برون رفت از چالش های مالی؛ ضرورت ۹۶

سقایی دهکردی معتقد است بزرگترین اقدامی که دولت باید در سال آینده انجام دهد راه اندازی واحدهای صنعتی وتولیدی است که می تواند مزیت نسبی برای کشور داشته باشد. واحدهایی که به دلیل مشکلات نقدینگی ، سرمایه در گردش وگرفتاری های دیگر تعطیل شده اند

غلامحسین سقایی دهکردی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اگزیم نیوز پیرامون چالشهای پیش روی اقتصاد ایران در بخش بازرگانی و شیوه های عبور کم هزینه از آن گفت: بهترین کار اقتصادی که دولت در سال 1396 در بخش بازرگانی می تواند انجام دهد افزایش صادرات کالای داخلی است. در واقع بزرگترین اقدامی که دولت باید انجام دهد راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی است که می تواند مزیت نسبی برای کشور داشته باشد. متاسفانه این واحدها به دلیل مشکلات نقدینگی، سرمایه در گردش و گرفتاری های دیگر تعطیل شده اند.

وی افزود: در حال حاضر ایجاد اشتغال بزرگترین و بهترین خدمت دولت به جامعه است. راه اندازی واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی در بخش های مختلف باید در دستور کار دولت قرار بگیرد. بیکاری، کمبود درآمد خانوار و پایین بودن قدرت خرید مشکلاتی هستند که با بهره برداری مجدد از واحدهای تولیدی و خدماتی نیمه کاره و تعطیل قابل رفع هستند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید تلاش کند هزینه تمام شده کالاهای تولیدی را پایین بیاورد تا توان رقابت کالای ایرانی در مقابل کالای خارجی بالا برود. مصرف کننده داخلی ما نیز در شرایط فعلی ترجیح می دهد از کالای خارجی قاچاق که قیمت پایین تری دارد استفاده کند؛ در حالیکه می توان تولید داخل را به کیفیت و قیمتی رساند که مصرف کننده داخلی به خرید کالای ساخت داخل ترغیب شود.

دهکردی خاطرنشان کرد دولت می تواند سیاستی را دنبال کند که طی آن با کاهش هزینه های تولید قیمت تمام شده را پایین بیاورد و رونق را به بازار تولید برگرداند. تزریق نقدینگی بصورت ارز به واحدهای تولیدی و خدماتی می تواند در اشتغالزایی تاثیر زیادی داشته باشد. متاسفانه تسهیلاتی که از طریق طرح اقتصاد مقاومتی به واحدهای تولیدی داده شد، کارساز نبود چون واحدهای تولیدی نتوانستند از آن استفاده کنند و واحدهای خدماتی نیز از این امتیاز بی بهره ماندند.

این عضو اتاق بازرگانی به عملکرد بانکها در این زمینه اشاره کرد و گفت: نکته دیگر که می تواند در این زمینه موثر باشد تعیین تکلیف بانک هایی است که می خواهند این تسهیلات را در اختیار واحدهای تولیدی و خدماتی قرار بدهند. به گفته وی دولت دوست دارد در زمینه های مختلف رونق ایجاد کند و به واحدهای تولیدی و خدماتی کمک کند لذا با دادن تسهیلات جلسات متعددی هم تشکیل می شود  و تصمیمات خوبی هم گرفته می شود اما در آخر کار بانک ها آنطور که باید عمل نمی کنند.

وی اذعان داشت: یعنی اگر پرونده های اقتصاد مقاومتی در کل کشور بررسی شود به جرأت می توان گفت بیشتر از ده درصد از مصوبات و پرونده هایی که ساعت ها در جلسات برای آن وقت گذاشته شده است و تصمیم گیری انجام داده اند حتی به پول نرسیده است. یعنی بانک ها به دلایلی مانند نداشتن نقدینگی و یا مشکلات دیگر موافقت خود را در ابتدا با پرداخت تسهبلات اعلام می کنند ولی در آخر کار بهانه ها و ایرادهایی می گیرند که سرمایه گذار یا متقاضی عطای گرفتن وام را به لقای آن می بخشد.

سقایی دهکردی با ذکر این نکته که بانک ها باید از دستورات دولتی که با محوریت حل مشکلات مردم روی کار آمده است، تبعیت کنند، گفت: متاسفانه بانک ها همراهی نمی کنند و نهایتا به دلایلی مانند اینکه بعضی ها وامشان برگشت نشده است همه را به نقطه ای هدایت می کنند که کار انجام نشود.

وی هزینه های غیر ضرور را منجر به افزایش بار مالی بر اقتصاد کشور دانست و گفت:  چه دلیل دارد که در این مملکت هزارو یک مناسبت وجود داشته باشد و برای هر مناسبت در هر روز خاصی مثلا عزا یا جشن میلیارد ها تومان در سطح کشور بیلبورد و پلاکارد و پارچه و بنرو ... هزینه شود؟ همه این هزینه ها در جامعه ای که مشکلات اقتصادی زیاد است در سیستم  لزومی ندارد. هزینه های تورم زا که هیچ نتیجه ای هم برای جامعه ندارد و کاری هم انجام نمی شود مشکل بزرگی محسوب می شود.

دهکردی برجام را نقطه عطف عملکرد دولت یازدهم دانست و افزود. برجام برای کشوری که تحریمهای طولانی مدت را پشت سر گذاشته راهگشاست. چون ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم. امروز دنیا آنلاین است و ما نمی توانیم برای خودمان یک سیستم مجزا و منفرد داشته باشیم. ما باید در جهت جهانی شدمان گام برداریم و این به نفع ماست هم وارد بازار جهان می شویم و از فرصت جهانی شدن برای حل مشکلات خود بهره می گیریم

وی گفت: باید به آینده امیدوار بود اگر همه ملی فکر کنند رونق و سیستم اقتصادی پایدار هم دور از انتظار نیست. ما باید ملی و جهانی فکر کنیم تا بتوانیم اقتصاد پایدار داشته باشیم. اوایل انقلاب همه سعی می کردند به بهترین وجه و صادقانه ترین شکل کار کنند. ما نیازمند عملکرد دلسوزانه هستیم. همان روشی که در 8 سال دفاع مقدس باعث شد از پس جنگ بر بیاییم. ما اگر میخواهیم مملکتی داشته باشیم که آیندگان مارا نفرین نکنند باید واقعا فکر جامعه باشیم و سالم باشیم و فسادپذیر نباشیم و به فساد دامن نزنیم. آن زمان می توان یک اقتصاد پویا و پایدار داشته باشیم.

.

کد خبر 20021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =