گمرک در مناطق آزاد مستقر می شود

خورشیدی: به دلیل مشکلات مناطق آزاد، گمرک اشراف کمتری بر ورود کالاها به این مناطق داشت

خورشیدی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات مناطق آزاد، گمرک اشراف کمتری بر ورود کالاها به این مناطق داشت، گفت:  به همین خاطر بین گمرک و مناطق آزاد هماهنگی لازم به عمل آمد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با گمرک تفاهم نامه استقرار تجهیزات گمرک در مبادی ورودی این مناطق را امضا کرد. وی گفت: به این ترتیب کالاهایی که وارد مناطق آزاد یا از آن خارج می شود ، ثبت و ضبط خواهد شد و می توان متوجه شد که موجودی مناطق آزاد در هر کالایی چقدر است.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در واقع با اعمال نظارت بیشتر در مناطق ازاد شرایط به سمتی خواهد رفت که قاچاق از مبادی رسمی و به ویژه مناطق آزاد به حداقل برسد. خورشیدی گفت : تفاهم شد برخی کالاها که واردات آن به سرزمین اصلی دارای محدودیت است ، برای مناطق آزاد نیز محدود شود.
وی با بیان اینکه همچنین قرار شد سقف واردات کالا در مناطق آزاد مشخص شود؛ گفت: به این ترتیب کالا بیش از حد نیاز و مصرف مناطق آزاد وارد این مناطق نخواهد شد که بعد از آن بخواهد به سرزمین اصلی قاچاق شود.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه که مصوبه هیئت دولت نیز مکمل آن است در سال 96 شرایط بسیار بهتری در مبارزه با قاچاق در مبادی رسمی به ویژه مناطق آزاد به وجود بیاید و قاچاق در این گونه موارد به حداقل برسد.


 نگهداری بیش از 10 هزار یورو قاچاق محسوب می شود


سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نگهداری بیش از ده هزار یورو یا معادل آن از ارزهای خارجی ، قاچاق محسوب می شود. قاسم خورشیدی  افزود: در اجرای بند الف ماده هفت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی مکلف بود میزان ارز قابل مبادله و نگهداری در داخل کشور را مشخص و اعلام کند که اخیرا این تکلیف قانونی خود را انجام داد.

وی افزود: بر این اساس سقف ده هزار یورو یا معادل آن از ارزهای خارجی برای مبادله و نگهداری در داخل کشور اعلام شده است و هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی که بیش از این مبلغ را خارج از سیستم بانکی در اختیار داشته باشد ، قاچاق تلقی می شود و در صورت مشاهده جمع آوری خواهد شد و فرد نگهداری کننده به مجازات مقرر قانونی محکوم می شود.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مهلت اجرای این دستورالعمل سه ماه است ، گفت : اگر کسی بیش از این ارز را خارج از سیستم بانکی در اختیار دارد ، می تواند با مراجعه به سیستم بانکی و افتتاح حساب ارزی ، سپرده گذاری کند.
خورشیدی افزود: همچنین این اشخاص می توانند این مبلغ را به نرخ آزاد به سیستم بانکی یا شبکه صرافی کشور بفروشند و معادل آن ریال در اختیار بگیرند.

 

کشف 14 هزار تلویزیون قاچاق


سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در ایام نوروز انباری در استان البرز حاوی 14 هزار تلویزیون قاچاق کشف و ضبط شد. قاسم خورشیدی  افزود: این تلویزیون ها در ابعاد مختلف 32 ، 40، 42 و 65 اینچ است.
وی با بیان اینکه پرونده مربوطه در تعزیرات حکومتی استان البرز در حال رسیدگی است ، گفت : ارزش این محموله بیش از 20 میلیارد تومان برآورد شده است. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: این تلویزیون ها متعلق به یک شرکت خاص است که ادعا می کردند اینها را به صورت قطعات منفصل و به قصد مونتاژ وارد کشور کرده اند ولی تا امروز هنوز اسناد و مدارک مبنی بر واردات قانونی و بدون مسئله به مرجع رسیدگی کننده ارائه نداده اند.
خورشیدی گفت : در این پرونده سه نفر جلب شدند که با قید وثیقه آزاد شده اند. 

 

منبع: صداوسیما

 

کد خبر 20219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =