مجوزهای هزینه زا برای تجارت

مسعود کرباسیان از تعدد و گوناگونی مجوزهای لازم برای صادرات و واردات کالا انتقاد کرده و معتقد است در کشور ما ۲۳ سازمان باید مجوز دهند تا یک کالا صادر شود و یا چند سازمان باید برای واردات یک کالا مجوز صادر کنند که وزارت صمت به دنبال حذف برخی امکانات تسهیل تجاری همچون پنجره واحد تجاری هستند

در حالیکه رئیس کل گمرک ایران از تعدد و گوناگونی مجوزهای لازم برای صادرات و واردات کالا انتقاد کرده و معتقد است در کشور ما 23 سازمان باید مجوز دهند تا یک کالا صادر شود و یا چند سازمان باید برای واردات یک کالا مجوز صادر کنند که وزارت صمت به دنبال حذف برخی امکانات تسهیل تجاری همچون پنجره واحد تجاری هستند. به عبارتی باید گفت در شرایط فعلی که گمرک به دنبال بهبود و تسریع در عملیات تجارت خارجی است باید دستگاه های مختلف در هماهنگی با این سازمان قرار بگیرند.

چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از حضور پنجره واحد تجاری انتقاد کرد و این موضوع را مخل در اجرای برنامه های وزارت بازرگانی و به عنوان اقدامی موازی اعلام کرد حال ان که کارشناسان معتقدند افزایش سرعت تسهیل و گردش و ترخیص کالا از زمان اجرای برنامه پنجره واحد بهبود یافته و مشکلات کمتر شده است.

به عقیده آنها بانک جهانی عواملی مانند دریافت اسناد، زمان و هزینه را در رتبه‌بندی گمرکات لحاظ می‌کند و بر این اساس استفاده از فناوری اطلاعات برای بهبود فرایندها تشریفات را کاهش و هزینه ها را تعدیل می کند که تمام این موضوعات برای بهبود تراز تجاری کشور مفید است.

در این بین رئیس کل گمرک ایران با بیان این‌که این سازمان‌ها می‌توانند اختیارات خود را به یکدیگر واگذار کنند، تصریح کرد: زیاد بودن تعداد مجوزها هزینه‌های معطلی را بالا می‌برد به‌طوری که هر واردکننده برای دریافت هر مجوز باید مدت زمانی را در سازمانی وقت بگذارد که زمان‌بر بودن این اقدامات ایجاد هزینه می‌کند.

به گفته کرباسیان، اخذ مجوزهای گوناگونی برای واردات کالا علاوه بر تاخیر در زمان ترخیص کالا باعث افزایش قیمت کالای مورد نظر برای مصرف‌کننده می‌شود. وی همچنین با انتقاد از دریافت عوارض‌های گوناگون از کالاها برای واردات، گفت: در اکثر کشورهای دنیا برای واردات کالا یک هزینه به عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود، اما این در حالی است که در ایران ما عوارض‌های متعددی از واردکننده می‌گیریم.

برای مثال ما هزینه‌ای تحت عنوان سود بازرگانی می‌گیریم که چنین چیزی در دنیا تعریف نشده است. رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: در حال حاضر ۳۳ نوع عوارض مختلف از کالاها برای ورود به کشور گرفته می‌شود.

کد خبر 20111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =