كاهش نقش  واسطه های تجاری در پسابرجام

لاهوتی: ترکیه و امارات از جمله کشورهایی هستند که در دوره تحریم نقش واسطه تجاری را برای ما ایفا می کردند اما در یک سال گذشته که ارتباط ما با دیگر کشورها به طور مستقیم شکل گرفته نقش این واسطه ها از روابط تجاری ما كاهش پيدا كرده است

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز از كاهش نقش واسطه های تجاری بعد از تحریم ها خبر داد و گفت: ترکیه و امارات از جمله کشورهایی هستند که در دوره تحریم نقش واسطه تجاری را برای ما ایفا می کردند اما در یک سال گذشته که ارتباط ما با دیگر کشورها به طور مستقیم شکل گرفته نقش این واسطه ها از روابط تجاری ما كاهش پيدا كرده است .
لاهوتی در ادامه با اشاره هبا این که: به باور من كاهش تقش واسطه ها یک دستاورد پسا برجامی است گفت: با حذف کشورهای واسطه قیمت تمام شده محصولات رقابتی تر شده و شرایط چانه زنی مناسب تری براي صادركنندگان و يا واردكنندگان به وجود می آید.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص مشکلاتی که در خصوص بازارهای تجاری ما وجود دارد، گفت: موضوع تنوع بازارها یکی از بزرگترین اشکالاتی بود که در دوران تحریم ها با آن رو به رو بوديم .
وی در ادامه افزود: در آن دوران بازارهای ما محدود به بازارهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، چین و هند بود و این موضوع همیشه نگراني را برای فعالان اقتصادی و دولت به وجود می آورد؛ به این معنا که کوچکترین تغییری در عرصه سیاست بین کشور و کشورهای مذکور می توانست لطمه ای را بر پیکره اقتصادی کشور بزند.
وی افزود: به عنوان مثال در سال گذشته به دلیل مشکلات تزانزیتی با کشور ترکیه اقدام به بستن مرزهای کشورش کرد و این موضوع سبب شد تا چند روزی کامیون های وارد کنندگان و صادر کنندگان کشور ما پشت مرزها معطل شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به توافق هسته ای ایران و کشورهای غربی افزود: بعد از برجام و امضای توافق نامه مشترک ایران، داشتن بازارهای متنوع در دستور کار قرار گرفت.
وی در ادامه اظهار کرد: البته تنوع بازار به این معنا نیست که بازارهای سنتی خود را با پیدا کردن بازارهای جدید فراموش کرده و از دست بدهیم.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه با اشاره به بازارهای عراق و مشخصا محصول سیمان گفت: کشور عراق با اعمال تعرفه وارداتی بر روی سیمان که از کشورمان وارد این کشور می شد، گذاشت. توجیه این عملکرد هم این بود که پدیده دامپینگ در حال رخ دادن است و برای حمایت از تولید کنندگان داخلی این کشور چنین اقدامی لازم است. به این ترتیب برای هر تن از این محصول حدود 45 دلار عوارض وضع کرد.
محمد لاهوتی می گوید: گرچه ما بارها و بارها از دولتمردان خواستیم با توجه به ارتباطات خوب و گسترده میان دو کشور این موضوع را به نوعی حل کنند اما دولتمردان عراق هم بر این باور بودند که ما باید از صنایع داخلی خود حمايت کنیم.
وی در ادامه به ناامنی های اخیر این کشور اشاره کرد و گفت: وجود داعش و ایجاد نا امنی های این گروهگ تروریستی یکی دیگر از مسائلی که موجب شد به سبب آن صادرات ما به عراق کم شود.
این عضو اتاق بازرگانی در خصوص تجارت کشورمان با کشور امارات می گوید: این طبیعی بود که پس از توافقات و ارتباط مستقيم تجار با بازارهاي اصلي بسمت كاهش برود ،علت هم این بود که امارات متحده عربی تولید کننده به نوعی واسطه کالا و خدمات است. به این معنا که کالا از کشورهای دیگر وارد این حوزه می شود و سپس وارد کشور ما می شود و بالعکس و البته علت چنین حجم تحارتي هم بحث تحریم ها بود، .
گرچه هنوز اين كشور يكي از مهمترين شركاي تجاري ما بحساب مي ايد . وی در آخر به بازارهای CIS اشاره کرد و افزود: این بازارها هم مشکلات مربوط به خود را دارند. در برخی مواقع با گذاشتن تعرفه و رفتارهای اینچنینی ارتباط تجاری را محدود می کنند. البته من در آن حوزه جای نگرانی نمی بینم و بر آنم که با توافقات اخیری که با کشورهایی همچون ارمنستان و بعضي ديگر از كشورهاي ان حوزه منعقد شده ، پيش بيني ميشود با توجه به قابلیت ها موجود حجم تجاري ما افزایش يابد .

کد خبر 18836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =