بهبود نسبي اقتصادي - تجاري بعد از برجام

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگرچه در سال‌های اخیر محیط مناسبی برای کسب و کار فراهم شده اما این محیط با آنچه که در سند ۱۴۰۴پیش‌بینی شده فاصله معناداری دارد

حسین سلاح‌ورزی در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی  بعد از گذشت حدود یک و نیم سال از برجام و فضای کسب و کار کنونی، گفت: برگشتن به فضای کسب و کار قبل از تحریم‌ها مقداری زمان‌بر و طولانی است اما با اجرای برجام بخشی از مشکلات ما در رابطه با تعاملات تجاری و اقتصادی با جامعه بین‌الملل حل شده است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه  اگرچه ارتباطات مالی و بانکی تا حدودی با برخی بانک‌ها برقرار شده است، افزود: اما این ارتباطات هنوز با بانک‌های بزرگ بین‌المللی برقرار نشده است.

وی افزود: بخشی از این مسئله به ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری و ترسی که سیستم بانکداری بین‌الملل از آمریکا دارند برمی‌گردد و بخشی هم بعلت عدم آمادگی سیستم بانکی ایران در استاندارهای بین‌المللی بانکی به دلیل قطع ارتباط در سال‌های اخیر با بانک‌های جهانی است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری خارجی عوامل مختلفی نقش دارد، بیان داشت: بعد از برجام روند مراجعه هیئت‌های تجاری - بازاریابی و سرمایه‌گذاری خارجی به ایران رشد قابل توجهی داشت و تقریبا هر هفته تعدادی از این هیئت‌ها به اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی مراجعه داشتند. 

سلاح‌ورزی افزود: با مراجعه هیئت‌های بازرگانی از کشورهای خارجی، تفاهمنامه‌هایی منعقد می‌شد و بخشی هم اجرایی شده ولی این روند قدری با آنچه که مورد انتظار بخش خصوصی بوده فاصله دارد. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سؤال که بغیر از مشکلات بانکی که در راس مشکلات برای سرمایه‌گذاری و تجارت قرار می‌گیرد آیا فضای داخلی ایران محیط مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد، گفت: در مورد فراهم کردن محیط مناسب کسب و کار با آنچه که در سند 1404 پیش‌بینی شده فاصله معناداری وجود دارد. 

وی افزود: براساس آنچه که بانک جهانی و گزارش دوئینگ بیزینس همه ساله براساس پارامترهای ده گانه محیط کسب و کار را بررسی می‌کند رتبه ایران از لحاظ شاخص‌های سهولت کسب و کار و امنیت و ریسک سرمایه‌گذاری وضعیت بهتری پیدا کرده است. 

سلاح‌ورزی با تأکید بر اینکه یکی از کارهایی که دولت آینده باید در نظر قرار دهد بهبود جدی و مستمر محیط کسب و کار است، گفت: دولت باید به شاخص‌هایی که سرمایه‌گذاران بخصوص سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در ایران تشویق و ترغیب می‌کند توجه ویژه‌ای داشته باشد. 

وی افزود: واقعیت این است که سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها یک موضوع بخشنامه‌ای نیست و برای جذب تمایل آنها به این کار باید بستر کافی وجود داشته باشد. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اگرچه ایران از نظر سیاسی و نظامی امنیت‌ترین کشور در منطقه است اما احساس ناامنی در سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: پیش‌بینی سیاست‌های اقتصادی و وجود امنیت سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار یک ضرورت است که اگرچه بهبودی در این راستا مشاهده شده اما باز هم باید شرایط بهتر شود. 

 

منبع: فارس

کد خبر 20459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =