افزایش روابط تجاری ایران و فنلاند تا یک میلیارد دلار

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ایران و فنلاند می توانند روابط تجاری خود را تا یک میلیارد دلار در سال افزایش دهند

 «پدرام سلطانی» روز گذشته در حاشیه نشست تجاری ایران و فنلاند که با حضور معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند در تهران برگزار شد- افزود: حجم روابط تجاری 2 کشور در سال 2006 به اوج خود یعنی 250 میلیون دلار رسید اما در سال های گذشته تا سطح 65 میلیون دلار کاهش یافت.
وی ادامه داد: به دنبال بازیابی روابط تجاری با فنلاند هستیم و برای این امر، به همکاری دوجانبه در طرح های مشترک نیاز داریم. سلطانی اضافه کرد: مشکل بانکی مساله اصلی و مهمترین مانع گسترش روابط ایران و فنلاند است و باید هر چه زودتر حل و فصل شود.
وی افزود: مقام های فنلاندی نشست هایی را با بانک مرکزی جمهوری اسلامی برگزار کردند و انتظار می رود در چند ماه آینده بانک های این کشور همکاری خود را با طرف های ایرانی کامل کنند. به گفته وی، حضور چهار هیات فنلاندی در تهران در 2سال گذشته نشاندهنده علاقه آنان برای گسترش همکاری با ایران است.
سلطانی ظرفیت های ایران را امنیت، منابع فراوان، دسترسی به بازار 400 میلیون نفری و برخورداری از جمعیت تحصیلکرده دانست و گفت: فنلاند با توجه به فناوری ها و دستاوردهایی که در زمینه آب دارد می تواند با ایران همکاری داشته باشد. وی افزود: فنلاند منابع آبی فراوان دارد؛ بنابراین در همکاری های اقتصادی می توان متقاضی تولیدات آب بر این کشور بود. فنلاند نیز می تواند از محصولات و صنایع انرژی بر در ایران بهره مند شود؛ زیرا ایران از نظر منابع انرژی، قوی است.


لزوم گسترش روابط سیاسی و اقتصادی 

معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند نیز در این نشست تجاری گفت: 20 شرکت فنلاندی در سه بخش انرژی، معدن، فناوری سلامت در هیات اقتصادی فنلاند حضور دارد؛ فنلاند کشور کوچکی است اما از نظر اقتصادی در جایگاه ویژه ای قرار دارد و در ارتباط با ایران قصد دارد همکاری های خود را گسترش دهد. 
«پتری پلتونن»* به توافقنامه های امضا شده در سفر آبان ماه رییس جمهوری فنلاند به تهران اشاره کرد و گفت: امضای توافقنامه این پیام را دارد که باید روابط سیاسی و اقتصادی 2 کشور گسترش پیدا کند. وی ادامه داد: همکاری ایران و فنلاند می تواند به سود 2 کشور باشد؛ زیرا ما می توانیم در بخش اکتشاف، فناوری های خود را به ایران انتقال دهیم. پلتونن افزود: اتاق های بازرگانی برای دستیابی به اهداف و گسترش روابط دوجانبه، باید روابط خود را گسترش دهند و از فرصت ملاقات های رودرو (B to B) استفاده کنند. 
سفیر فنلاند نیز در این نشست گفت: ایران پس از سال ها دوباره در حال تبدیل شدن به مرکز توجه تجارت جهانی است؛ زیرا روزگاری بازرگانان اروپایی و آسیایی در ایران و شهر اصفهان فعالیت های اقتصادی خود را انجام می دادند. هری کامرینین ادامه داد: پس از توافق هسته ای ایران و 6 کشور دنیا (برنامه جامع اقدام مشترک- برجام) که توافقی موفق بود، مسائلی مانند روابط بانکی و انتقال پول هنوز به طور کامل مرتفع نشده است که باید این امور نیز حل شود. وی به حضور 200 شرکت فنلاندی در ایران از 2 سال پیش تاکنون اشاره کرد و گفت: حضور این شرکت های فنلاندی نشاندهنده عزم جدی این کشور برای تجارت با ایران است. وی گفت: کمبود آب، آلودگی هوا و... مشکلات کل جهان است و در این زمینه فنلاند فناوری های نوینی را در اختیار دارد که می تواند به ایران انتقال دهد. 
 

کد خبر 18778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =