بیعت بخش خصوصی با دولت در راستای محقق شدن اهداف سال تولید و اشتغال

نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در سال ۹۶ با حضور هیات نمایندگان اتاق و اعضا هیات رئیسه اتاق ایران ، رئیس اتاق اصناف و دبیر اتاق تعاون صبح امروز در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.در نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران به بررسی رفع موانع تولید و افزایش اشتغال پرداخته شد

نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در سال ۹۶ با حضور هیات نمایندگان اتاق و اعضا هیات رئیسه اتاق ایران ، رئیس اتاق اصناف و دبیر اتاق تعاون صبح امروز در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. ضمن این نشست غلامحسین شافعی با اظهار امیدواری از حرکت اقتصاد کشور به سوی تعالی در سال جدید گفت: بیانات رهبری نشان دهنده این است که موضوع اقتصاد اولویت اول کشور است و تاکید ایشان بر موضوع تولید و اشتغال بیانگر ارتباط تنگاتنگ این دو محور برای به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش مولد اقتصاد تاکنون بیش از اینکه به امر تولید بپردازد، گرفتار بروکراسی بخش‌های نامولد جامعه بوده که این امر امکان رشد پایدار را از بخش‌های مولد می‌گیرد. و دولت با وجود تلاشهای بسیاری که داشته نتوانسته بخشهای نامولد را از سیستم اقتصادی حذف کند.

شافعی افزود: شعار امسال بیانگر عزم جدی برای رفع موانع تولید در کشور است. بناست با همکاری بخش خصوصی و دولت تحول اساسی در تولید و شیوه‌های تولید ایجاد شود. قطعا جامعه‌ همگام و متناسب با ریتم تولید می‌تواند در مسیر دگرگونی قرار گیرد.

وی گفت: سخنان مقام معظم رهبری در سال 96 باید به گفتمان ملی تبدیل شود و امیدواریم این بار همه با مفهوم واقعی شعار سال برخورد کنند و هیچ اختلاف سلیقه‌ای باعث نشود که حرکت متفاوتی از تولید و اشتغال در اقتصاد باشد و باید این مهم مبدل به دغدغه همه گروهها و مردم شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: هدف از تحول در حرکتهای اقتصادی، حرکت در رشد بی کیفیت و بدون برنامه ریزی و تکرار کارهای گذشته نیست. بلکه باید به دنبال تدوین یک برنامه ای دقیق، حساب شده و منسجم برای توسعه پایدار باشیم.

شافعی اظهارداشت: تجربه رشد اقتصادی نمایانگر آن است که رشد اقتصادی در زمینه نهادسازی در کل اقتصاد قابل وصول نیست و این امر در گرو تدوین و بکارگیری مناسب توسعه است و تنها با لیست کردن مشکلات و موانع گره ای از رکود حاکم بر جامعه باز نخواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: عمده مشکلات اقتصادی کشور این است که ابزارهای اقتصادی همچون نرخ سود،مالیات، تعرفه ها تبدیل به هدف شده‌اند در صورتی که این ابزارها برای توسعه است و ما به جای اینکه به تعریف اهداف بپردازیم و برنامه‌ها را متناسب با اهداف انتخاب کنیم مرتب با این ابزارها بازی می‌کنیم و عملا کمکی به اقتصاد ما نمی کنند.

شافعی عیال وار بودن دولت را مشکل بزرگی در اقتصاد کشور دانست و گفت:  دولت علی رغم دستاوردهای خوبی که در این چند سال داشته در کاهش عیال‌واری خود حرکت قابل توجهی انجام نداده و این عیال‌واری ناشی از درآمدهای نفتی است که با ایجاد سازمان‌های مختلف ضروری و غیر ضروری به ان دامن زده شده و عملا هیچ کس کار خودش را انجام نمی‌دهد.

شافعی گفت: بخش توسعه و رقابت‌گرایی لازمه رشد بخش غیر دولتی است و برای اینکار باید ائتلاف سازی های گسترده بین دولت و بخش خصوصی صورت بگیرد. تشکیل دبیرخانه 3 اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون براساس چنین مبنایی بوده است.

وی اذعان داشت: لازمه تقویت اعتماد دو سویه بین دولت و بخش خصوصی وجود بخش غیردولتی پویا و مولد است که از شفافیت، قانون‌مداری و سلامت مالی برخوردار باشد تا نااطمینانی‌های موجود کاهش یابد. اعتماد و شفاف سازی بین سیاست گذاران و بخش خصوصی باعث می شود که تصمیم ها به نفع گروه خاصی گرفته نشود. در جریان حذف اتاق ها از شورای پول و اعتبار شاهد چنین مغایرتی بودیم که خوشبختانه با دخالت مجمع تشخبص مصلحت موضوع منتفی شد.

 

کد خبر 20147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =