در بورس کالا می مانیم

صبح امروز، به همت کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران جلسه ای با حضور مدیران تشکل های پلیمری و نماینده انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی برگزار شد و در این جلسه مدیران تشکل های پلیمری بر نقایص جدی بهین یاب و ضرورت اصلاح آن تأکید کردند

صبح امروز، به همت کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران جلسه ای با حضور مدیران تشکل های پلیمری و نماینده انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی برگزار شد. در این جلسه مدیران تشکل های پلیمری بر نقایص جدی بهین یاب و ضرورت اصلاح آن تأکید کردند.
مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی هم از تصمیم برای حضور در بورس کالا خبر داد و گفت پتروشیمی ها به هیچ وجه قصد خروج از بورس را نداشته اند، هر چند حضور در بورس کالا به ضرر صنایع پایین دستی است.

مهندس متوسلیان رییس انجمن ملی پلاستیک در جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ما در کمیته شورای ملی رقابت هر هفته جلسه داریم که در آن هم وزارت صنعت و هم وزارت نفت و هم اتاق ایران و بورس کالا حضور دارند و در بیش از 10 جلسه، تنها میزان کف عرضه ها را بررسی کردیم و به طور میانگین بر اساس میزان عرضه ای که در بورس شده و معاملاتی که انجام شده است میزان کف قیمتی آن را مشخص کردیم. وی افزود: در حال حاضر برای 76 گرید کف عرضه مشخص شده است.

رییس هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک با اشاره به عدم حضور تنظیم کننده بازار محصولات پتروشیمی گفت: ما متاسفانه سیستم رگولاتوری نداریم و هر کدام به تنهایی دنبال رفع مشکل هستیم. ما در انجمن ملی پلاستیک طی جلسات مختلف به ابعاد حل مشکل تنظیم بازار پرداخته ایم.

مهندس متوسلیان گفت: دغدغه اصلی ما دسترسی به سایت بهین یاب است که البته با همت وزارت صنعت، معدن و تجارت این دسترسی در اختیار ما قرار گرفت اما پس از ورود به این سایت می بینیم که مثلا یک واحدی برای سال 73 قرار دارد که هنوز به روز نشده است و فقط یک ظرفیت دارد نه ارزش افزوده پرداخت کرده و نه تعداد کارگرانش مشخص است. بنده دیروز نتایج بررسی سایت بهین یاب را که توسط انجمن ملی پلاستیک انجام شده را در شورای رقابت ارائه دادم و امیدواریم که پشتیبانی و شفاف سازی صورت گیرد.

ابهری: ما بورس را قبول داریم و به هیچ وجه قصد خروج از بورس را نداریم و بورس در حال حاضر از لحاظ مادی به نفع ما است و به ضرر شماست.

دکتر مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در ادامه این نشست اظهار داشت: ما بورس را قبول داریم و به هیچ وجه قصد خروج از بورس را نداریم و بورس در حال حاضر از لحاظ مادی به نفع ما است و به ضرر شماست.

مهدوی افزود: ما در صنعت پتروشیمی چه صنایع تکمیلی و چه صنایع بالا دستی یک مزیت بزرگ در دنیا دارا هستیم اما متاسفانه به رغم داشتن این مزیت و ظرفیت بزرگ، در این صنعت هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

وی افزود: از سال 84 تا 89  ظرفیت پتروشیمی سالانه 20.1 درصد رشد داشته است اما از سال 89 تا 94 تنها 2 درصد رشد داشته ایم که این به معنای در جا زدن در این صنعت است.

مهدوی در رابطه با بحث استراتژی صنعتی گفت: ما در پتروشیمی تاکنون هیچ استراتژی ای نداشته ایم و خوب حرکت نکرده ایم، به طور مثال: عربستان 2 برابر ما تولید می کند و در جلسه ای که اخیرا کشورهای عربی در دبی برگزار کردند اعلام شد که تا سال 2025، 300 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی هزینه خواهند کرد پس ما چگونه می خواهیم در برنامه چشم انداز، اول منطقه بشویم؟

وی افزود: دولت مشکل ما را حل نخواهد کرد و خودمان باید دست به کار شویم. مهدوی پیشنهاد داد: یک کمیته مشترک با صنایع تکمیلی تشکیل دهیم و از هر صنفی یک نفر نماینده شود تا در یک بازه 6 ماهه مسائل را حل و فصل کنیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان پتروشیمی در زمینه سایت بهین یاب گفت: مشکلات زیادی وجود دارد اما ما آماده ایم تا سایت بهین یاب را در صورتی که اطلاعات درست و واقعی صنایع پایین دستی پتروشیمی به ما بدهند اصلاح کنیم و میزان تولید برای مصرف صنایع پایین دستی را تامین کنیم و باقی آن را هم برای صادرات برنامه ریزی کنیم.

ما خوشبختانه با پتروشیمی ها در حال توافق هستیم تا بهره را برای صنایع پایین دستی پایین آورده و به یک درصد برسانیم و کمک کنیم به یکدیگر تا تولیداتمان را بالا برده و بتوانیم محصولات نهایی را به راحتی صادر کنیم.

مهدوی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید ارتباطمان با یکدیگر تنگاتنگ باشد تا از نیاز هم آگاه باشیم و بر اساس آن محصول را تولید کنیم چرا که در صورت هماهنگ نبودن لطمات زیادی خواهیم خورد و اینطور نباشد که محصولی را تولید کنیم و متعاقب آن تغییر در گرید بدهیم؛ این تغییر بسیار زمان بر است. بدیهی است در صورت هماهنگی با مصرف کننده شاهد این اتلاف وقت و هزینه نخواهیم بود.


بازی باخت باخت پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی

علی لشکری، عضو هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک در ادامه این نشست گفت: بازی ای که امروز وجود دارد بازی باخت باخت است یعنی ظاهرا هم ما به عنوان صنایع پایین دستی و تکمیلی بازنده ایم و هم صنایع بالادستی و به نظر بنده هم دولت خودش درگیر مشکلات فراوانی است و باید خودمان فکری به حال خود کنیم.

لشکری در رابطه با بحث دی اتیل هگزانول گفت: چندین بار اشاره کرده ایم که این محصول 1100 تن توزیع می شود اما مصرف بازار 1800 تن است و اگر این محصول توسط پایین دستی‌ها وارد شود از طرف اراک تنبیه می شوند به این صورت که اراک قیمت خود را پایین می آورد اتفاقی که دو هفته قبل افتاد.

وی افزود: تنها راه نجات این است که خود مجتمع اراک وارد کند و متاسفانه اراک هم به جای اینکه 6 هزار تن وارد کند 2 هزار تن وارد می کند و طوری عمل می کند تا این تفاوت یعنی 1100 تن و 1800 تن در کف بازار حفظ شود تا قیمت بر اساس 36 درصد پایه در بورس عرضه شود که این یک جفای بزرگ در حق ما است و خواهش می کنیم که بررسی شود تا مشکل حل گردد.

لشکری در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: پی وی سیE  و S که از مواد اولیه‌های مهم تلقی می‌شوند و در رویه‌های کفش و صنایع چرم مصنوعی از آن استفاده می‌شود همگی دچار مشکل شده‌اند و خواهش داریم که اختصاصا در رابطه با مشکل توزیع پی وی سی E تاکید شود و انشاالله پی وی سی S را هم جناب مهندس متوسلیان از طریق انجمن پی وی سی پیگیری می کنند.


تشکل ها میزان مواد اولیه مورد نیازشان را تهیه کنند

پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در جمع بندی جلسه گفت: کمیته ای با حضور  انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان پتروشیمی و صنایع پایین دستی و به نمایندگی از انجمن های مربوطه تشکیل شود و قرار شد که اولین جلسه آن هفته آینده در محل انجمن کارفرمایی برگزار و مهندس متوسلیان پیگیر مسئول تشکیل این کمیته شدند و قرار شد تا انجمن ها میزان مواد مورد نیازشان را با آمار و اطلاعات دقیق در جلسه بیاورند تا یک برنامه ریزی دقیق در این رابطه انجام شود.

کد خبر 18763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =