۵ عامل تهدید صادرات غیرنفتی

حیدری: کاهش صادرات غیرنفتی ایران به پنج دلیل عمده اتفاق افتاده که از جمله آنها می توان به مشکلات نقل و انتقال وجوه صادرات به صادرکننده های ایرانی، نبود سیستم حمل و نقل، بالا بودن قیمت تمام شده کالا، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، غیرواقعی بودن نرخ ارز اشاره کرد

توسعه همواره راه طولانی در پیش دارد، بررسی مشکلات، راهکارها و موانع موجود می‌تواند در هموار کردن این راه و رسیدن به قله عظیم اعتباری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سطح جهانی نقشی محوری داشته باشد. توسعه‌ای هدفمند و پویا خواهد بود که در کنار شاخصه‌های مهم اقتصادی، ابزار و وسایل فرهنگی و اجتماعی لازم را نیز فراهم کند. از سوی دیگر صادرات غیرنفتی در سال‌های اخیر با کاهش مواجه شده است. این در حالی است که برای دسترسی به اهداف سند چشم‌انداز، همه ساله باید صادرات کالاهای غیرنفتی کشور افزایش پیدا کند. درباره علل کاهش صادرات غیرنفتی و توقف رشد آن، اگزیم نیوز با فریدون حیدری، معاون صادرات مجتمع نساجی آسایش کاشان، یکی از صادرکنندگان نمونه ملی سال 95 گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می خوانید:

حیدری در این باره می گوید: کاهش صادرات غیرنفتی ایران به پنج دلیل عمده اکنون اتفاق افتاده که اولین و مهمترین مشکل نقل و انتقال وجوه صادرات به صادرکننده های ایرانی است. نقل و انتقال وجوه در این سال ها به دلیل وجود تحریم های بانکی بسیار مشکل زا شده است و بیشتر این فعالیت ها توسط صرافی ها انجام می شده که پیروی از این سیاست منجر به افزایش هزینه نقل و انتقال وجوه صادرکنندگان نیز می شود.

معاون صادرات مجتمع نساجی آسایش کاشان ادامه داد: تصور می شد پس از امضای برجام اثرات قابل ملاحظه ای دیده شود. با وجود آن که در این مدت هیئت های اقتصادی و سیاسی زیادی به ایران سفر کرده با مقامات کشور صحبت و مذاکره کرده اند اما بانک های اصلی و بانک هایی که در دنیا حرف اول را می زنند هنوز احتیاط کرده و تا زمانیکه تحریم ها به طول کامل لغو نشوند پا پیش نخواهند گذاشت.

به گفته وی امیدواریم این مشکل نیز به زودی برطرف شود و ما بتوانیم شرایط و اعتباری را که بانک در گذشته داشت، بدست آوریم اما مطمینا این موضوع کاری زمان بر است.

حیدری با اشاره به اینکه مساله دوم سیستم حمل و نقل است، گفت: اهم مشکلات حوزه حمل و نقل صادراتی نوسازی و بازسازی ناوگان فرسوده است. در حال حاضر ابزار و امکانات مورد استفاده حمل و نقل صادراتی کشور ما بسیار قدیمی است. طبیعتا با این اوصاف زیرساخت مربوط به ریل و جاده و ناوگان کشور ما دارای مشکل خواهد بود و به هیچ عنوان توان رقابت با کشورهای دیگر که در مجاورت ما قرار دارد برابری یا حتی مقایسه نخواهیم داشت.

به گفته وی امکانات حمل و نقل ما محدود است، بخصوص در مورد کالاهایی که ضرورت دارد، باید تلاش شود هر چه سریعتر به دست مصرف کننده برسد. اگر بتوانیم شرایطی را به وجود آوریم و همچنین کیفیت کالا هم تا حدی قابل رقابت باشد و قیمتها در شرایط مساوی یا پایین تر باشد، در آن صورت می‌توان نتیجه گرفت که موفق عمل کرده ایم.

معاون صادرات مجتمع نساجی آسایش کاشان مساله سوم را بالا بودن قیمت تمام شده کالا عنوان کرد و گفت: قیمت محصولات ایرانی قابل رقابت با کالاهای سایر کشورها نیست. در حقیقت، قیمتهای ما گرانتر است و با توجه به این قضیه که امکان دارد که کیفیت کالاهای ما هم به کیفیت کالاهای آنان نباشد، یا حتی اگر برابری هم بکند، از نظر قیمت قابل رقابت با آنها نیست. بنابراین، نمی‌تواند در صحنه رقابت جای مناسبی را برای خود باز کند که به نظر من در اینجا حمایتهای بانکی و دولتی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

حیدری چهارمین مساله را بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی دانست و ادامه داد: بالا بودن نرخ سود بانکی موجب افزایش تولید و درنهایت بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها می شود، همچنین اثرات تورمی دارد و منجر به عدم فروش محصولات آنها نیز خواهد شد.

وی اضافه کرد: بنابراین واحدهای تولیدی و صادرکنندگان جهت رفع نیاز مالی خود به بانک ها رجوع می کنند که با ارقام بالای سود تسهیلات مواجه می شوند. از سوی دیگر نیاز مالی و نقدینگی شدید واحدهای تولیدی به دلایل فوق و متغیر بودن قیمت مواد اولیه و تأمین مالی مناسب از سوی بانک‌ها از جمله مواردی است که واحدهای تولیدی و صنعتی استان با آن مواجه هستند.

معاون صادرات مجتمع نساجی آسایش کاشان چالش های مربوط به نرخ ارز را پنجمین معضل عنوان کرد و افزود: غیرواقعی بودن نرخ ارز مشکلات جدی برای تمام صادرکنندگان ایجاد کرده است. به صورتی که قیمت ارز حاصل از صادرات برای تولیدکنندگان ایران صرفه اقتصادی ندارد. چون هزینه‌های تولید مثل دستمزد، مواد اولیه و برخی دیگر از موارد تاثیرگذار در قیمت تمام شده کالاها، برای تولیدکنندگان ایران همواره درحال افزایش است، اما قیمت ارز حداقل طی یک‌سال گذشته در یک محدوده مشخصی ثابت مانده است، به همین دلیل اکنون ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان ایرانی صرفه نداشته و آنها زیاد به دنبال صادرات نیستند.

وی اضافه کرد: به اعتقاد من، بهترین راهکار برای افزایش صادرات غیرنفتی این است که ابتدا دولت موانع تولید را کاهش دهد و پس از آن در یک بازار رقابتی کاملا سالم با حضور محصولات با کیفیت خارجی، اجازه ارتقای کیفیت تولید محصولات ایران را بدهد و پس از آن موانع صادراتی نیز برداشته شود تا تولیدهای با کیفیت ایرانی در بازارهای بین‌المللی خودنمایی کند.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

کد خبر 20229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =