تورم ۵.۳ درصدی سالانه پیش نگر

در فصل زمستان گذشته تورم تولید کننده نسبت به فصل قبل ۱.۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۰.۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در ۴ فصل منتهی به زمستان ۹۵ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴، تورم تولیدکننده ۵.۳ درصد افزایش یافته است

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده در زمستان ۹۵ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۰.۳ درصد افزایش یافته است. به گزارش اگزیم نیوز مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی در خصوص تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش صنعت منتشر کرده است.

بر این اساس در فصل زمستان گذشته تورم تولید کننده نسبت به فصل قبل 1.9 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 10.3 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در 4 فصل منتهی به زمستان 95 در مقایسه با مدت مشابه سال 94، تورم تولیدکننده 5.3 درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب بررسی دو موضوع در این زمینه قابل توجه است؛ نخست آن که روند رو به رشدی در قیمت های عوامل تولید به عنوان مثال قیمت مواد اولیه، حامل های انرژی، حمل و نقل و ... رخ داده که اثرات این افزایش در بهای تولیدکننده مستتر است. بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهند افزایش قیمت مواد اولیه در میان این اقلام بیشتر خودنمایی می کند به طوریکه قیمت انواع محصولات پایه در بازارهای جهانی و داخلی افزایش یافته که این افزایش قیمت در بهای تولیدکننده بروز کرده است.

قیمت فولاد بر اساس بررسی های ما در مدت یک سال گذشته بیش از 400 تومان رشد را در هر کیلو تجربه کرده و مس و آلومینیوم نیز به ترتیب هر کدام35 و 20 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند. همچنین در بازار محصولات پتروشیمی به دلیل رشد قیمت نفت در یک سال گذشته و رشد بهای خوراک در سرتاسر جهان شاهد افزایش قیمت ها در بازارهای داخلی نیز بوده و هستیم.

این موضوعات در کنار رشد محدود قیمت دلار در یک سال گذشته و نوسانات بهای این عامل نشان می دهد شاخص تورم تولیدکننده با رشد روبرو شده است. نکته دوم در این رابطه اثر رشد تورم تولیدکننده در نتیجه رونق بخش های تولیدی است. به عبارتی رشد تورم تولیدکننده می تواند سیگنالی از رشد اقتصادی در کشور و تحرک تقاضای کل در بخش های پایه تولید باشد.

شاخص بهای تولید‌کننده (Producer Price Index) که به شکل اختصار به PPI مشهور است، یکی از شاخص‌های قیمتی است که اطلاعاتی را در خصوص قیمت دسته‌ای از کالاها و خدمات ارائه می‌کند. این شاخص میزان تغییر قیمت کالا و خدمات را که توسط تولیدکنندگان خرید و فروش می‌شود اندازه‌گیری می‌کند.

از این رو، برای برخی از سرمایه‌گذاران، صاحبان صنایع و سیاستگذاران اقتصادی شامل اطلاعات مفیدی خواهد بود، اما در ادبیات اقتصادی از این شاخص به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر (Leading Indicator) یاد می‌شود، به این معنی که هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولید‌کننده می‌تواند با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده شود.

از این رو از تغییرات شاخص بهای تولید‌کننده به‌عنوان حس‌گر شاخص بهای مصرف‌کننده نیز یاد می‌شود. البته تاثیرپذیری شاخص بهای مصرف کننده از شاخص بهای تولید‌کننده با توجه به عوامل موثر در هر اقتصاد متفاوت است و جهت و اندازه آن باید مشخص شود. البته برخی از مطالعات نشان می‌دهد به‌دلیل اینکه در شاخص بهای تولیدکننده و مصرف‌کننده، کالا و خدمات مورد محاسبه دارای اشتراکات زیادی است، بنابراین تاثیر آنی تورم تولید‌کننده بر مصرف‌کننده بیشتر از اثر آن با وقفه زمانی است، هرچند می‌توان اثر آن را با یک یا دو وقفه زمانی نیز مشاهده کرد.

بر این اساس باید گفت اثرات ناشی از تورم تولیدکننده می تواند یا باعث رشد قیمت های مصرف کننده شود و یا روند کاهشی آن را با توقف روبرو سازد. در حال حاضر نرخ تورم مصرف کننده در کشور ما در آخرین آمار که مربوط به فروردین امسال 6.8 درصد اعلام شده است که احتمالا تا پایان انتخابات با روند معکوسی روبرو نخواهد بود

 

کد خبر 20442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =