پول های خارجی در راه ایران/۹۰ طرح آماده معرفی به خارجی ها

مدیا اکسپرس معتقد است با رفع تحریم ها شرایط برای جذب سرمایه گذار خارجی مهیا شده اما هنوز برخی مشکلات وجود دارند

ترجمه و تنظیم خبر - فرشته شریفی

پایگاه خبری و تحلیلی فرانسوی مدیا اکسپرس روز گذشته در گزارشی به بررسی موضوع جذب سرمایه های خارجی توسط اقتصاد ایران پرداخت. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از این پایگاه خبری، اقتصاد ایران همچنان بعد از رفع تحریم ها به دنبال جذب سرمایه های خارجی است و در این مسیر البته متحمل برخی مشکلات نیز هست.

بر اساس این گزارش با رفع تحریم های غرب علیه ایران اگرچه ورود سرمایه های خارجی تسهیل شده اما هنوز برخی مشکلات به قوت خود باقی است که باعث شده شرکت های خارجی برای همکاری با شرکای ایرانی خود دست به عصا حرکت کنند. لوئیس پالمر، تحلیلگر مدیا اکسپرس در این رابطه می نویسد بانک های بین المللی بعد از رفع تحریم ها روابط به مراتب بهتری را با ایران در پیش گرفته اند اما هنوز سیگنال هایی باعث می شود در انجام کسب و کار با کشور ما با احتیاط گام بردارند.

این تحلیلگر ادامه می دهد مهمترین عامل این احتیاط نیز ایالات متحده به خصوص در دوره جدید آن است که سیگنال هایی برای آزادی مراودات اقتصادی با شرکت های دنیا را نداده است. با این حال برخی شرکت های معتبر دنیا همچون بوئینگ روابط تجاری بسیار خوبی را در مورد ایران در پیش گرفته اند که بخشی از این روابط به نتایج مطلوبی نیز رسیده است.

شرکت های خودروسازی اروپایی نیز نمونه دیگری از این روابط هستند. در بخش نفت و گاز نیز ایران توانسته شرکای اروپایی خود را متقاعد کند تا سرمایه های خود را به کشور وارد کنند. با این حال برخی بانک های بین المللی با نگرانی هایی روبرو هستند. به عنوان مثال دیگر مذاکرات بر سر حضور شرکت های اروپایی به خصوص شرکت هایی از کشور فرانسه برای سرمایه گذاری در فرودگاه های تهران، مشهد و اصفهان که جزو فرودگاه های اصلی کشور محسوب می شوند ادامه دارد.

این گزارش در ادامه می افزاید ایران یک ظرفیت بالقوه و بکر برای سرمایه گذاران جهانی محسوب می شود که سال ها از جذب سرمایه های خارجی دور بوده و در بسیاری از موارد نتوانسته فرصت های خود را در معرض سرمایه گذاری قرار دهد. ایران دومین کشور بزرگ خاورمیانه محسوب می شود که توانایی بالایی برای جذب سرمایه های خارجی را به خصوص بعد از سال ها تحریم دارا است.

این کارشناس و تحلیلگر در ادامه علاوه بر تحریم به چالش های مدیریتی دولت قبل اشاره کرده و معتقد است ایران یک بحران بزرگ اقتصادی را پشت سر گذاشته است که ناشی از مدیریت در دولت گذشته بوده است با این حال شرایط برای جذب سرمایه فراهم است. در این بین اما روز گذشته معاون اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد با بیان این که در دورانی که کشور با تحریم روبرو بود سرمایه گذاران علاقه زیادی به مذاکره با ما نداشتند گفت: پس از برجام و فراهم شدن بسترهای مورد نیاز 90 طرح را در مناطق آزاد به سرمایه گذاران خارجی معرفی کردیم .

محمد معزالدین با اشاره به آزاد سازی 200 هزار متر مربع از زمین های تصرف شده در کیش، افزود: در منطقه آزاد کیش و در دولت تدبیر و امید بیش از 200 هزار متر از این زمین ها به دولت بازگردانده شد. وی اظهار کرد : از کارهای مهمی که در این دولت در مناطق آزاد صورت گرفت تنظیم سند راهبردی برای هفت منطقه آزاد و همچنین هفت منطقه جدید بود. وی با اشاره به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها و تاثیر آن بر جذب سرمایه گذاری خارجی گفت : با اجرایی شدن برجام موفق شدیم در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه طرح بزرگی را به سرانجام برسانیم و درصدد هستیم با جذب سرمایه گذاری خارجی ظرفیت های بیشتری در مناطق آزاد ایجاد کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تصریح کرد : پس از برطرف شدن تحریم ها بیش از 90 طرح در مناطق آزاد را برای انجام سرمایه گذاری به سرمایه گذاران خارجی معرفی کردیم و تلاش داریم طرح هایی عمرانی را همچنان تکمیل و به سرانجام برسانیم.

 

کد خبر 20456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =