رشد ۵.۵ درصدی اقتصادی برای آسیا

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را برای رشد منطقه آسیا و اقیانوسیه به ۵.۵ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش داده، اما هشدار داد که چشم انداز کوتاه مدت برای منطقه "تیره و ابر آلود با عدم قطعیت قابل توجه" است

ترجمه و تنظیم خبر: فرشته شریفی

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از صندوق بین المللی پول، این صندوق پیش بینی خود را برای رشد منطقه آسیا و اقیانوسیه به 5.5 درصد در سال 2017 افزایش داده، اما هشدار داد که چشم انداز کوتاه مدت برای منطقه "تیره و ابر آلود با عدم قطعیت قابل توجه" است.

بر اساس این گزارش در میان مدت اما کاهش رشد بهره وری در اقتصادهای پیشرفته منطقه به خصوص در چین مشهود خواهد بود با این حال رشد اقتصادی منطقه آسیا و اقیانوسیه همچنان به عنوان قوی ترین رشد در مناطق جهان در سال 2017 تلقی خواهد شد. به این ترتیب صندوق بین المللی پول در این گزارش پیش بینی خود را نسبت به رشد اقتصادی 5.3 درصدی ماه اکتبر 2016 به میزان 0.2 واحد درصد افزایش داده است.

بر اساس این گزارش که امروز منتشر شده است نرخ رشد اقتصادی برای کشورهای چین و ژاپن در سال 2017 به ترتیب ارقام 6.6 درصد و 1.2 درصد اعلام شده است که این ارقام با توجه به رشد شاخص هایی همچون قدرت خرید مدیران در ماه های اخیر منطقی به نظر می رسد.

در عین حال صندوق پیش بینی خود را برای هند به رقم 7.2 درصد کاهش داده و در عین حال رشد اقتصادی کره جنوبی را در رقم 2.7 اعلام کرده و گفته عدم ثبات سیاسی در شبه جزیره کره دلیل کاهش نرخ رشد در این کشور خواهد بود. این گزارش در بخش دیگر اذعان می دارد هنوز رشد اقتصادی در منطقه چین و هند نسبت به ارقام گذشته پایین است و به نظر می رسد به تعادل در رشد اقتصادی نرسیده اند و به همین دلیل فشارهای نزولی هنوز در کمین این دو اقتصاد بزرگ قرار دارند.

کندی رشد بهره وری در اقتصاد این دو کشور که از زمان بحران جهانی آغاز شدهشدیدترین اثرات را بر بحران رشد اقتصادی در سراسر جهان و از جمله آسیا بر جای گذاشته است. با این حال پیش بینی ها نشان می دهند نشانه های سلامت اقتصادی در کشورهای آسیایی به خصوص در قدرت های بزرگ آن در حال ظهور و بروز است.

صندوق پیش بینی کرده تا سال آینده رشد اقتصادی اکثر کشورهای منطقه آسیا اقیانوسیه افزایش خواهد یافت. در حال حاضر در سه ماهه اول امسال رشد اقتصادی چین به عنوان نمونه به 6.9 درصد افزایش یافته و تقاضا برای مواد خام مصرفی در این کشور رشد کرده است. نکته مهم آن است که چین مرکز تجارت جهانی است که نقش مهمی در تحرک اقتصاد دنیا دارد بنابراین باید گفت تحرک این کشور بسیار حائز اهمیت است.

در ماه گذشته با رشد 11.9 درصدی در واردات و رشد 8 درصدی در صادرات در این کشور روبرو بودیم که نشان می دهد روند تجاری در آن تقویت شده است که خبر خوبی برای اقتصاد دنیا محسوب می شود. این روند تجاری در سه ماهه دوم نیز محسوس بوده که در بخش املاک نیز شاهد رشد این کشور هستیم.

در این بین یکی از نکاتی که پیش از این صندوق بین المللی پول بر آن تأکید کرده و نگرانی خود را در رابطه با آن اعلام کرده است خطر حمایت گرایی در اقتصادهای بزرگ اسیایی به خصوص چین است. بر اساس گزارش صندوق، حمایت های ترامپ از اقتصاد ایالات متحده می تواند باعث بروز مشکلاتی برای اقتصادهای آسیایی و به طور خاص چین شود.

به این ترتیب ممکن است میزان تجارت کشورهای آسیایی رو به افول بگذارد که این وضعیت برای منطقه قابل قبول نیست و تهدیدی جدی محسوب می شود. ترامپ با تأکید بر این موضوع که باید درهای ایالات متحده را به روی کالاهای چینی بست روی کار امده و اتفاقا اولین معاهده ای را که ملغی الاثر کرد قرارداد تجاری ترانس پاسیفیک بود.

در مقابل اما پیروزی ماکرون در فرانسه وضعیت تجارت خارجی را در مناطق مختلف از جمله آسیا تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی که به تجارت آزاد اعتقاد دارد می تواند به گسترش تجارت خارجی کمک شایانی کند. نکته قابل توجه دیگر در گزارش صندوق بین المللی پول سرریز شدن سرمایه های خارجی به منطقه آسیا و اقیانوسیه است. در عین حال هنوز یکی از نگرانی ها مداخله کشورهای اسیایی به خصوص چین در نرخ ارز و پایین نگه داشتن صوری ارزهای جهانی در برابر یوآن است که می تواند تهدیدهای جدی را ایجاد کند.

کد خبر 20438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =