استرالیا در دو راهی چین و آمریکا

قوانین ضد تجارت ترامپ باعث شده یکی از مهمترین شرکای تجاری آن بر سر دوراهی استفاده از فرصت های چین و یا تداوم تجارت با واشنگتن قرار بگیرد

گاردین در گزارشی اخیرا به بررسی آثار تصمیمات ترامپ بر اقتصاد استرالیا پرداخته است. به گزارش اگزیم نیوز این گزارش معتقد است تلاش های ترامپ برای تجزیه تجارت و ایجاد بلوک های تجاری جدید بر اساس ارزهای گوناگون استرالیا را در برابر یک دوراهی قرار می دهد تا از بین آمریکا و چین یکی را انتخاب کند.

در این رابطه رییس بازارهای مالی آسیا و اقیانوسیه رابوبانک استرالیا معتقد است با رشد بخش کشاورزی در این کشور که بر اساس آخرین آمارهای ملی منتشر شده اعلام شده است هر چه ترامپ سیاست های محافظتی بیشتر را در پیش بگیرد و بیشتر تلاش کند تا از تجارت و واردات خود در برابر کالاهای خارجی محافظت به عمل آورد شرایط جدیدتری را در برابر بازارهای جهانی و همچنین استرالیا قرار می دهد.

به عقیده وی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا یکی از اتفاقاتی بود که در سال های اخیر روابط تجاری دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است اما انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحده موضوع دیگری بود که به تغییر فضای تجاری دامن زد و تهدیدهای جدیدی را متوجه بازارهای جهانی و حوزه های جهانی ساخت.

به گفته مایکل اوری، معتقد است ترامپ در تلاش است تا با اقتصاد آمریکا رفتاری شبه به یک تاجر را در پیش بگیرد و بیش از آنچه می خرد بتواند کالای خود را به فروش برساند و این در حالی است که در شرایط اقتصادی جهان امروز که اقتصاد بر پایه ارز دلار در حال گردش است هر کشوری در تلاش است تا خلأ دلاری خود را پر کند و منابع ارزی خود را تقویت کند و این موضوع می تواند تقابلات ارزی را به همراه داشته باشد و جهان را به سمت بیراهه پیش ببرد.

به گفته وی این موضوع با تجارت ازاد در جهان در تناقض است. به گفته وی این سیاست به افزایش نابرابری ها و تقاضای ضعیف در جهان منتهی خواهد شد که باعث می شود دنیا بر لبه خطرناکی قرار بگیرد. به عقیده وی استرالیا با توجه به شرایط اقتصادی و روابطی که از یک سو با ایالات متحده دارد و از سوی دیگر به دلیل ارتباط نزدیکی که با اسیا دارد مجبور به انتخاب شود و در این مسیر بعید نیست وارد یک بلوک تجاری با محوریت چین و با واحد پول این کشور شود که این موضوع نیز عواقب سیاسی را با خود به همراه خواهد داشت.

وی بازگشت به عقب را بدون انتخاب بین چین و آمریکا غیرواقعی خواند و گفت اگر قرار باشد سیاست های فعلی توسط آمریکا ادامه یابد این انتخاب ناگزیر است. وی معتقد است از نظر تاریخی استرالیا در دو محور در حرکت است نخست تقاضای مناسب چین و دوم چتر امنیتی آمریکا و این دو شرایط را برای ما سخت خواهد کرد.

به عقیده مایکل اوری، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور باید خود را برای نوسانات نرخ ارز آماده کننده چراکه ممکن است ارزش دلار استرالیا تا 15 درصد نوسان را تجربه کند که این موضوع بر تجارت خارجی ما اثرگذار است. استرالیا صادرکننده اصلی مواد غذایی به آمریکا است.

کد خبر 18934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =