تغییر مسیر پاریس در روابط اقتصادی با تهران

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در دیدار با وزیر صنعت جمهوری اسلامی ایران گفت: تغییر عمیق در برخی شرایط نظام بانکی بویژه معوقه ها، راهکار پیوستن ایران به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به شمار می رود

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «میشل ساپن» در این دیدار در تهران بر بهبود کانال‌های بانکی و شفافیت مالی تاکید کرد و درباره حمایت از ایران در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گفت: یک سری از تصمیم ها مربوط به مقام های فرانسوی است که تلاش می‌ شود هرچه زودتر اتخاذ شود. یک سری از تصمیم گیری ها نیز به رتبه ایران در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه مربوط می‌شود. وی ادامه داد: شورایی متشکل از کشورهای مختلف بدون وابستگی به هیچ کشور خاصی در سازمان حضور دارند و عملکرد ایران می ‌تواند قضاوت آنان را تغییر دهد. ساپن تاکید کرد فرانسه آمادگی دارد برای تغییر نظر این کارشناسان همکاری کند اما مساله مهم سطح فعلی معوقه های ایران است که باید تغییری عمیق کند تا نظر کارشناسان را تغییر دهد. 


نعمت زاده: دولت به شرکت های خصوصی در عمل به تعهدها کمک می کند


در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام بانکی ایران، همه تعهدهای خود را نسبت به بیمه‌های صادراتی ایفا کردند، بجز چند مورد که شرکت‌های دولتی درگیر خصوصی‌سازی شدند. «محمدرضا نعمت زاده» افزود: آن شرکت‌های خصوصی موظف بودند این تعهدها را انجام دهند اما متاسفانه چند شرکت موفق نبودند و ما به عنوان دولت در تلاشیم با کمک ما تعهداتشان را در مدت کوتاهی اجرایی کنند. نعمت زاده اعلام کرد بیش از 80 درصد شرکت های تعیین شده، خصوصی شده اند؛ برای نمونه سازمان‌های دولتی مثل ایدرو و ایمیدرو کارهای زیرساخت را انجام می‌دهند و شرایط را آماده می‌کنند و طبق قانون موظفند پس از سرمایه‌گذاری، سهام خود را به بخش خصوصی بدهند. 
وی بخش ریلی، نوسازی صنایع خودرو، تحقیق و طراحی صنعتی و صنایع سلامت (تجهیزات پزشکی و دارو) را اولویت‌های صنعتی ایران برشمرد و افزود: باید همکاری با فرانسه در صنایع وابسته به نفت صنایع پتروشیمی و پالایشگاه و همچنین تولید تجهیزات مربوط به آن افزایش یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد اکنون روابط بین 2 کشور بیشتر تجاری است که درصددیم آن را به رابطه اقتصادی و بلندمدت تبدیل کنیم. نعمت زاده حمایت فرانسه از بازگشت رتبه ایران در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به پیش از تحریم‌ها را خواستار شد. 

دولت فرانسه برای سرمایه گذاری درایران به شرکتهای فرانسوی وام می دهد

در این راستا خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: میشل ساپین، وزیر امور اقتصادی و دارایی فرانسه در تهران از تصمیم دولت فرانسه برای اعطای وام به شرکت های فرانسوی برای سرمایه گذاری در ایران سخن گفت. میشل ساپین دریک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ودارایی ایران در محل این وزارت خانه گفت: شرکت های فرانسوی می توانند برای گرفتن وام جهت سرمایه گذاری در ایران در خواست بدهند. البته برنامه اجرایی آن هنوز آماده نیست، اما دردست تهیه است. شرکت های فرانسوی جزو اولین شرکت های اروپایی بودند که پس از توافق هسته ای، به ایران آمده و برای همکاری با شرکت های ایرانی ابراز علاقه کردند. ساپین اطمینان داد که روابط بانکی بین ایران و فرانسه در یک فاصله زمانی معین به حالت عادی برگردد و گفت: دولت فرانسه در این خصوص از دولت آمریکا استعلام خواهد کرد.

کد خبر 18910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =