توافق کاهش ۵۰ درصدی تعرفه ترانزیتی ریلی

هیات های مذاکره کننده راه آهن کشورهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امروز (سه شنبه) در جریان نشست سه جانبه مسکو ضمن امضای یادداشت تفاهم همکاری در این عرصه برای کاهش ٥٠ درصدی تعرفه ها با هدف فعال سازی کریدور شمال-جنوب موافقت کردند

 نمایندگان راه آهن های سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان در خصوص سازماندهی حمل بار در چارچوب کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب از طریق قلمرو آذربایجان و همچنین توسعه توان ترانزیتی ترمینال مرزی آستار در ایران بحث و گفت وگو کردند.
محور اصلی مذاکرات سه جانبه تعین نرخ تعرفه ترجیحی برای سال 2017 و تعیین زمان سیر بار در این مسیر بود.
نمایندگان سه کشور در خصوص فعال سازی این مسیر برای حمل بار کشورهای روسیه، آذربایجان، بلاروس، لتونی، استونی و فنلاند به طرف خلیج فارس و هند و بالعکس بحث و تبادل نظر کرده و در خصوص تعرفه ها به توافق نظر رسیدند.
حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن و رئیس کارگروه ترانزیت در این رابطه خاطر نشان کرد، پس از 144 سال که کشورهای ایران، روسیه و هند بر سر راه اندازی این کریدور توافق حاصل نمودند، سال 2016 با همکاری راه آهن های آذربایجان و روسیه اولین قطار باری آزمایشی را در مسیر بمبئی هند- بندرعباس-آستارا- مسکو راه اندازی کردیم.
وی افزود، در چارچوب گفت وگوهای سه جانبه توافق شد با کاهش 50 درصدی نرخ های تعرفه برای سال 2017 این مسیر را به صورت عملیاتی فعال شود و امیدواریم با پیوستن کشورهای ذیگر (فنلاند-استونی- لتونی- بلاروس) شاهد فعال سازی جدی مسیر شمال-جنوب باشیم.
عاشوری در ادامه افزود، روسیه علاوه بر مساعدت در کاهش تعرفه ها پیشنهاد داد در نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک روسیه ( ترانس راشا) بسته پیشنهادی این کریدور به تمامی مشتریان معرفی و عرضه گردد.
با توجه به ساخت خط آهن آستارا- آستارا که حداکثر تا دو ماه آینده به پایان می رسد، ایران و آذربایجان عزم خود را برای فعال سازی این کریدور نشان دادند. پیش بینی می شود که مسیر قزوین - رشت حداکثر ظرف شش ماه آینده به بهره برداری برسد و با تکمیل این محدوده کریدور کامل تر گشته و سرعت حمل بار بیش از قبل خواهد شد.
در پایان مذاکرات نیز یک یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه برای تقویت روابط در این حوزه و توجه به عرصه های جدیدتر با توجه به برنامه ارتباط ریلی سه کشور امضا شد.
نشست کاری با شرکت های بازرگانی و حمل ونقلی روسیه از دیگر برنامه های هیات راه آهن ایران در سفر سه روزه به مسکو اعلام شد که 18 اسفند (فردا) پایان می یابد.
همچنین برنامه بازدید از مرکز کنترل و پژوهشکده سیر و حرکت راه آهن روسیه در برنامه هیات ایران که ابراهیم محمدی معاون مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی نیز در آن حضور دارد، نیز هست.
براساس برنامه ریزی های صورت گرفته با اتصال عملیاتی شبکه راه آهن سه کشور بخش مهمی از حوزه ریلی راهگذر بین المللی شمال-جنوب فعال می شود که از ایران و روسیه عبور می کند و تهران و مسکو نیز موسس اصلی آن هستند.
طرح راهگذر شمال-جنوب در راستای تکمیل گذرگاه هلسینکی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان به طول بیش از 7200 کیلومتر است که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند. 

 

منبع: ایرنا

کد خبر 19945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =