ایران و ابهام در الحاق به WTO

رئیس‌جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ در بیشتر مجامع جهانی نمایندگی را انتخاب کرده که مواضع ضد ایرانی دارند و احتمال اینکه نماینده این کشور در سازمان تجارت جهانی با همین موضع منصوب شود، قوی است

محسن بهرامی ارض اقدس در خصوص پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی می گوید: در سال‌های گذشته به‌عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهانی پذیرفته شدیم و می‌توانستیم مسیر الحاق را با سرعت بیشتری طی کنیم. با روی کار آمدن دولت نهم و موضع‌گیری‌های این دولت در رابطه با سازمان‌های بین‌المللی، فرصت‌ها از بین رفت. قطع‌نامه‌های متعدد سازمان ملل و اتحادیه اروپا و دیگر کشورها نشان از اجماع جامعه بین‌المللی علیه ایران داشت و این در حالی بود که ما برای الحاق به اجماع کشورها به نفع ایران نیاز داشتیم. خوشبختانه پس از برجام و اقبال کشورهای توسعه‌یافته جهان به همکاری اقتصادی با ایران، شرایط بهتری برای عضویت ما در سازمان تجارت جهانی فراهم‌شده است. در مذاکرات اقتصادی چه مهمان باشیم و چه میزبان، شاهد حضور هیئت‌ها و استقبال‌کنندگان در سطوح عالی سیاسی و اقتصادی هستیم  اما در شرایط فعلی و با توجه به ابهامی که در عملکرد دولت جدید آمریکا وجود دارد، باید برای الحاق به سازمان تجارت جهانی کمی صبور بود.

وی ادامه داد: مقدمات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی طی شده است. ما در حال حاضر عضو ناظر سازمان تجارت جهانی هستیم. در آخرین اجلاسی که برگزار شد، تعداد زیادی از کشورها  طوماری را برای حمایت از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و تسریع الحاق امضا کردند اما هم چنان ایران عضو ناظر این سازمان است. یکی از دلایل عدم الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی این است که پاسخگویی به سؤالات کمیته تعیین‌شده هماهنگی به‌منظور الحاق زمان‌بر است. کشورهایی به‌عنوان کمیته طرف مذاکره با گروه‌های ایرانی تعیین شدند که باید شرایط الحاق را هماهنگ کنند. این کمیته سؤالات زیادی درباره اقتصاد ایران دارد که پاسخگویی به آن طولانی شده است.

وی افزود: از همه مهم‌تر، بحث الحاق هر کشوری به سازمان تجارت جهانی به اجماع عمومی اعضای سازمان نیازمند است. در دیگر مجامع شاید موافقت اکثریت الحاق عضوی به مجموع اعضا ممکن شود اما در WTO اوضاع متفاوت است. پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیازمند اجماع همه اعضاست و یکی از اعضای قدرتمند که لابی قوی هم در سازمان تجارت جهانی دارد، ایالات‌متحده آمریکاست.

ارض اقدس اضافه کرد: رئیس‌جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ در بیشتر مجامع جهانی نمایندگی را انتخاب کرده که مواضع ضد ایرانی دارند و احتمال اینکه نماینده این کشور در سازمان تجارت جهانی با همین موضع منصوب شود، قوی است. به‌احتمال‌زیاد نماینده دولت جدید آمریکا با عضویت ایران در سازمان مخالفت می‌کند و طبیعی است که با این موضع‌گیری عضویت ایران در این سازمان به تصویب نمی‌رسد.

وی در پایان گفت: بااین‌وجود نباید دست از تلاش برداشت و از الحاق به سازمان تجارت جهانی ناامید شد. در شرایط فعلی بحث مذاکره با کشورهای طرف دنبال می‌شود. سؤالات زیادی از اقتصاد ایران شده است  و گروه ایرانی باید به این سؤالات پاسخ دهد. از سوی دیگر در کشور اقتصاد و صنعت و کشاورزی و بخش‌هایی که از این الحاق ممکن است آسیب ببیند باید  آماده شود. نظام تعرفه و نظام بانکی ما نیازمند اصلاحات است که باید این اصلاحات انجام شود و آمادگی نسبی کسب شود. در داخل ایران مشکل خاصی در حوزه آسیب‌زا نداریم. می‌توانیم در فرایند الحاق برای اصلاح برخی مسائل زمان بگیریم و به‌طور حتم طولانی بودن فرایند الحاق این فرصت را برای ما فراهم می‌کند.

توضیح: امیدها به عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بعد از تصویب برجام قوت گرفت. عضویتی که می‌تواند گشایشی بزرگ در تجارت ایران باشد. باوجود گذشت چندین سال از الحاق ایران به این سازمان به‌عنوان عضو ناظر، چرا هنوز به‌عنوان یکی از اعضای WTO در تجارت جهانی شناخته نمی‌شویم؟

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 20117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =