پایان گزارشگری غیرشفاف در سیستم بانکی

از این پس معاونت نظارتی بانک مرکزی گزارشگری غیر شفاف را از بانک‌ها نخواهد پذیرفت چرا که گزارشگری غیرمقبول در صنعت بانکداری بین‌المللی جایگاهی ندارد

به گزارش اگزیم نیوز،‌ ولی الله سیف در همایش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقاء شفافیت بازارهای مالی که صبح امروز در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه امروز پیوستن به نظام بین‌المللی گزارشگری مالی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای اقتصاد کشور است گفت: اجرای کامل IFRS در نظام بانکی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر بنگاههای اقتصادی برخوردار است. در همین راستا بانک مرکزی حرکت‌های اصلاحی در نظام بانکی را با اجرای IFRS در سیستم بانکی آغاز کرده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی طراحی حرکت‌های برنامه‌ریزی شده به سمت اجرای کامل IFRS در پژوهشکده پولی بانکی از جمله اقدامات مطالعاتی است که پیش از این در حوزه تطبیق صورت‌های مالی بانک‌ها با استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.

سیف با بیان اینکه امروز تطبیق کامل صورت‌های سود و زیان بانک‌ها با نمونه‌های رایج صورت‌های IFRS صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی ارائه صورت‌های سود و زیان به شکل قابل فهم بین‌المللی میسر شده است.

به گفته سیف در بانکداری ایرانی دو رابطه کلی برقرار است که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود اولی رابطه بین بانک و سپرده‌گذاران بر اساس اصول رایج بین‌المللی و دومی رابطه بین بانک و سپرده‌گذاران بر اساس قوانین بانکداری بدون رباست. بر همین اساس ایجاد ارتباط مناسب بین این دو نوع رابطه یکی از اهداف بانک مرکزی می‌باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون 100 مورد تغییر در راستای IFRS و 53 مورد اصلاح در جهت تطبیق با این استانداردهای بین‌المللی صورت گرفته که از مهمترین آنها افشای ریسک‌های چهارگانه صنعت بانکداری است.

وی با بیان اینکه در اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی باید تفاوت بین صنعت بانکداری با سایر بنگاههای اقتصادی را در نظر گرفت گفت: بانک‌ها صرفا یک بنگاه اقتصادی نیستند چرا که منابع آنها متعلق به سپرده‌گذاران است و نه سهامداران. از سوی دیگر بانک‌ها سیستم برداشت کشور را تشکیل می‌دهند. در این راستا اعتماد عمومی به نظام بانکی از سرمایه‌های مهم کشور به حساب می‌آید که در صورت خدشه‌دار شدن آن خسارت‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌آید.

به گفته سیف اصلاحات در سیستم بانکی باید با نگاه همه جانبه صورت گیرد که یکی از الزامات این نگاه همه جانبه در اصلاحات به‌کارگیری نظام گزارشگری مالی است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ارتقاء نرم‌افزاری صنعت بانکداری به نحوی که بتواند مطابق با ارزش‌های منصفانه و تشریح ریسک‌های بانک‌ها باشد یکی از الزامات این اصلاحات است گفت: با ارتقاء سیستم نرم‌افزاری امکان ارزیابی برای مقامات عالی بانکی و حسابرسان بوجود می‌آید. این نرم‌افزارها باید امکانات مشخص کردن کاهش ارزش یا ذخیره‌گیری را فراهم کنند.

سیف با بیان اینکه پیچده‌ترین بخش IFRS9  که در سال 2018 با ISRS39 جایگزین خواهد شد کاهش ارزش تسهیلات است که در این زمینه بایستی الزمات کمیته بال و شورای پول و اعتبار لحاظ شود. از سوی دیگر باید به موضوع ارزش منصفانه که با الزامات مهمی در محیط اقتصادی ایران همراه است توجه جدی شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آمادگی تجهیز حسابرسان بانک‌ها و رسیدگی دقیق به اطلاعات قابل اتکاء جدید مسئله‌ای درخور توجه است تاکید کرد: از این پس معاونت نظارتی بانک مرکزی گزارشگری غیر شفاف را از بانک‌ها نخواهد پذیرفت چرا که گزارشگری غیرمقبول در صنعت بانکداری بین‌المللی جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: شرط مهمی که در گزارش حسابرسی همه بانک‌ها وجود دارد کفایت مطالبات مشکوک‌الوصول بانک‌هاست که در نهایت به نظر حسابرس وابسته شده است که این موضوع با استانداردهای بین‌المللی تطابق ندارد. 

کد خبر 18810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =