آغاز ساخت پایانه صادراتی، تحقق خواسته دیرینه فعالان معدنی بوشهر

احداث پایانه صادرات مواد معدنی که از خواسته های دیرینه فعالان این بخش در بوشهر است با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دولت یازدهم آغاز شده و براساس اعلام مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد

نبود پایانه صادرات موادمعدنی با وجود ذخائر معدنی فراوان در استان بوشهر همواره از حلقه های مفقوده صادرات استان بود که فعالان این بخش اقتصادی را نگران کرده بود. احداث پایانه صادرات موادمعدنی بوشهر علاوه بر اینکه گامی بلند در راستای تحقق شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، می تواند در تداوم روند تراز مثبت تجاری کشور که پس از گذشت 37 سال حاصل شده موثر باشد.  احداث این پایانه با توجه به در پیش بودن برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 در کشور قطر که برای آماده سازی زیرساخت های برگزاری این مسابقات به مواد معدنی زیادی نیاز دارد بیش از هر زمان دیگری می تواند حائز اهمیت باشد.  با اندکی شتاب در ساخت و بهره برداری این پروژه می توان ایران بویژه بوشهر را به عنوان منبع اصلی تامین موادمعدنی مورد نیاز برای احداث زیرساخت های جام جهانی 2022 قطر قرار داد. 
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در ارتباط با صادرات موادمعدنی از این بندر گفت: استان بوشهر از لحاظ صادرات مواد معدنی از قطب های اصلی کشور است ولی با این وجود تاکنون از پایانه اختصاصی ویژه صادرات مواد معدنی برخوردار نبوده است.  محمد عبادی بیان کرد: در دولت یازدهم که صادرات در اولویت های اصلی قرار گرفته است انتظار داریم زمینه تسهیل صادرات نیز شتاب بیشتری به خود گیرد. 
وی یادآور شد: نبود پایانه اختصاصی صادرات موادمعدنی گرچه مانع صادرات موادمعدنی از استان بوشهر نشده ولی فعالان این بخش را با مشکلات فراوانی بویژه در زمینه حمل روبرو کرده است.  

یکی از فعالان اتاق بازرگانی بوشهر گفت: برای حمایت از صادرات انتظار داریم مدت زمان مشمول تخفیف گمرکی برای خواب کانتیتر در گمرک بوشهر افزایش پیدا کند. سیروس دهقانی ادامه داد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در زمینه صادرات حمایت خوبی انجام داده که انتظار داریم با پررنگ تر کردن آن بتواند یار و کمک رسان صادرکنندگان شود. وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های فراوان معدنی استان بوشهر بیش از 70 درصد مواد اولیه تولید سیمان در استان بوشهر تولید می شود در این ارتباط انتظار داریم زمینه صادرات آن نیز تسهیل شود. 
رئیس خانه معدن استان بوشهر گفت: سنگ گچ، سیمان و کلینکر و بخش اندکی نیز شن و ماسه عمده محصولات مواد معدنی صادراتی استان بوشهر است. 
حسین حیدری ادامه داد: در این استان 70 واحد معدنی فعالیت دارند که از این شمار شش واحد آن غیرفعال است.  وی گفت: در این حوزه تنها حلقه مفقوده پایانه صادرات موادمعدنی است که با آغاز احداث آن فعالیت های این عرصه متحول خواهد شد. 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: اجرای پروژه پایانه صادرات موادمعدنی استان بوشهر از جمله پروژه های مدنظر اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر است که با تدابیر پیش بینی شده از سال گذشته زمینه اجرای آن فراهم شده است. محمد مهدی بنچاری افزود: اجرای این پروژه با انعقاد قرارداد آن با پیمانکار آغاز شده و هم اکنون روند احداث این پروژه وضعیت مطلوبی دارد. 
وی گفت: با توجه به نیاز مبرم استان بوشهر پیش قرارداد ان با پیمانکار براساس یک توافق اولیه انجام و اجرای برخی از کارهای زیرساختی پروژه از اواخر سال گذشته آغاز شد. بنچاری یادآور شد: براساس برنامه زمان بندی مقرر شده این پروژه در نیمه نخست سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد. 
وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری برای اجرای پایانه صادراتی مواد معدنی بندر بوشهر 190 میلیارد ریال است که از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت پذیرفته است. بنچاری با اشاره به طول 500 متری اسکله پایانه صادراتی مواد معدنی بوشهر، بیان کرد: این پایانه شامل 2پست اسکله برای شناورهای کوچک و 2 پست اسکله برای شناورهای بزرگ است. 
بندر بوشهر دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هفت میلیون تن کالاست که این میزان با اجرای طرح و توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین، به 15 میلیون تن در سال خواهد رسید. با تکمیل طرح توسعه بندر بوشهر، ظرفیت کانتینری 430 هزار تی ای یو کنونی ، به یک میلیون تی ای یو افزایش می یابد. 
عملیات اجرایی طرح توسعه جزیره نگین با پنج هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر بوشهر در سال 93 آغاز شده و روند مطلوبی در دست اجراست. 

کد خبر 20397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =