ایجاد دولت الکترونیک از الزامات اقتصاد ایران

محمد حسین برخوردارمعتقد است دولت آینده نیازمند اجرای یک سیستم الکترونیکی جامع است تا از این طریق بتواند فساد اداری را مهار کند

محمد حسین برخوردارمعتقد است دولت آینده نیازمند اجرای یک سیستم الکترونیکی جامع است تا از این طریق بتواند فساد اداری را مهار کند. این عضو اتاق بازرگانی در ادامه افزود: با این مکانیزم فساد اداری کمتر خواهد شد البته باید نظارت کاملی روی دولت الکترونیک صورت بگیرد و حفره های احتمالی آن گرفته شود. به عقیده وی با حاکمیت دولت الکترونیک شفافیت بالا می رود و لزوم مراجعه حضوری در اداره ها و فرصت طلبی های احتمالی نیست. از طرفی اطلاعات و آماری که از این طریق به دست می آید در دسترس همه قرار گرفته و در انحصار عده ای خاص نیست.

برخوردار گفت: در بخش مالیات این کار را کرده اند اما مشکلاتی وجود دارد که رفع نشده است. وی افزود ضمن اینکه دولت آمار قاچاق و کالای زیر زمینی را نتوانسته ردیابی کند لذا به جای آن گردش پولی افراد را از طریق بانک ها دنبال می کنند و بر اساس آن مالیات را تعیین می کنند.این روش باعث ایجاد سرخوردگی در جامعه می شود به نظرم این کار مخصوصا و به عمد برای اینکه به سیستم الکترونیک  ضربه بزند صورت گرفته است. مثل طرح شبنم که طرح خودش برای جلوگیری از قاچاق خوب بود اما با کار شکنی عمدی عده ای طرح زمین خورد.

  وی افزود: این سیستم مالیاتی با این روش که در وزارت دارایی اجرا می شود بخاطر کمبود بودجه دولت است که نمی خواهد بیشتر از این زیر بار قرض از بانک برود، پول چاپ کند و متعاقب آن تورم بالا برود بلکه می خواهد کاری کند که سیستم زمین خورده  و باعث نارضایتی مردم شود.

محمد حسین برخوردار در خصوص توان بخش خصوصی برای مشارکت در طرح های بزرگ گفت: واقعیت این است که بخش خصوصی باید و لازم است خودش را از لحاظ تکنولوژی مدیریتی با دنیا همگام کند و محصولات و خدمات تولیدی خود را به سطح قابل رقابت با محصولات خرجی برساند. لذا از این جهت بخش خصوصی باید مسئولیت خود را پذیرفته و یک طرفه به قاضی نرود بلکه از پیش آمادگی این کار را داشته باشد. از طرفی دولت نیز باید کارها را تا آن جایی که می تواند بالاخص در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری به بخش خصوصی واگذار کند. عادلانه این است که  بخش خصوصی باید توانایی لازم برای اینکه دولت روی آن حساب کند را داشته باشد.

 عضو اتاق بازرگانی در ادامه به کارشکنی های عناصری در بدنه دولت در مسیر خصوصی سازی اشاره کرد و گفت: سالهاست بخش خصوصی از انجام طرح های بزرگ دور مانده و اکنون توانمندی لازم را برای اینکار ندارد و انتظار نمی رود که دولت به یکباره این کار را انجام دهد؛ البته افرادی بودند که به دلیل انتفاع خود سنگ اندازی های زیادی در مسیر خصوصی سازی کرده اند.

برخوردار اذعان داشت: درست است که بخش خصوصی در سال های متوالی سرکوب شده و  آمادگی گرفتن حجم زیادی از کار را ندارد اما باید کم کم خودش را برای پذیرفتن مسئولیت آماده کند. در این مسیر باید به خودش اتکا کند و قوانین و روابط و سه قوه بر این پیمان باشند که برنامه های آتی و سیاست گذاری های اقتصادی که تنظیم می کنند این مسیر را تسهیل کند. اینکه رئیس جمهوری کار رییس جمهور بعدی و مجلسی کار مجلس بعدی را به هم بزند اتفاق مثبتی را نخواهیم دید. همه باید به برنامه تعیین شده و قوانین مصوب حداقل در دوره ای بیست ساله پایبند باشند.محمد حسین برخوردار مطالبه گری مردم از دولت را عامل مهمی در رسیدن به اهداف پیش بینی شده دانست و گفت: سیاستهای دولت باید بصورت واضح و شفاف روی سایتها گذاشته شود تا مردم در مورد آن از رئیس جمهور و دولت سوال بپرسند.  

وی در ادامه به اهمیت بخش تحقیق و توسعه پرداخت و اظهار داشت: باید بخش تحقیق و توسعه شکل ساختارمند تری به خود بگیرد. صنایع ما توان وهزینه کافی برای ایجاد این بخش را ندارند. به دلیل مالیات بالا، بیمه نامطلوب و وضعیت فروش نامناسب انگیزه ای برای توسعه بخش تحقیق وجود ندارد. در صورتیکه بخش تحقیق و توسعه زیربنای توسعه صنایع محسوب می شود و لزوم وجود آن انکار ناپذیر است. اگر بخواهیم در صنایعی چون کشاورزی و گردشگری ارتقا پیدا کنیم باید راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه عملیاتی را جدی بگیریم. 

وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید دوشادوش صنعت حرکت کنند. با وجود بهره مندی از منابع انسانی غنی و سرمایه های طبیعی کافی، واردات خط تولید آماده از کشورهای دیگر دور از شان اقتصاد ماست. من به ایجاد یک سیستم صادرات محور و مبتنی بر تولید رقابتی امیدوارم.

 

 

 

کد خبر 20374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =