اقتصاد مولد پیش نیاز اشتغال پایدار

ملکی نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات، معضلات مربوط به جریان نقدینگی و استهلاک ماشین آلات صنعتی از جمله موانع تولید برشمرد و افزود: در صورت رفع این معضلات اقتصاد مقاومتی به معنای واقعیِ خود محقق می‌شود

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه نامگذاری سال جدید تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نشان از اهمیت بالقوه این مهم داشته است، گفت: طبیعتاً در شرایطی که کشور از معضل رکود اقتصادی رنج می‌برد، می‌بایستی سیاست هایی مبنی بر حمایت از تولید داخلی در کشور اعمال شود تا بدین گونه شاهد خروج از بن بست رکود باشیم.

وی ادامه داد: تأکیدات مقام معظم رهبری بر این مهم، نشانگر اهمیت این مسئله بوده ، چناچه هم اکنون شاهد نامگذاری پیاپی این شعار بوده ایم، علاوه بر این موضوع و با توجه به اینکه در حال حاضر با معضل بیکاری مواجه هستیم، لذا شاهد قرار گرفتن واژه اشتغال در کنار این موضوع هستیم به همین منظور، برنامه‌های تنظیم شده از سوی مسئولان باید منجر به اشتغال پایدار نیز باشد.

ملکی با اشاره به جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به منظور بهتر شدن این مسئله و حمایت از تولید ملی جلسه‌ای با حضور اعضای اتاق بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شده که کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این جلسه صراحتاً اعلام آمادگی کرده بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بالا بودن نرخ سود سپرده، چک‌های برگشتی و نبود سرمایه در گردش به عنوان موانع رونق در تولید دانست و افزود: تلاش مسئولان باید حول محور رفع این مانع بچرخد به گونه‌ای که با ساماندهی و هماهنگی مقامات و به مرور زمان شاهد به واسطه داشتن پشتوانه مالی قوی، شاهد افزایش اشتغال جوانان باشیم.


شناسایی بازارهای مولد باید در دستور کار قرار گیرد

وی در پاسخ به سؤال دیگری که چرا کارخانجات از تمام ظرفیت تولیدی خود بهره نمی‌گیرند، گفت: نبود بازار مناسب برای فروش محصولات، بزرگترین معضل این واحدهای تولیدی است. همچنین به منظور حضور در عرصه تجارت جهانی مسئولان باید از طریق اعطای مشوق‌های صادراتی علاوه بر بازار داخلی، شرایط را برای ظهور در بازارهای جهانی فراهم کنند.

ملکی افزود: ابتدا باید بازارهای مولد را شناسایی کنیم و سپس با حمایت ویژه از بازرگانان بازارهای هدف جدیدی را در خارج از مرز‌ها ایجاد کرده تا شاهد افزایش تولید و رونق اقتصادی و همچنین صادرات بیشتر باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقص سیستم سرمایه در گردش تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی تولید کنندگان عدم هدایت سرمایه‌ها است که این موضوع به عهده بانک‌ها بوده و باید هر چه سریعتر این نقص برطرف شود.

وی ماشین آلات فرسوده برخی ازکارخانجات را یکی دیگر از دلایل رکود کارخانجات طی چند سال اخیر برشمرد و افزود: اعطای وام‌های ارزی کمک شایانی به تولید کنندگان برای رفع مشکلات و چالش‌های موجود خواهد کرد که این امر نه تنها بهبود وضعیت کارخانجات را به همراه دارد بلکه باعث افزایش اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

ملکی در پایان بیان کرد: نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات، معضلات مربوط به جریان نقدینگی و استهلاک ماشین آلات صنعتی، مهم‌ترین موانع تولیدی است که در صورت رفع این مشکلات، اقتصاد مقاومتی به معنای واقعیِ خود که بر ضرورت حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی تأکید دارد، محقق می‌شود.

کد خبر 20177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =