ایران در میان چهار شگفتی ساز اقتصاد دنیا

ایران، غنا، کاستاریکا و صربستان چهار کشوری هستند که در سال های پیش رو شگفتی خلق خواهند کرد

کارشناسان جهانی اقتصاد می گویند با پیشرفت هایی که در حوزه الکترونیک و کسب و کارهای نوین در اقتصادهای جهانی ایجاد شده و در عین حال بعد از فروکش کردن تب تند توسعه تکنولوژی های سخت افزاری در دنیا با فرصت های متفاوت تری روبرو شده اما این فرصت ها به قوت دهه گذشته نیستند. بررسی ها نشان می دهند در پنج سال گذشته اقتصاد جهان به طور متوسط تنها توانسته 3 درصد رشد را به ثبت برساند که کمترین رقم در 25 سال گذشته محسوب می شود و یکی از دوره های کند اقتصادی دنیا را پشت سر گذاشته ایم.

در ای بین اگرچه در اقتصادهای توسعه یافته رشد اقتصادی بهبود قابل توجهی داشته اما در شما آمریکا و اروپا نرخ رشد حتی پایین تر از زمانی پیش از بحران مالی در سال 2008 است که نگرانی هایی را به اقتصاد جهانی تزریق می کند. در میان بازارهای نوظهور نیز رشد اقتصادی کشورهای هند، چین، کشورهای جنوب شرق آسیا و ... همگی باعث ثبات در نرخ رشد اقتصادی جهان شده اند و این مدیریت رشد رد سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز موسسه ISA در گزارشی با بیان این که کشورهایی خارج از شرق و جنوب آسیا در سال های اخیر شرایط سختی را پشت سر گذاشته اند و خروج این کشورها از رکود به سختی صورت می گیرد که اثار ان در اقتصاد جهانی هویداست.

با این حال کشورهای زیادی در سال های اخیر برای خروج از رکود و دستیابی به رونق تلاش کرده اند که انتظار می رود در سال های پیش رو آثار و نتایج این تلاش ها در اقتصاد جهانی نمایان گردد. در این بین به گزارش این موسسه چهار اقتصاد از وضعیت بسیار خوبی در سال های پیش رو برخوردارند که یکی از مهمترین این کشورها ایران است. بر اساس این گزارش ایران یکی از مهمترین انتخاب های سرمایه گذاران جهانی برای سرمایه گذاری محسوب می شود چراکه این کشور بعد از تحمل یک دوره نسبتا طولانی تحریم های غرب اکنون و بعد از برجام توانسته زمینه های روابط دو و چند جانبه را با کشورهای طراز اول ایجاد کند که این موضوع می تواند به زودی ایران را به مرکز جذب سرمایه های جهانی تبدیل سازد.

در این میان رشد حضور شرکت های نفتی در میادین نفت و گاز ایران یکی از فرصت های عجیب و مناسب برای اقتصاد کشور محسوب می شود. در عین حال تجار و بازرگانان در تلاشند تا محصولات خود را به خصوص تکنولوژی به ایران صادرکنند؛ محصولاتی که تا پیش از این از آنها محروم بوده ایم.

این گزارش می افزاید اقتصاد ایران از ظرفیت های فوق العاده ای برخوردار است و در یک سال گذشته چشم انداز روشن اقتصاد ایران برای جهان شفاف شده است. به این ترتیب بسیاری از شرکت های بین المللی مترصد ورود به ایران هستند که البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد. رسیدن مجدد به بن بست امریکا، تیرگی روابط ایران و عربستان، چالش های درونی اقتصاد ایران و تغییر فضای سیاسی بعد از انتخابات در ایران همگی تهدیدهای جدی برای اینم روند رو به رشد محسوب می شوند.

این گزارش بعد از ایران صربستان را به عنوان دومین فرصت مناسب سرمایه گذاری معرفی کرده است. بر اساس این گزارش صربستان در آستانه دستیابی به موفقیت های بزرگی است. پتانسیل های فراوران صربستان برای سرمایه گذاری در عملیات تولید، هزینه های پایین تولید در این کشور و موقعیت استراتژیک آن که علاوه بر ارتباط مناسب با اروپا با کشورهای چک، رومانی و اسلواکی نیز در ارتباط است، تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا و ... باعث شده چشم انداز اقتصاد این کشور بهبود یابد. نتیجه این تحرکات نیز ارتقای اقتصادی این کشور و بهبود نرخ رشد اقتصادی است.

غنا سومین کشور مورد بررسی موسسه ISA است. این کشور بعد از تحمل دوره های فقر و سختی به نظر می رسد تحت تأثیر درآمدهای نفتی خود در شرایط مناسبی قرار گرفته به طوریکه با رشد سرمایه گذاری ها در حوزه نفت و گاز این کشور وضعیتی را ایجاد کرد تا اولا سرمایه گذاران خارجی به این کشور سرریز شوند و از سوی دیگر ویرانی های ناشی از فقر اقتصادی برطرف شوند. البته در 3 سال گذشته افت بهای نفت در بازارهای جهانی تأثیرات منفی را به همراه داشته است و این کشور در جستجو و مترصد افزایش بهای نفت هستند تا برنامه های خود را پیش ببرند. به عقیده کارشناسانISA غنا می تواند در سال های پیش رو یکی از بالاترین رشدهای اقتصادی را برای خود رقم بزند.

چهارمین کشور کاستاریکا است. بر اساس این گزارش این کشور در سال های پیش رو با نرخ رشدهای بالا روبرو می شود و یکی از بهترین اقتصادهای منطقه آمریکای لاتین را نیز به خود اختصاص می دهد.

کد خبر 20095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =