تغییر کریدور ترانزیتی ایران و اروپا از مسیر ارمنستان

مدیرکل شرکت راه‌آهن قفقاز جنوبی در راس یک هیات اقتصادی از کشور ارمنستان به اتاق تهران آمد تا پیرامون پروژه احیای کریدور ترانزیتی ایران و اروپا از طریق کشور ارمنستان، با فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه صنعت حمل‌ونقل به گفت‌و‌گو بنشین

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از اتاق تهران، گردهمایی هم‌اندیشی صاحبان شرکت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت ایران و ارمنستان، با حضور مسئولان شرکت راه‌آهن قفقاز جنوبی، سفیر ارمنستان در تهران، و فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه حمل‌ونقل و ترازیت برگزار شد.
پیش از برپایی این گردهمایی نیز، نشستی میان اعضای هیات ارمنستانی و دبیرکل اتاق تهران برگزار شد و طی آن دو طرف بر توسعه مناسبات حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای میان دو کشور تاکید کردند.


توسعه حمل‌و‌نقل ترانزیتی ایران در دولت یازدهم


دبیرکل اتاق تهران در این دیدار، با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت، افزود: سال گذشته، نزدیک به 900 کیلومتر به شبکه ریلی کشور افزوده شد و بر اساس برآوردهای صورت گرفته، مقرر شده است تا سال 2025 میلادی، تمامی مراکز استان‌های کشور به شبکه ریلی متصل شوند.
بهمن عشقی با اشاره به اینکه طبق برنامه جامع حمل‌ونقلی کشور، دستیابی به درآمد ارزی معادل 30 میلیارد دلار تا سال 2025 میلادی از محل حمل‌ونقل ریلی کشور، هدفگذاری شده است، گفت: در تحقق این هدفگذاری، مشارکت و همکاری ایران با کشور ارمنستان نقشی تعیین‌کننده دارد.
وی افزود: این در حالی است که اتفاقات سیاسی و جغرافیایی در منطقه آسیای صغیر، اهمیت همکاری حمل‌ونقلی دو کشور ایران و ارمنستان را بیش از گذشته دو چندان می‌کند که در این راستا، بخش خصوصی ایران آماده همکاری‌های سازنده با طرف ارمنی است.
آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران نیز در این ملاقات به پروژه اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و نقش پر رنگ دو کشور ایران و ارمنستان در تحقق آن، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، راه‌آهن قفقاز از توسعه مناسبی برخوردار است و با توجه به ظرفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ایران، همکاری دو کشور در این بخش می‌تواند به روند گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور و نقش آنها در اقتصاد منطقه کمک کند.


پیوند خلیج‌فارس با دریای سیاه


وی همچنین در همایش برگزار شده و در جمع فعالان اقتصادی دو کشور، گفت: روابط سیاسی دو کشور ایران و ارمنستان در شرایط مناسبی قرار دارد و حال زمان آن فرا رسیده که مناسبات اقتصادی دو کشور نیز بهبود یابد.
تومانیان همچنین گفت: طی سال گذشته، وزارت راه و شهرسازی ایران چهار گزینه برای ارتباط خلیج فارس به دریای سیاه را مطرح کرد که یکی از آنها، برقراری این ارتباط از طریق کشور ارمنستان بود. حال با توجه به ظرفیت‌های حمل‌ونقلی و زیرساختی ارمنستان، این فرصت فراهم است تا دو کشور این پروژه ترانزیتی را به طور مشترک آغاز کنند.


ظرفیت‌های کریدور ترانزیتی ارمنستان


«سرگی والکو» مدیرعامل شرکت راه‌آهن قفقاز جنوبی نیز در این همایش، به ارائه توضیحاتی در خصوص ساختار و فعالیت‌های این شرکت که سهامی خاص است، پرداخت و گفت: در طول سال‌های گذشته، زیرساخت‌های حمل‌ونقل ارمنستان نوسازی و ناوگان ترانزیت این کشور ارتقا و توسعه یافته است. به طوری که حجم سرمایه‌گذاری‌های ارمنستان در این بخش نزدیک به 285 میلیارد دلار بوده است. 
به گفته والکو، در پی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ناوگان این کشور، سرعت حرکت قطارها در خطوط ریلی ارمنستان از 25 کیلومتر در ساعت طی سال 2008 میلادی، به 60 کیلومتر در ساعت در شرایط کنونی رسیده است.
وی همچنین در این همایش به معرفی کریدور ترانزیتی اروپا به ایران و بلعکس، از طریق کشور ارمنستان پرداخت و گفت: توسعه زیرساخت‌های اولیه این مسیر ترانزیتی در حال انجام است و دو مسیر، دویسبورگ آلمان به تهران و نیز برلین به تبریز را پوشش می‌دهد.
والکو با بیان اینکه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا از اروپا به ایران از طریق ارمنستان، به صرفه است، افزود: طول مسیر ترانزیتی دویسبورگ آلمان تا تهران نزدیک به 8900 کیلومتر است و هزینه جابه‌جایی کالا از طریق این مسیر نیز 3940 دلار به ازای هر کانتینر 20 فوتی با مدت زمان 21 روز است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن قفقاز جنوبی در ادامه خاطرنشان کرد که این کریدور در مقایسه به مسیر ترانزیتی ترکیه، از امنیت و صرفه اقتصادی بهتری برای ایران برخوردار است.


در ادامه این گردهمایی، آرمن موتافیان، یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل با بیان اینکه بهره‌گیری از وسایل حمل‌ونقل گوناگون و مسیرهای مختلف برای حمل کالای صادراتی مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: یکی از مسیر‌هایی که پس از فروپاشی شوروی برای حمل کالا میان ایران و اروپا در معرض توجه قرار گرفت، مسیر جمهوری ارمنستان است که فعالان اقتصادی می‌توانند با استفاده از کامیون، از مبادی مختلف کالاهای خود را به روسیه و شمال و شرق اروپا حمل کنند.
 او افزود: اخیرا با مذاکراتی که با راه‌آهن ارمنستان صورت گرفته است، به صورت آزمایشی دو کانتینر 40 فوتی از هامبورگ آلمان و از طریق راه‌آهن و کشتی به مقصد نهایی ایران حمل شده که مدت زمان آن حدود 15 روز بوده است.
  او ادامه داد: هزینه حمل از این مسیر با کرایه حمل مستقیم به صورت دربست نیز قابل رقابت است و من از بازرگانان و تجار دعوت می‌کنم که برای حمل کالای خود از این مسیر استفاده کنند.


استقبال بخش‌خصوصی ایران از کریدور ارمنستان


در ادامه این همایش، غلامحسین امیری رییس فدراسیون حمل‌ونقل کشور نیز طی سخنانی، به تحولات منطقه و سایه بحران بر سر حمل‌ونقل و ترانزیت کشور اشاره کرد و گفت: اتفاقات سیاسی رخ داده در کشور ترکیه طی ماه‌های گذشته، این هشدار را به صنعت حمل‌ونقل ایران می‌دهد که برای ارتباط ترانزیتی با اروپا باید به فکر ایجاد و احیای مسیرهای دیگری باشیم.
وی افزود: در دهه 60 خورشیدی که امکانات حمل‌ونقلی ایران محدود بود، روزانه به طور متوسط 2000 تا 2500 دستگاه کامیون ایران از مرز مشترک سرو با ترکیه، تردد می‌کرد در حالی که این میزان در حال حاضر به حداکثر 500 دستگاه رسیده است.
امیری راه‌حل برون رفت از این وضعیت را، تلاش برای مسیرهای ترانزیتی جایگزین عنوان کرد و گفت: کریدور ترانزیتی ایران و اروپا از طریق مسیر کشور ارمنستان یکی از بهترین خطوط حمل‌ونقلی است که ایران می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

کد خبر 20445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =