دوراهی آمارهای رشد اقتصادی در ۹ ماهه ۹۵

بررسی های اگزیم نیوز از آمارهای رشد اقتصادی در ۹ ماهه امسال از تفاوت بین این آمارها حکایت دارند اما چرا این آمارها با هم متفاوتند

رشد 11.6 درصدی رشد اقتصادی در 9 ماهه نخست سال جاری اگرچه مهمترین خبر اقتصادی روزهای اخیر محسوب می شود ولی تداوم این رشد می تواند به بالندگی اقتصادی ایران منجر شود؛ رخدادی که در سال های اخیر با رفت و برگشت رشد اقتصادی محقق شد.

به تحلیل پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز ثبت رشد اقتصادی مثبت 3.3 درصد در سال 93 اگرچه موفقیتی بزرگ برای این دولت به شمار می رفت ولی تداوم نیافت و متأسفانه در سال 94 شاهد ارائه رشد اقتصادی منفی 1.8 درصد با احتساب نفت و منفی 2.7 درصد بدون احتساب آن بودیم که نگرانی ها به آینده اقتصادی ایران را افزایش داد. این در حالی است که آمارهای اعلامی 9 ماه اخیر نشان می دهد که باز هم اقتصاد ایران از کاهش رشد اقتصادی عبور کرده و همچنین رشد اقتصادی بدون نفت نیز توانسته است تا 1.9 درصد افزایش یابد. در صورت ثبات تولید و فروش نفت و همچنین ثبات نسبی قیمت ها در سال آینده احتمال رشد محسوس این نرخ وجود خواهد داشت.

در روزهای اخیر شاهد ارائه آمارهای رشد اقتصادی از دو منبع اصلی آَن یعنی مرکز آمار ایران و باتک مرکزی بودیم که بر خلاف سال گذشته که اعلام آن با تأخیر فراوانی رو به رو بود، با سرعت و گستره رسانه ای بالایی مخابره شد تا موفقیت های دولت در این خصوص خودنمایی بیشتری پیدا کند.

هم در آمارهای مرکز آمار و هم در آمارهای بانک مرکزی شاهد بالا بودن رشد اقتصادی کشور هستیم که قطعاً دستاورد بزرگی برای ایران محسوب می شود؛ هرچند که غالب سوخت گیری رشد اقتصادی از نفت است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که رشد تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت خام 11.6 درصد و بدون احتساب نفت خام 1.9 درصد است. این در حالی است که در آمارهای مرکز آمار ایران رشد اقتصادی 9 ماهه با احتساب نفت 7.2 درصد و بدون احتساب نفت 5 درصد مخابره شده است. دلیل اصلی این تفاوت عمیق را باید سال پایه تعیین و محاسبه آمارها به شمار آورد. سال پایه بانک مرکزی سال 83 و سال پایه مرکز آمار سال 76 است بنابراین نفت در آمارهای بانک مرکزی نقش بیشتری دارد.

از سوی دیگر سال پایه مرکز آمار برای محاسبه نرخ رشد خرداد ماه سال آینده به سال 90 تغییر خواهد کرد. همچنین برای شاخص قیمت مصرف ‌کننده سال پایه محاسباتی را سال 95 در نظر خواهیم گرفت.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که رشد تولید نفت خام در 9 ماهه ابتدایی سال جاری 65.4 درصد بوده که رقم بسیار بالایی به شمار می آید. این در حالی است که برای نه ماهه ابتدایی سال جاری شاهد افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی هستیم که سودآوری استخراج نفت را افزایش خواهد داد همچنین به کمک افزایش تولید و استخراج نفت، رشد 65.4 درصدی به ثبت رسیده است.

نکته مهم دیگر را باید در رشد ممتد دو بخش کشاورزی و خدمات در ماه های اخیر به شمار آورد که مدت هاست هر دو رشدی مطلوب را به ثبت می رسانند. در خصوص کشاورزی رشدی نزدیک به 5 درصد و در بخش خدمات نیز رشدی نزدیک به 4 درصد به ثبت رسیده که بدون در نظر گرفتن بخش نفت، بخش مهمی از رشد اقتصادی کشور را در ماه ها و سال های اخیر به خود اختصاص داده است؛ هرچند که رشد بخش خدمات به آرامی کند شده و به 2.4 درصد رسیده است. این در حالی است که برای ماه های اخیر و به صورت مداوم رشد اقتصادی بخش ساختمان منفی بوده و به نظر می رسد این وضعیت وخیم باز هم ادامه یابد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در 9 ماهه نخست سال جاری رشد بخش کشاورزی 4.2 درصد ، نفت 65.4 درصد ، صنایع معدنی 0.3 درصد ، معدن منفی 0.2 درصد ، صنعت 5.8 درصد ، ساحتمان منفی 17.1 درصد و خدمات 2.4 درصد است.

 

رشد اقتصادی در آمارهای بانک مرکزی

 

درصد رشد اقتصادی به همراه نفت خام

درصد رشد اقتصادی بدون احتساب نفت

90

4.2

5.3

91

-6.9

-1.1

92

-1

-0.4

93

3.3

3.3

94

1.8-

2.7-

نه ماهه ابتدایی سال 95

11.6

1.9

اعداد فوق با احتساب قیمت های ثابت سال 83 توسط بانک مرکزی محاسبه شده است.

 

 

نگاهی به جدول فوق نشان می دهد رشدهای ثبت شده چه با احتساب نفت چه بدون احتساب نفت خام ، با فراز و فرودهای بسیاری رو به رو است که ثبات اقتصادی را محدود می سازد. به عنوان مثال بارها به صورت رسمی و بر پایه آماری های اقتصادی سال 93 به بحث خروج از رکود پرداخته شده ولی کاهش مجدد رشد اقتصادی در سال 94 توأم با کاهش قیمت های جهانی موجب شد که تولید ناخالص داخلی چه با احتساب نفت و چه بدون احتساب نفت کمتر از صفر درج شود که نشان دهنده ناآرامی های اقتصادی محسوب می شود. با توجه به این موارد چیزی که بیشتر از رشد اقتصادی برای کشورمان اهمییت دارد ثبات رشد اقتصادی است که می تواند به بهبود بنیادین و طولانی مدت اقتصاد ایران بدل شود.

 

کد خبر 20011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =