تشریح عملکرد سامانه سپام

این سامانه یا همان سامانه پیام رسان الکترونیکی مالی را می توان سیستمی بسیار شبیه به سوئیفت برشمرد که البته در داخل کشورها کاربرد دارد

پس از رفع تحریم ها و اتصال مجدد بانک های تحت تحریم به شیوه های نقل و انتقال مالی در جهان شرایطی را فراهم آورده است که معرفی سیستم سوئیفت به عنوان مهمترین پیام رسان حال حاضر در سیستم های مالی  و بانکی بین المللی به بدنه صرافی در کشور را می توان ضرورتی غیرقابل چشم پوشی به شمار آورد که در بدنه تصمیم سازی در بانک توسعه صادرات مورد توجه قرار گرفته است.

مهندس محمد دیبا رئیس کارگروه سپام و سوئیفت شرکت خدمات انفورماتیک بانک توسعه صادرات در خصوص سوئیفت که مخفف شرکت ارتباطات مالی بین بانکی است گفت: این سیستم با مرکزیت بلژیک از سال 1979 بین 15 کشور آغاز به کار کرده که هم اکنون بیش از 10 هزار و 800 بانک از 212 کشور جهان به آن متصل هستند. به گفته وی در دوران تحریم از بانک های دولتی تنها بانک های مسکن و کشاورزی به این سیستم متصل بودند ولی تمامی بانک های خصوصی به سوئیفت دسترسی داشتند.

هم اکنون سوئیفت پلتفرم اختصاصی تبادل پیام برای بانک ها فراهم می سازد که نقطه مشترک مؤسسات مالی در دنیاست و به واسطه آن می توانند تبادل نظر کرده و به بازارهای مالی شکل دهند. این در حالی است که به گفته وی سوئیفت پولی نگه نمی دارد، حساب مشتری را مدیریت نمی کند و روال ثابت ذخیره اطلاعات مالی ندارد.

رئیس کارگزاری سپام و سوئیفت شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه عنوان داشت: از لحاظ آماری بیشترین استفاده کنندگان از سوئیفت بانک ها هستند؛ هرچند که در سایر نقاط جهان امکان استفاده از آن برای نهادهای مالی دیگر و صرافی ها نیز فراهم شده است. از لحاظ قوانین عضویت کشورها در FATF در کنار پذیرش سیستم های دولتی و قانونی، مستلزم  پذیرش مقامات ناظر دولتی و قانونی، همچنین عضویت کشورها در FATF  می باشد. تا ساز و کار نظارتی بانک مرکزی تأیید و قطعی نشود ، بانک مرکزی اجازه اتصال صرافی ها را به سیستم سوئیفت نمی دهد.

وی در ادامه به 3 گروه که پتانسیل استفاده از سیستم سوئیفت را دارا هستند اشاره کرد و گفت: مؤسسات مالی تحت مجاز و تحت نظارت ، فعالان بازارهای مالی که در کشورهای عضو FATF حتی تحت نظارت نهادهای قانونی نیستند و همچنین گروه ها و مؤسسات مالی ، تجاری و یا صنعتی که ارتباطات گسترده ای دارند ، 3 گروه اصلی کاربران سیستم سوئیفت به شمار می آیند.

در ادامه این نشست مهندس محمد دیبا در خصوص سامانه سپام نیز عنوان داشت: این سامانه یا همان سامانه پیام رسان الکترونیکی مالی را می توان سیستمی بسیار شبیه به سوئیفت برشمرد که البته در داخل کشورها کاربرد دارد.

در بخش دیگری از این نشست یکتا جعفری از همکاران بخش سوئیفت بانک توسعه صادرات مجدداً به معرفی و بررسی کارکردهای این سیستم پرداخت و گفت: سوئیفت هم اکنون 40 سال است که در مراودات بانکی کاربرد داشته و در سال بیش از 5 میلیارد پیام از طریق این سامانه منتقل می شود. به گفته وی ایران از سال 1993 به عضویت این شبکه درآمده و هم اکنون 27 بانک داخلی به این سیستم متصل شده اند.

وی در خصوص مزایای این سیستم نیز عنوان کرد: کاهش هزینه نقل و انتقالات مالی ، کاهش زمان ، استانداردسازی فرآیندهای اجرایی ، ارتقا بر اساس رونق تکنولوژی و نیازهای مخاطبین و نهایتاً ایجاد بستر KYC یاهمگام بودن با قوانین پولشویی بین المللی را می توان از مزیت های عمده این سیستم برشمرد. وی در ادامه به توانمندی ارسال مدارک در چارچوب این سیستم نیز اشاره کرد.

به گفته جعفری بررسی کد سوئیفتی موسوم به BIC از بخش های دیگری صحبت های وی بود و عنوان داشت: کد سوئیفتی که بین 8 تا 11 کارکتر است ، بر اساس چارچوب های خاصی شکل گرفته که به کمک آن می توان اطلاعات مهمی را در نقل و انتقالا مالی بدست آورد. در این کد کاراکترهای 1 تا 4 به نام بانک ، 5 و 6 به نام و کد کشور ، 7 و 8 به کد شهر و 9 تا 11 به کد شعبه تعلق دارد.

در صورتی که یکی از این کاراکترها به بایستی به حرف لاتین باشد تنها به جای آن عدد ذکر شود نشان می دهد که این کد هنوز فعال نشده و از عدم وجود بار مالی حکایت دارد. مخصوصاً در مورد کاراکتر شماره 8 عدد 1 به عنوان غیرفعال بودن کد و عدد 0 به منزله فعالیت آزمایشی مورد نظر قرار می گیرد.

وی در ادامه به شماره حساب موسوم به IBAN اشاره کرد و عنوان داشت: بسیاری از کشورهای جهان هم اکنون از شماره حساب مشخصی برای هر حساب در سیستم سوئیفت استفاده می کنند ولی هنوز ایران به این سیستم به صورت رسمی دسترسی نداشته است. ثبت شماره IBAN موجب خواهد شد تا نیروی انسانی دخالتی در این نقل و انتقال مالی نداشته باشد و به صورت مستقیم ، نقل و انتقالات مالی به حساب فرد واریز شود.

این کارشناس سیستم های نقل و انتقال مالی بین المللی در ادامه به بخش های کلی در یک پیام سوئیفت اشاره کرد و گفت: هر پیام سوئفیت از 3 بخش اصلی تشکیل شده که نوع پیام ، فرستنده و گیرنده را در بخش اول ، متن پیام و سپس کنترل سیستی پیام را می توان در بخش سوم آن ملاحظه کرد. متن پیام نیز شاهد بخش های استانداردی است که فیلد نام دارد.

جعفری در ادامه به ارسال حواله بانکی در سیستم نقل و انتقال سوئیفت موسوم به MT103 اشاره کرد و گفت: این پیام توسط بانک صادرکننده حواله ارسال شده و تنها در مواردی که فروشنده و یا ذی نفع خود مؤسسه مالی نباشد مورد استفاده قرار می گیرد. معرفی بخش های مختلف پیام رسان سوئیفت و ویژگی های فنی پیام های رد و بدل شده  خصوصا پیامهای کاربری برای صرافیها به صورت های گوناگون نیز بخش پایانی صحبت های یکتا جعفری را تشکیل داد.

کد خبر 18808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =