تورم ۱۳درصد برای اقتصاد ایران مناسب است

به نظر نمی رسد تک‌رقمی بودن تورم در سال ۹۶ ادامه پیدا کند. تورم ۱۲ و ۱۳ درصد هم برای اقتصاد ایران مناسب است و البته با این تورم رونق به کسب‌وکار بازمی‌گردد

بر اساس ترازنامه‌ای که بانک مرکزی از وضعیت مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و مجموعه شبکه بانکی در بهمن‌ماه 95 منتشر کرده است، رشد نقدینگی به 1184 تریلیون تومان رسیده که در مقایسه با دو سال گذشته، 18.2 درصد افزایش‌یافته است یعنی معادل 440 هزار میلیارد تومان. بااین‌وجود اما تورم افزایش نیافته است و تورم بهمن‌ماه 8.7 درصد اعلام‌شده است.

احمد کیمیایی اسدی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران دراین‌باره گفت: باروی کار آمدن دولت یازدهم به‌طورکلی انضباط مالی بیشتر شده است و نظم بیشتری در نظام بانکی دیدیم اما درعین‌حال نقدینگی به‌عنوان یک بیماری مهم در نظام پولی و مالی کشور مطرح است.

کیمیایی با اشاره به اینکه نقدینگی رشد یافته اما با تورم در اقتصاد مواجه نشدیم گفت: نقدینگی آتش زیر خاکستر است و مرز یک تریلیون و دویست هزار میلیارد تومان را رد کرده است. نسبت به سال‌های گذشته رشد نقدینگی بیشتر شده بااین‌حال تورم تک‌رقمی است. در کشورهای با اقتصاد وابسته به نفت تورم با رشد نقدینگی افزایش نمی‌یابد اما در ایران به دلیل رکود اقتصادی، نقدینگی باعث تورم نشده است.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه تورم فعال در اقتصاد ایران نمی‌بینیم و هم چنان فعالیت‌های اقتصادی راکد است گفت: نقدینگی در حال حاضر مثل آب پشت سد است که شکست آن سد به ویرانی گسترده در اقتصاد را باعث می‌شود. بسیاری از مردم به دلیل رکود کسب‌وکار و عدم سودهی فعالیت‌های تولیدی دست‌کم به‌اندازه سودی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، پول‌ها را در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری سپرده کردند اما به‌محض اینکه یک فعالیت دیگر اقتصاد حتی سفته‌بازی ارز و خریدوفروش ملک سود بیشتری را به مردم  برساند این سپرده‌ها از بانک‌ها خارج می‌شود و در این وضعیت اقتصاد با تورم بالای مواجه خواهد شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با تأکید بر اینکه حجم نقدینگی اقتصاد ایران را آبستن حوادث کرده است گفت: به نظر نمی‌رسد تک‌رقمی بودن تورم در سال 96 ادامه پیدا کند. تورم 12 و 13 درصد هم برای اقتصاد ایران مناسب است و البته با این تورم رونق به کسب‌وکار بازمی‌گردد.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 18820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =