خلأهای سرمایه گذاری برای رونق تولید

داوود سوری: برخی گمان می کنند صرف برجام می تواند سرمایه گذار خارجی را وارد کشور کند درحالیکه باید شرایط دیگری نیز فراهم باشد که متأسفانه در اقتصاد ایران هنوز فراهم نیست

شاخص های زندگی و رفاه جامعه نشان می دهد که اقتصاد ایران در شرایط مطلوبی به سر نمی برد. نامگذاری سال 1396 بعنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری نیز بیانگر این واقعیت است که  بیکاری و تولید شرایط رضایت بخشی ندارند و لازم است که سیاست گذاریهای جدیدی در اقتصاد کشور اعمال شود و از آنجایی که بیکاری زاده یک اقتصاد بیمار است رمزگشایی از عوامل تاثیرگذار و تشدید کننده آن مستلزم بررسی های کارشناسی است.

دکتر داوود سوری اقتصاددان و استاد دانشگاه شریف در خصوص مشکلات اقتصادی کشور می گوید: نداشتن ذهنیت تولید عمده ترین مشکل اقتصاد ایران است. دولت هایی که تا به حال داشته ایم هیچ برنامه منسجمی که به تولید و اشتغال منتهی شود ارایه نکرده اند و مشکلاتی که از آنها بعنوان گره های تولید نام برده می شود که برای هیچکدام از آنها برنامه مدونی تدارک دیده نشده است.

این استاد دانشگاه افزود: خیلی از برنامه های اقتصادی مقطعی، موردی غیر جامع گرا و ناسازگار بوده اند و این یک مشکل جدی است. کسانی که برای چهار سال حکومت را در دست می گیرند سعی می کنند امورات را بگذرانند و فلسفه ای برای مدیریت اقتصاد ندارند و هیچ پاسخی برای این سوال ندارند که ما می خواهیم اقتصاد را به کجا ببریم؟

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم به نسبت دولت قبلی شعارهای پوپولیستی کمتری در حوزه اقتصاد داده است افزود: دولت یازدهم توانسته تا حدودی خودش را منظم کند. پایین نگه داشتن نرخ تورم و عدم وعده های دست نیافتنی به مردم را می توان نقطه قوت این دولت دانست. اما در مورد نرخ ارز و نرخ بهره شاهد هستیم که روشهای غلط قبلی ادامه پیدا می کند و این نشان می دهد که نقشه سازگار و هدفمند برای این مشکلات نداریم.

سوری در مورد راهکارهای خروج تولید از رکود گفت: از آنجایی که اجزای سیاستهای موثر و درست می توانند تولید را از رکود خارج کنند قدمهایی که دولت برداشته از جمله دستاوردهای برجام و کنترل تورم بسیار قابل توجه و مفید بوده اند اما یکسری محدویت های دیگر در مقابل تولید کنندگان و سرمایه گذاران هست که لازم است با جدیت برداشته شود تا شاهد رشد اقتصادی، رونق تولید و نهایتا اشتغالزایی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه روند اجرای سیاستهای اقتصادی کند است و این به دلیل فضای سیاست زده ای است که در اقتصاد ما رخنه کرده و گریزی از آن نیست.

این کارشناس اقتصادی در مورد امید تصور آینده روشن اقتصادی پس از برجام گفت: برجام تنها محدودیت های قانونی را برداشته است و قرار نیست پس از رفع محدویت های بین المللی سرمایه گذاران خارجی منابع خود را وارد کشور کنند. برای اینکه این اتفاق بیفتد و افراد برای سرمایه گذاری در داخل تشویق شوند، باید قدمهای دیگری برداشته شود که هنوز در بسیاری از موارد اتفاق مثبتی نیفتاده است. این اطمینان به سرمایه گذار خارجی داده نشده که فضای داخل ایران برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری امن و مطمئن است.

سوری درباره بحث اتکای صرف به توان داخلی بدون توجه به بازارهای جهانی گفت: به عقیده من موضوع توان داخلی صرف یک بحث گمراه کننده و فرعی است و با اقتصاد مقاومتی که نگاهی برون نگر را در خود دارد متفاوت است که همیشه مطرح می شود. امروزه کشورهایی که از رشد اقتصادی مطلوب برخوردارند نگاه رو به بیرون دارند و با مشارکت با کشورهای دیگر و در سطح بین المللی اقتصاد خود را قدرتمند می کنند. اینکه یک کشوری بخواهد خودش تولید کند و خودش مصرف کند مربوط به قرن بیست و یکم نیست و متاسفانه همچنان از سوی عده ای مطرح می شود.

 

کد خبر 20109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =