تقویت تولید در گرو اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی

کمالوندی معتقد است اگر تعریف اقتصاد مقاومتی این باشد که کشور در برابر تکانه ها مقاومت داشته و از بنیه داخلی قوی ای برخوردار باشد، می توانیم این طور در مورد نقطه اشتراک اقتصاد مقاومتی و برجام صحبت کنیم که برای کاهش تکانه ها، بخشی اقدامات داخلی و بخشی مربوط به سیاست خارجی است اگر چه نمی توانیم بگوییم برجام این فشارها را به طور کامل برداشت اما می توانیم بگوییم برجام این تکانه ها را به حداقل خود رساند.

 «کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی» عصر سه شنبه 18 اسفند با حضور سخنگوی سازمان انرژی اتمی به میزبانی غلامحسین شافعی در محل اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی اتاق ایران برگزار شد

به گزارش اگزیم نیوز بهروز کمالوندی در نشست تخصصی «کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی» که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد گفت: ما هزینه های تحقیق و توسعه و حتی هزینه های سیاسی را در صنعت هسته ای پرداخت کرده ایم و اکنون ظرفیت بسیار بالایی در کشور ایجاد شده است.
کمالوندی گفت: تجربه همه کشورهای دنیا که از مرزهای دانش، تحقیق و توسعه و هزینه های پرداخت شده دولت می گذرد نشان می دهد که از یک مرحله به بعد باید این صنعت در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.بخش خصوصی در همه این زمینه ها حتی در چرخه سوخت به جز غنی سازی می تواند ورود پیدا کند.
وی گفت: اکتشاف، استخراج ، مباحث نیروگاهی، کاربردهای پرتو، سامانه های پرتو دهی، رادیو دارو زمینه هایی است که بخش خصوصی می تواند در آن فعالیت داشته باشد؛ به عبارتی دیگر، بخش خصوصی علاوه بر تولید می تواند در توزیع نیز ورود پیدا کند.
کمالوندی ادامه داد: اگر تعریف اقتصاد مقاومتی این باشد که کشور در برابر تکانه ها مقاومت داشته و از بنیه داخلی قوی ای برخوردار باشد، می توانیم این طور در مورد نقطه اشتراک اقتصاد مقاومتی و برجام صحبت کنیم که برای کاهش تکانه ها، بخشی اقدامات داخلی و بخشی مربوط به سیاست خارجی است اگر چه نمی توانیم بگوییم برجام این فشارها را به طور کامل برداشت اما می توانیم بگوییم برجام این تکانه ها را به حداقل خود رساند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دلیل اینکه ما باید به اقتصاد مقاومتی نه به عنوان یک شعار، بلکه به عنوان یک واقعیت بپردازیم؛ این است که امروزه جنگ واقعی در حوزه اقتصاد است.
وی افزود: ظرفیت نظام آن گونه نیست که دشمنان ما بتوانند مسایل خود را از حوزه نظامی حل کنند؛ چیزی شبیه روسیه؛ امروز دشمنان مسکو می خواهند به خاطر اشغال اوکراین با روسیه برخورد کنند، اما چاره ای جز اعمال تحریم اقتصادی علیه این کشور ندارند.
کمالوندی افزود: بنابراین اگر ما در جهان امروز به دنبال این هستیم که تغییرات و اصلاحاتی ایجاد کنیم قطعا زیر فشارخواهیم بود و بیشتر از همه اقتصاد ما زیر فشار خواهد بود؛ به همین دلیل باید اقتصاد ما اقتصادی مقاوم باشد. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعتقاد من این است که ایران از نظر اقتصادی ظرفیت بسیار زیادی دارد و می تواند به لحاظ اقتصادی جزو 10 کشور برتر دنیا شود، به شرط اینکه مسایل درست مدیریت شود؛ یکی از بخش های مدیریت، روابط خارجی است و قطعا با درگیری با دنیا نمی توانیم ظرفیت های بالقوه داخل را شکوفا کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با ذکر عواملی مانند محیط کسب و کار نامناسب، نبود شفافیت در مسائل پولی و مالی، نبود ثبات در قوانین و مقررات و امکانپذیر نبودن پیش بینی آینده گفت: این عوامل در مجموع مانع جذب سرمایه گذاری خارجی و بهره مند شدن از اثرات برجام است
غلامحسین شافعی افزود: اقتصاد مقاومتی از موضوع هایی است که همه بخش های حاکمیت و بخش خصوصی برآن اتفاق نظر دارند.در این شرایط اینگونه به نظر می رسد که هنوز درک درستی از این الگو وجود ندارد و به همین دلیل، راهکارهای مناسب برای رسیدن به هدف ارایه نمی شود.
شافعی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در اکثر کشورها با عنوان تاب آوری اقتصادی در دستور کار دولت ها قرار گرفته است، افزود: در این سیاست ها بر اهدافی تاکید شده است که در درجه اول، اقتصاد توانایی پیش بینی و مقابله با شوک های احتمالی را داشته باشد.
وی گفت: اقتصاد کشورهایی مانند ایران به دلیل نبود آمادگی در مقابل بروز هر اتفاقی ضعف نشان می دهد.
رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید کانون های آسیب پذیری اقتصاد شناسایی شود، افزود: ما در مقابل شوک های مثبت و منفی واکنش مورد قبولی نداریم و نمی توانیم از موقعیت های پیش آماده به نفع خود استفاده کنیم.
وی با اشاره به درآمدهای نفتی و تاثیر نوسانات قیمت نفت افزود: قیمت نفت از جمله کانون های آسیب زا در اقتصاد ایران است که هرگونه شوکی در این بازار ما را با مشکل مواجه می کند و تنها راه حل آن، دوری از درآمدهای نفتی با تقویت تولید، تقویت خدمات مولد تولید داخلی و صادرات است.
وی افزود: راه تقویت تولید و گسترش سرمایه گذاری این است که بخش های مولد کشور از جمله تولید، خدمات و صادرات اقتصادی شوند. تا زمانی که فعالیت های اقتصادی غیرمولد مانند دلالی و سفته بازی سودآوری بسیار بالاتری داشته باشد، تولید جان نمی گیرد.
 

 

کد خبر 19943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =