معرفی کتاب زیبایی شناسی علم اقتصاد

کتاب «زیبایی شناسی علم اقتصاد» به قلم دکتر رحیمی بروجرد وارد بازار نشر شد. موضوعات و نظریه های ابن کتاب بدیع و تازه هستند و با نگاهی زیبایی شناسانه سیر تطور افکار انسان اقتصادی را از نگاه تاریخ، فلسفه، شعر و ادبیات به تصویر می کشاند

کتاب «زیبایی شناسی علم اقتصاد» به قلم دکتر رحیمی بروجرد وارد بازار نشر شد. موضوعات و نظریه های ابن کتاب بدیع و تازه هستند و با نگاهی زیبایی شناسانه سیر تطور افکار انسان اقتصادی را از نگاه تاریخ، فلسفه، شعر و ادبیات به تصویر می کشاند.

مشخصات کتاب:

نویسنده: علیرضا رحیمی بروجردی

ناشر: انتشارات دنیای اقتصاد

سال نشر: ۱۳۹۵

کتاب در یک نگاه:

موضوع این کتاب، «تفکر انسان اقتصادی» و «انتخاب اقتصادی» طی دوره‌ های زمانی مختلف است. در همین چارچوب، ضمن بررسی اجمالی رویدادهای تاریخی و نگرش‌ های فلسفی، نگاهی «زیبایی‌شناسانه» نیز ارائه شده تا «رضایت‌مندی» انسان‌ها را از «انتخاب اقتصادی» طی زمان‌ های مختلف آشکار کند. خواننده این کتاب، در مسیر مطالعه ‌‌اش با اسطوره‌ ها و تاریخ و سیر تفکر و تأثیرات اندیشه ‌های کهن بر تطور علم اقتصاد آشنا می ‌شود و رد پای رفتارها و اندیشه ‌های انسان اقتصادی را در کوشش ذهنی ادیبان و نویسندگان در کنار نگرش ‌های فلسفی در فضایی که به تمامی از تفکر «اومانیسم» نشأت گرفته ‌اند، می‌بیند. دوره‌ های تاریخی مورد بحث در کتاب عبارتند از: عصر سیاسی-اجتماعی یونان باستان، عصر امپراطوری روم، دوران تاریکی در اروپا، قرون وسطی در اروپا، رنسانس، مکاتب ادبی-هنری اومانیستی و بورژوایی، و مکاتب فلسفی-سیاسی اومانیستی عصر جدید.

 

معرفی اجمالی نویسنده کتاب:

دکتر علیرضا رحیمی ‌بروجردی، استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. او دوره تحصیلات دانشگاهی خود را در آمریکا سپری کرده است. رحیمی‌بروجردی سابقه ریاست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران و سردبیری فصلنامه «تازه ‌های اقتصاد» متعلق به این پژوهشکده را در دهه ۱۳۷۰ در کارنامه خود دارد. همچنین حدود پنج سال مشاور رییس کل بانک مرکزی در اواخر دهه ۱۳۷۰ نیز بوده است. پیش از آن نیز حدود چهار سال در اوایل دهه ۱۳۷۰، یکی از مشاوران وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است. وی تاکنون کتاب ‌های متعددی در حوزه ‌های آکادمیک و غیرآکادمیک تالیف کرده است. از جمله کتاب‌ های آکادمیک او که برنده کتاب سال دانشگاهی نیز شده، کتاب «جهانی ‌سازی» است. از دیگر کتاب‌های آکادمیک او می‌توان به «اقتصاد اخلاقی»، «اقتصاد بین ‌الملل»، «خصوصی ‌سازی»، «آزادسازی اقتصادی»، «همگرایی اقتصادی»، «سیاست‌های کلان اقتصادی و اصلاحات ساختاری»، «سیر تفکر عصر جدید در اروپا» اشاره کرد. همچنین کتاب‌های «راز بهتر زیستن» در زمینه روانشناسی و «کرشمه ساقی و می ناب» و «مژده وصل» نیز در زمینه شعر به قلم او منتشر شده ‌اند.
 

بخشی از پیشگفتار کتاب:

در بررسی آرای برخی از فلاسفه، شعرا و نویسندگان، خواننده تیزبین ممکن است فکر کند که موضوع اصلی کتاب نادیده گرفته شده و تأکید بر ارایه افکار و آثار غیراقتصادی آن ها شده است.
غرض نویسنده آن بوده است که درحدامکان و به ‎صورت اجمال، خواننده را با سیر تاریخی تفکر و البته آرای نویسندگان آشنا سازد تا از این رهگذر بتواند افکار اقتصادی آن ها را عیان سازد….
علت شروع پژوهش از یونان باستان این بوده است که باور تفکر یا هولوگرام اومانیسم در رفتارها و اندیشه ‎های اقتصادی در همین دوره در سرزمین فکری «انسان اقتصادی» پیدا شده و هولوگرام فکری سایر اندیشمندان در حوزه ‎های مختلف معرفت بشری را شکل داد.
تأثیر حوزه ‎های فکری و هنری بر تحول علم اقتصاد، همگی در دایره هولوگرام فکری اومانیستی بوده و نقش انسان اقتصادی به ‎مثابه فعال مایشاء در آن ‎ها غیرقابل انکار است.
هولوگرام فکری اومانیسم در “رنسانس” یک‎ بار دیگر نمایان شد که از آن به “تفکر عصرجدید” یاد کرده ‎ام.
هولوگرام فکری عصرجدید اعم از فلسفه، شعر، موسیقی، نقاشی، مجسمه ‎سازی، معماری، آداب و معاشرت و… در حوزه ‎های علوم بشری ازجمله علم اقتصاد نمایان شد و درحالی ‎که در تمامی رشته ‎های علمی تأثیر می ‎گذارد، سمت و سوی هرکدام را در الگوی هولوگرافیک اقتصاد با خود هم ‎آوا و هم ‎جهت می ‎کند.
الگوی هولوگرافیک اقتصاد در این تحقیق که بر مبنای زیبایی ‎شناسی و پرداختن به هولوگرام ‎های فکری هنری- فلسفی و تاریخی نمایش داده شده است، می ‎خواهد نشان دهد که چگونه می ‎تواند به «رضایت‎مندی» و نیازهای هر دوره از زمان خویش، پاسخ شایسته ‎ای دهد.
کد خبر 18815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =