جهش ۲۸ رتبه‌ای جایگاه کشور در شاخص نوآوری

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران حمایت از ثبت پتنت شرکت‌های دانش‌بنیان و اعطای مشوق‌های صادراتی را از برنامه‌های این اتاق نام برد و گفت: علاوه بر آن برنامه‌هایی را برای تسهیل در صادرات محصولات دانش‌بنیان در دستور کار داریم

به گزارش اگزیم نیوز، حسین سلاح‌ورزی روز گذشته در مراسم رونمایی از شبکه مدیریت نوآوری ایران با اشاره به وضعیت ایران در شاخص نوآوری، افزود: ایران در سال 2015 و 2016 با جهش 28 رتبه‌ای بهبود جایگاه در شاخص نوآوری داشته است و این در حالی است که در سال 2011 ایران نزول جدی در شاخص نوآوری داشته است.

وی با بیان اینکه ارتقای 28 رتبه‌ای ایران در حوزه نوآوری جای خوشحالی دارد، در عین حال اظهار کرد: از سوی دیگر در سند چشم‌انداز تاکید شده است که در افق 1404 ایران باید رتبه اول منطقه را داشته باشد که ما در حال حاضر فاصله معناداری با این هدف‌گذاری داریم.

سلاح‌ورزی با تاکید بر اینکه برای تقویت نوآوری در ایران مشارکت همه نهادها ضروری است، یادآور شد: موضوع نوآوری در فضای کسب‌وکار یک موضوع بااهمیت است؛ از این رو یکی از وظایف این اتاق بهبود فضای کسب‌وکار است.

وی با اشاره به تاثیر نوآوری و مدیریت نوآوری در رشد اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرد: بر این اساس این اتاق از سه سال قبل موضوع نوآوری و کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری را جدی گرفته است و در این راستا اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: اتاق می‌تواند با مشارکت در ایجاد این صندوق‌ها نقش خود را در حوزه توسعه نوآوری پررنگ‌تر کند.

وی بهبود محیط کسب و کار را از وظایف اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی نام برد و خاطرنشان کرد: بر این اساس ایجاد نظام آمار فعالین اقتصادی از تکالیف ما به شمار می‌رود؛ از این رو در سال جاری نظام آماری اتاق شروع به فعالیت کرده است.

به گفته وی، ایجاد سامانه آماری این اتاق منجر به شفاف‌سازی نظام آمار در حوزه‌های محصولات دانش‌بنیان خواهد شد.

سلاح‌ورزی ارزیابی تشکل‌های موجود در این اتاق را از دیگر برنامه‌های این نهاد نام برد و گفت: در آیین‌نامه مربوط به ارزیابی این تشکل‌ها موضوع نوآوری به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی مدنظر قرار گرفته است.

وی ایجاد شرکت‌های واسط برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان را از دیگر برنامه‌های این اتاق در سال 96 نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن درصدد اعطای مشوق‌های صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و برنامه‌هایی را برای حمایت از شرکت‌ها برای ثبت پتنت در دستور کار داریم.

سلاح‌ورزی با تاکید بر اینکه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی، کمیته ماده 76 برنامه ششم توسعه را بر عهده این اتاق دانست و گفت: این ظرفیت می‌تواند در خدمت شبکه نوآوری قرار گیرد و با توجه به موانع موجود در مسیر کسب و کارهای نوآورانه، این دبیرخانه آمادگی دارد تا چالش‌های موجود در این حوزه را در کوتاه‌ترین مدت رسیدگی کند.

کد خبر 18927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =