درآمدهای نفتی بلای جان صنایع غیرنفتی

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور گفت : امروز واقعیتی که پیش روی کشور قرار دارد، تمرکز بردرآمدهای حاصل از صدور است و این امر موجب شده تا از دیگر قابلیت ها غافل شویم و نیروی انسانی متخصص یکی از توانمندیهای جمهوری اسلامی محسوب می شود

 محمدرضا انصاری امروز (شنبه) در نشست های تخصصی اقتصاد مقاومتی و برجام در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه افزود: برجام نعمتی برای کشور بود که بسیاری موانع و مشکلات را از پیش رو برداشت. به گفته وی، شرکت های ایرانی برای حضور در مناقصه ها و پروژه های بین المللی به ضمانتنامه های بانکی نیاز دارند، اما این مشکل همچنان پابرجاست.
انصاری یادآور شد: حل مشکل مزبور، شکل گیری مراوده های بانکی ایران با جهان را طلب می کند، هرچند بسیاری از بانک های بزرگ جهان در مقابل آمریکایی ها با احتیاط عمل می کنند. وی تصریح کرد: چنانچه این مشکلات و برخی مشکلات مشابه از پیش رو برداشته شود، تازه به شرایط پیش از تحریم ها بازخواهیم گشت.
رییس تشکل یاد شده، خاطرنشان کرد: ایران بیش از 110 سال سابقه بهره برداری از صنعت نفت را دارد، و همین موضوع سبب شده تا بیش از اندازه روی درآمدهای نفتی حساب باز شود. وی ضمن تاکید بر لزوم ظرفیت سازی در بخش های مختلف، خواستار استفاده بیشتر از نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص داخلی و خارجی برای توسعه توانمندیهای ملی شد.
به گفته رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، ایرانیهای مقیم خارج از کشور توان درآمد زایی سالیانه 600 تا 700 میلیارد دلاری دارند به عنوان ظرفیتی دیگر برای کشور محسوب می شود که می تواند در ظرفیت سازی ملی موثر باشد، اما در مقابل تبعیض، فساد و رانت خواری مانع توسعه کشور است.
 ظرفیت جمهوری اسلامی در زمینه اجرای پروژه های فنی و مهندسی سالیانه 20 تا 25 میلیارد دلار برآورد شده و این درحالی است که در سال 90 بالاترین میزان ارزش صادرات خدمات فنی ومهندسی کشور افزون بر 4.2 میلیارد دلار اعلام شد و با توقف برنامه اعطای جوایز صادراتی، در این بخش روند نزولی طی شد .
برقراری مجدد جوایز صادراتی و نیز تضمین دولت برای پذیرفتن ضمانت نامه های بانکی در کشورهای هدف، دو اقدامی است که هزینه چندانی برای دولت ندارد اما می تواند بر میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور بیفزاید.

کد خبر 18887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =