سلاح تحریم آمریکا هنوز کاربرد دارد؟

آمریکا برای مبارزه با ایران از سلاح نظامی استفاده نخواهد کرد و احتمالا به تحریم های جدیدتر علیه کشور ما دست خواهد زد

هافینگتون پست روز گذشته در گزارشی به بررسی روابط اقتصادی ایران و ایالات متحده پرداخت. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از هافینگتون پست، روابط اقتصادی و سیاسی ایران و آمریکا طی دهه های اخیر به شدت با مشکل همراه بوده است و این در حالی است که رابطه با ایران از منظر این پایگاه خبری و تحلیلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر اساس این گزارش ایران یک کشور قدرتمند در خارمیانه است که دومین کشور پرجمعیت منطقه با حدود 80 میلیون نفر جمعیت محسوب می شود که 90 تا 95 درصد ساکنان آن مسلمان و اکثرا شیعه هستند. بر اساس این گزارش آمریکا در سال های گذشته بارها ایران را به موضوعات مختلف متهم کرده که از آن جمله حمایت از تروریزم است اما هیچ گاه نتوانسته این ادعای خود را به جامعه جهانی بقبولاند. با این حال آمریکا ایران را با بهانه تولید سلاح های هسته ای تحریم کرد و با آن که توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی امضا شده اما آمریکا همچنان بدبینانه به ایران می نگرد تاجاییکه ترامپ در تازه ترین اقدام خود در ماه فوریه تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد.

این در حالی است که به عقیده این پایگاه تحلیلی آمریکایی ایران در دوره جدید خود به شدت مورد توجه جامعه جهانی و سرمایه گذاران بین المللی قرار گرفته و به نظر نمی رسد تحریم های جدید بتواند تأثیری بر روند کنونی داشته باشد. بر اساس این گزارش ایران که در جریان تحریم ها به شدت با صادرات محدود نفت روبرو شده بود توانسته این چالش را پشت سر بگذارد و تقریبا بازارهای خود را به دست آورد.

این گزارش در ادامه با اشاره به جمعیت رو به میانسالی در ایران می نویسد این موضوع باعث می شود هزینه های تأمین اجتماعی و بازنشستگی در ایران به شدت بالا رفته و به عملکرد ضعیف اقتصادی در کشور منتهی شود و این در حالی است که ایران از نظر سایر مولفه ها همچون ارزش پول نیز با شرایط مناسبی روبرو نیست. بر اساس این گزارش آمریکا به دنبال استفاده از ابزارهای اقتصادی و تحریم ها علیه ایران است و برای این موضوع نیازمند حمایت شرکای منطقه ای از جمله ترکیه عربستان عراق و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

در این بین اما یکی از موضوعاتی که کارشناسان اقتصادی به آن اشاره می کنند تمایل کشورهای اروپایی به حضور در بازار و اقتصاد ایران است. بعد از رفع تحریم های غرب، روابط اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا تا حد زیادی بهبود یافت. با آن که هنوز بسیاری از مشکلات بین بانکی به قوت خود باقی است اما فعالان اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز از تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی خبر می دهند. فعالان اقتصادی با این حال اعلام می کنند که روابط بانکی ایران و اروپا در حد و اندازه دو طرف نیست و این در شرایطی است که طرف اروپایی به دلیل نگرانی از تصمیمات ایالات متحده هنوز بااحتیاط قدم بر می دارند به طوریکه بانک های بزرگ اروپایی هنوز با کشور ما وارد روابط کارگزاری و تجاری نشده اند.

با این حال ایران از ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه مناسبات با اتحادیه اروپا برخودار است که مسأله انرژی و تامین آن از ایران، یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به افزایش همکاری‌ها و روابط منجر شود. با این حال، عدم گسترش روابط بانکی موجب قفل در توسعه مناسبات طرفین شده است.

در این بین اف دی آی مارکتس در گزارشی اخیرا اعلام کرد تحریم های غرب مانع از آن شده تا خارجی ها به صورت علنی با ایران تجارت و سرمایه گذاری کنند، و بسیاری از زیرساخت ها و بخش های صنعتی ایران در انتظار سرمایه گذاری هستند، این کشور در ماه های اخیر نتوانسته هیچ گونه سرمایه خارجی ای جذب نماید. این گزارش می افزاید: به رغم لغو تحریم ها سرمایه گذاران آمریکایی همچنان از ورود به بازار ایران محروم هستند.

بر اساس برجام، واشنگتن تحریم های ثانویه علیه ایران را که عمدتا علیه اشخاص و شرکت های غیر آمریکایی طرف معامله با ایران اعمال می شود، لغو کرده است. اما اکثر تحریم های یکجانبه دولت آمریکا علیه اتباع و شرکت های امریکایی همچنان پابرجاست. با این حال از زمان اجرایی شدن برجام در حدود 240 بانک اروپایی با کشورمان وارد روابط کارگزاری شده اند.

این در حالی است که توقف همکاری اکثر بانک‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی با سیستم بانکی کشور در گذشته تبعاتی از جمله عدم امکان افتتاح و نگهداری حساب‌های ارزی، ایجاد وقفه در نقل و انتقالات ارزی برای واردات و صادرات کالا و همچنین انجام امور خدمات ، عدم امکان انجام تبدیلات ارزی، خریدوفروش اوراق قرضه و سپرده‌گذاری نزد بانک‌های کارگزار، عدم فروش اسکناس به بانک مرکزی و عدم فروش طلا را به همراه داشت. همچنین افزایش هزینه‌ها و ریسک‌های عملیاتی، به دلیل عدم امکان استفاده از ارزهای جهانروا و متعاقب آن نگهداری ذخایر ارزی صرفاً به چند ارز و در چند کشور محدود که این امر افزایش قابل‌ملاحظه هزینه‌های عملیاتی را در پی داشته است.

 

کد خبر 20200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =