پتانسیل های مقاومتی ایران برای رشد

پیتر کونیگ معتقد است ایران با تکیه بر منابع داخلی خود قادر است از سیاست های تحریمی غرب عبور کرده و برنامه های توسعه خود را در پیش بگیرد و در این مسیر پیمان های منطقه ای از اهمیت بالایی برخوردار هستند

پیتر کونیگ، اقتصاددان و تحلیلگر برجسته آمریکایی و از کارمندان سابق بانک جهانی در گفتگویی که گلوبال ریسرچ آن را منتشر کرده با اشاره به ظرفیت هایی که ایران در زمینه اقتصادی دارا است از اقتصاد مقاومتی به عنوان یک ابزار برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور حمایت و آن را اقدامی عملی دانست.

به گزارش گلوبال ریسرچ، این تحلیلگر برجسته اقتصادی با انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال کشورهای جهان از جمله ایران، دلار را عاملی مهم برای پیشبرد اهداف ایالات متحده دانست و گفت: تنها راه واشنگتن که می تواند شرایطی را برای ان فراهم آورد تا از آن طریق به تحریم کشورها دست بزند اتکای آن به سیستم پولی دلاری است که در راستای تأمین منافع بانک های صهیونیستی به صورتی کاملا خصوصی طراحی شده است.

وی با اشاره به این که این ارز امروزه منابع و ذخایر ارزی بسیاری از کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده از این موضوع به عنوان پاشنه آشیل کشورها یاد کرده است. وی در عین حال معتقد است در گذشته بیش از 90 درصد از ذخایر بهادار کشورها به ارز و به دلار بود اما این رقم در حال حاضر به 50 تا 60 درصد تقلیل یافته است. به گفته وی امروزه با قدرت گرفتن پول هایی مثل یوآن چین و یا با روی کار آمدن یورو و یا تقویت ارزهای پوند، ین ژاپن و ... ذخایر ارزی کشورهای دنیا نیز تغییر شکل داده که این مسایل قدرت آمریکا را در جهان کاهش داده است.

کونیگ در ادامه سخنان خود با اشاره به این که یکی از مهمترین بخش های اقتصاد مقاومتی که ایران در تلاش است با اتکای به آن کشور را به سمت توسعه هدایت کند جدایی از همین وابستگی به موسسات پولی آمریکا مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است.

به گفته وی حرکت به سمت شرق و جایگزینی آن با غرب یک سیاست مهم اقتصادی است که ایران می تواند با تصمیماتی که در حوزه اقتصادی گرفته مثلا عضویت در پیمان شانگهای با حضور قدرت هایی مثل چین و روسیه به این هدف نایل شود. به گفته وی پیمان شانگهای یک محور قوی اقتصادی را فعال خواهد کرد و به عنوان جاده ابریشم جدید قادر خواهد بود برنامه های توسعه اقتصادی مهمی را در سال های آینده هدایت کند و با استفاده از شبکه های حمل و نقل، توسعه صنعتی و کشاورزی و تأسیس دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی مهم این هدف را دنبال خواهد کرد.

این اقتصاددان در بخش دیگری از سخنان خود به نظر مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و می گوید: تولید داخلی بر اساس بازارها و ظرفیت های محلی نه تنها باعث کاهش وابستگی به واردات و ارزهای خارجی مبتنی بر دلار می شود بلکه در عین حال به عنوان یکی از سریع ترین راه ها برای ایجاد ظرفیت های جدید با تکیه بر منابع ملی است که به ارتقای تولید، فن آوری و بهبود دانش فنی کمک می کند.

وی معتقد است مصرف ملی، استفاده از ظرفیت های ملی و ستاب رشد تولید ملی به بهبود برابری در جامعه کمک می کند و به رفاه بیشتر منتهی می شود. کونیگ با اشاره به تجربه چین در اتکا به ظرفیت های داخلی خود تا اواسط دهه هشتاد به سخنان ولادیمیر پوتین اشاره کرد و گفت با تحریم روسیه توسط امریکا در سال های اخیر رییس جمهور این کشور این اقدام را بهترین اتفاق برای کشورش نامید چراکه به عقیده وی این اقدام باعث می شود روسیه بر منابع و ظرفیت های داخلی خود بیش از پیش تکیه کند و بار دیگر به خودکفایی در بخش های کشاورزی، تولید صنعتی و دانشگاهی برسد.

وی در بخش دیگر از گفتگوی خود با رد این موضوع که ایران در یک بن بست اقتصادی واقع است گفت ایران همه امکانات مورد نیاز برای عبور از تحریم های آمریکا و غرب را در اختیار دارد. وی افزود این کشورها تا زمانی می توانند در سیاست های خود پیروز باشند که با اتکا به سیاست های ارزی اقدام به تحریم کنند و این در حالی است که ایران زمینه های عبور از این سیاست ها را دارا است.

به عقیده وی کشورهای عضو پیمان شانگهای به علاوه پاکستان و هند در حال حاضر در حدود نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارند و این کشورها تلاش گسترده ای برای عبور از اتکا به دلار را با استفاده از ظرفیت های محلی در پیش گرفته اند و تاکنون نیز موفقیت های زیادی نیز به دست آورده اند. به گفته این اقتصاددان این فرایند البته یک شبه اتفاق نمی افتد و در مقابل نیز تلاش هایی صورت می گیرد تا همچنان وابستگی کشورهای دنیا به هژمونی منابع دلاری تقویت شود. وی معتقد است ایران در مسیر خود به دنبال یک سیستم اقتصادی جدید، صلح آمیز و سازنده است.  

کد خبر 20108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =