه داد که ایران این فرصت را داراست که با گسترش همکاری و سرمایه‌گذاری متقابل در آفریقا زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی خود را با کشورهای قاره آفریقا افزایش دهند.

رامافوزا گفت: ایران و آفریقای جنوبی سابقه همکاری های تجاری و اقتصادی فراوانی با یکدیگر دارند اما سطح این روابط به دلیل تحریم ها کاهش یافته بود که با وجود توافق ایجاد شده دیگر مانعی بر سر این همکاری ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود ما از برنامه هسته‌ای ایران، در مجامع بین‌المللی دفاع کرده‌ایم، امروز نیز مصمم به گسترش همکاری‌ها در بعد اقتصادی و تجاری هستیم و حضور هیاتی متشکل از مقامات عالی آفریقا و بازرگانان بزرگ این کشور نشانگر عزم جدی ما برای گسترش روابط با ایران است.

وی افزود: ایران با داشتن 80 میلیون جمعیت و با تولید ناخالص داخلی 400 میلیارد دلاری، بزرگترین بازار منطقه محسوب می‌شود و فرصت‌های جدید، موقعیت اقتصادی ایران را بالاتر خواهد برد.

سخنرانی رییس سازمان توسعه تجارت ایران، رییس آفریقایی شورای مشترک ایران ـ آفریقای جنوبی، رایزن بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی و مذاکرات شرکت‌های ایران و آفریقای جنوبی از دیگر برنامه‌های نشست همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی بود .نومندیا کتلین امفکتو معاون وزیر ارتباطات بین‌الملل و همکاری، ژنرال بکی چله معاون وزیر کشاورزی، جنگلداری و شیلات، ماجولا معاون وزیر انرژی، اسبیسی هوبرت جوناس معاون وزیر دارایی، ماسینا معاون وزیر تجارت و صنعت، گودفری اولیفانت معاون وزیر منابع معدنی، ماناتا معاون وزیر آموزش عالی و خاسا معاون وزیر گردشگری از جمله اعضای هیات عالی آفریقای جنوبی حاضر در این مراسم بودند.

کد خبر 187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =