بازگشت تورم نقطه به نقطه به محدوده دو رقمی

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد تورم نقطه به نقطه پس از ۱۵ ماه دو رقمی شده و به ۱۰.۵۵ درصد رسید

تورم نقطه به نقطه یکساله پس از 15 ماه باز هم دو رقمی شد که نگرانی ها از ادامه رشد تورم را در ماه های پیش رو برجسته می سازد. دوشنبه دوم اسفندماه در گزارشی با محوریت بررسی تورم به کمک ابزارهای اقتصادی از احتمال جهش تورم سخن گفتیم که این پیش بینی در کمتر از 3 روز با اعلام آمارهای بانک مرکزی محقق شد و تورم نقطه به نقطه پس از 15 ماه دو رقمی شد. در روزهای اخیر بانک مرکزی شاخص بهای مصرف کننده در بهمن ماه سال جاری را 257.7 واحد اعلام کرد که به نسبت مدت مشابه سال قبل ( تورم نقطه به نقطه یکساله ) 10.55 درصد رشد را نشان می دهد.

آخرین گزارش تورمی بانک مرکزی نشان می‌دهد رقم شاخص بهای مصرف‌کننده در بهمن ماه به 7/ 257 واحد رسیده است. در نتیجه تورم ماهانه یازدهمین ماه سال (رشد شاخص بهای مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل) معادل 1/ 1 درصد ثبت شده است. رقم تورم ماهانه در دی ماه 8/ 0 درصد گزارش شده بود و در نتیجه تورم ماهانه 3/ 0 واحد درصد در بهمن ماه نسبت به دی ماه، رشد کرده است. بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در 11 ماه نخست سال جاری به‌طور میانگین تورم ماهانه معادل 9/ 0 درصد بوده است. در نتیجه تورم ماهانه بهمن، از سطح میانگین سال بالاتر بوده است.  میانگین تورم ماهانه در 11 ماه نخست سال گذشته، 66/ 0 درصد بوده که نشان می‌دهد به‌طور نسبی سطح تورم در سال جاری بیشتر بوده است.

همان گونه که در آخرین گزارش اگزیم نیوز به این مطلب اشاره شد که: « آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که تورم مصرف کننده در فاصله خرداد تا مردادماه سال جاری افزایش شتابانی داشته است. این وضعیت هرچند که خوش بینی ها را نسبت به ثبات نسبی تورم افزایش می دهد ولی نمی تواند در آینده نیز ادامه یابد بنابراین باید نگران رشد مجدد تورم مصرف کننده باشیم.

نگاهی به تورم تولیدکننده که در برخی از منابع اقتصادی از آن به عنوان تورم پیش نگر نیز یاد می شود، نشان دهنده پتانسیل خودنمایی تغییراتی عمیق در دورنمای احتمالی تورم است. این در حالی است که از خردادماه سال گذشته تاکنون ، تورم تولیدکننده با شتاب بسیاری وارد یک فاز افزایشی شده که همین رشد را باید هشداری برای جهش تورم مصرف کننده در ماه های پیش رو به شمار آورد. رخدادی که از هم اکنون شواهد بسیاری از آن در حال خودنمایی است و ممکن است شاخص تورم را در ماه های پیش رو افزایش دهد».

هم اکنون ادعاهای فوق به صراحت در نرخ تورم مصرف کننده در گزارش های بانک مرکزی در حال خودنمایی است و در صورت ادامه این وضعیت ، قطعاً تورم سالیانه نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت و سال آینده را باید زمان رشد بیشتر تورم به شمار آورد. این در حالی است که رشد نقدینگی در سال های اخیر واقعیتی غیرقابل انکار است هرچند که برخی از مسئولین از تورم زا نبودن آن سخن گفته اند ولی شواهد قیمتی فعلی در گزارش های بانک مرکزی در کنار رشد تورم تولیدکننده ، همگی از پتانسیل ادامه یافتن رشد تورم خبر می دهد.

نکته دیگر آن که تورم ماهیانه نیز مجدداً شتاب گرفته و با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال و عرف خرید در این بازه زمانی ، ممکن است شتاب رشد تورم افزایش یافته که نگرانی ها را برای رشد بیشتر قیمت ها در بازار داخلی تقویت می کند. از سوی دیگر نگاهی به تورم تولیدکننده نیز نشان می دهد که در ماه های آبان ، آذر و دی ، رشد تورم تولیدکننده شتاب بیشتری داشته و همین روند افزایشی نگرانی ها را از رشد بیشتر تورم مصرف کننده افزایش می دهد.

تجمیع موارد فوق یعنی بالابودن محسوس حجم نقدینگی ، افزایش تورم تولیدکننده ، شتاب گرفتن تورم مصرف کننده در آبان ماه در گزارش بانک مرکزی و فرارسیدن زمان خرید فصلی همگی نگرانی ها را از ادامه افزایش تورم برجسته ساخته حتی اگر از شتاب رشد تورم تولیدکننده کاسته شود.

به صورت دقیق تر باید این گونه عنوان داشت که تورم تولیدکننده در بهمن ماه به دلیل ثبات نسبی قیمت های جهان و حتی عقب نشینی نسبی و شکننده بهای دلار در بازار آزاد، پتانسیل کاهش رشد را در بر داشته ولی با توجه به زمان بر بودن تأثیرپذیری تورم تولیدکننده بر تورم مصرف کننده و همچنین عدم تأثیرگذاری کامل رشد تورم تولیدکننده بر تورم مصرف کننده در ماه های اخیر ، باز هم رشد تورم در ماه های پیش رو خودنمایی خواهد کرد. با توجه به این موارد تا اردیبهشت ماه سال آینده احتمال ادامه رشد تورم وجود دارد که تأثیرات خاص خود را در بر خواهد داشت.

 

کد خبر 18811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =