پتانسیل های رشد پایدار برای اقتصاد ایران

داوود سوری معتقد است کشور در حوزه های نفت و گاز، گردشگری، نیروی انسانی و ... از پتانسیل های بالایی برای رشد پایدار برخوردار است

وضعیت رکودی در اقتصاد ایران که در سال های اخیر بر کشور سایه انداخته به تدریج در حال اتمام است به طوریکه کارشناسان از دستیابی به رشد پایدار لااقل 5 درصدی در سال های پیش رو سخن می گویند. در این رابطه طرح این سوال که رشد اقتصادی پایدار از طریق چه کانال هایی امکان پذیر است از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این که کدام بخش ها می توانند این رشد پایدار را تضمین کنند چراکه در حال حاضر بخش نفت مهمترین بخش تأمین کننده رشد اقتصادی است اما باید از سایر پتانسیل ها نیز بهره مند شد.

دکتر داوود سوری در این رابطه معتقد است درباره رشد اقتصادی باید تاکید بر رشد اقتصادی پایدار داشته باشیم. وقتی رشد اقتصادی پایدار پدید می‌آید که نگاه ما به سمت بیرون باشد و بنگاه‌های ما بتوانند محصولات خودشان را بیرون از بازار داخلی عرضه کنند. حالا به عنوان مثال یک بخش بزرگ ما یعنی صنعت پتروشیمی است که بخش وابسته به نفت و گاز است که ما از این منابع برخوردار هستیم و در بازارهای بین‌المللی این محصولات مشتریان خاص خودشان را دارد. اما آن هم یک مرز و حدی دارد و نمی‌توان تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار داد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که بنگاه‌های بزرگ و کوچک چندان با هم تفاوتی ندارند گفت: ما پتانسیل بالایی داریم که این پتانسیل بالا باید بتواند به منصه ظهور برسد و راهش این است که ما سعی کنیم قید و بندهایی را که وجود دارد چه درباره بنگاه‌های کوچک و چه در بنگاه‌های دولتی و بزرگ خصوصاً حمایت‌هایی که می‌توان از آنها داشت تسهیل کنیم، به طوری که بنگاه‌های ما بتوانند با بیرون از اقتصاد کشور ما هم ارتباطاتی داشته باشند تا بتوانند کالاها و خدمات خود را به بیرون عرضه کنند.

در این صورت است که ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم اقتصاد کشور ما رشد پایداری را تجربه کند. نه اینکه مثلاً روزی رشد منفی داشته باشیم و روزی دیگر به واسطه ساخت هشت هزار ملک روند نرخ رشد ما تغییر کند. اینها رشد پایدار نیست، رشد زمانی می‌تواند پایدار باشد که بتواند منابع خودش را تامین کند و آن منابع باید از خارج از کشور وارد شود نه اینکه همیشه دولت بخواهد از این بنگاه‌ها حمایت کند.

به گفته دکتر سوری با توجه به مزیت‌هایی که کشور ما دارد می گوید: اگر بخواهیم در این مورد صحبت کنیم که بیشتر روی کدام بخش‌ها می‌توان حساب کرد باید اشاره کنم کشور ما از نظر مواد معدنی غنی است و از سوی دیگر ما نفت و گاز داریم. اینها همه به عنوان پتانسیل در اقتصاد کشور ما وجود دارد و اقتصاد ما با اتکا به این حوزه‌ها می‌تواند حرکت کند.

وی در ادامه افزود: ما بحث نیروی انسانی نسبتاً تحصیل‌کرده و جوان را داریم که این نیروی انسانی می‌تواند در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. از طرف دیگر بحث گردشگری هم هست که بالاخره ما در دنیا و منطقه یکی از قدیمی‌ترین کشورها از نظر گردشگری هستیم و ظرفیت‌های بکری در این حوزه داریم که هنوز از این پتانسیل‌ها استفاده‌ای نشده است. بنابراین هر صنعتی که بخواهیم به آن فکر کنیم باید این سه مورد را لحاظ کنیم و مزیت‌های مورد اشاره را مدنظر قرار دهیم.

وی کی از مزیت‌های کشور در اقتصاد را نیروی جوان تحصیل‌کرده دانست و گفت: این نیروها جدای از توان فیزیکی که دارند از توان فکری مناسبی هم بهره‌مند هستند. در این مورد باید به نوعی اجازه داده شود که این توان فکری شکوفا شود. وقتی ما بحث تکنولوژی و خصوصی‌سازی را مطرح می‌کنیم باید اجازه داده شود که افراد به راحتی افکار خود را مطرح کنند تا بتوانند موفق شوند اما این هم یکی از بحث‌هایی است که ما می‌توانیم در آن فعالیت داشته باشیم و باید این فعالیت‌ها گسترش پیدا کند. باید دولت به دنبال زمینه‌سازی برای انجام و گسترش این کارها باشد و زمینه‌سازی دولت از جنس فراهم آوردن نهادهای لازم برای توسعه این فرآیندهاست.

سوری در ادامه با اشاره به حوزه گردشگری افزود: این حوزه از حوزه‌های با پتانسیل بالاست و می‌تواند اشتغال فراوانی را برای اقتصاد ما داشته باشد. در این حوزه خیلی از نیروهای کار کشور ما می‌توانند فعال شوند و به همین دلیل پتانسیل مناسبی دارد. مخصوصاً این رابطه به همکاری‌های ایران و کشورهای دیگر و تصور ایران در بین خارجی‌ها ارتباط دارد که در کنار آنها ما در داخل کشور نیز نیاز به یک زیرساخت‌هایی داریم. مراکز گردشگری باید ساماندهی شوند و نهادهای مرتبط با این حوزه باید هماهنگی‌هایی در این مورد انجام دهند و در مواقعی که ممکن است رفتارهای متفاوتی از خارجی‌ها داشته باشیم باید بتوانیم این مسائل را سامان‌دهی کنیم. طبعاً موضوع دیگر بحث سرمایه‌گذاری در این حوزه است که اگر اجازه بدهیم گردشگران به کشور ما وارد شوند، قطعاً در مرحله بعدی سرمایه‌گذاران هم وارد ایران می‌شوند.

کد خبر 20315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =