رفتار بینظیر دولت در مبارزه با قاچاق

معاون اول رییس جمهور اعلام کرد رقم قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۱ به حدود ۱۳ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است

معاون اول رییس جمهور روز جمعه در سومین مناظره انتخاباتی بین نامزدهای این دوره از انتخابات با اعلام رقم 12 میلیارد دلاری قاچاق در کشور از افت بیش از 50 درصدی قاچاق خبر داد و افزود: با اقداماتی که دولت انجام داده میزان کالای قاچاق از 25 میلیارد دلار در سال 91 به رقمی در حدود 13 میلیارد دلار در سال جاری رسیده که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می شود.

با این حال سایر نامزدهای انتخابات به عملکرد دولت انتقاد کرده و تلاش کردند بار قاچاق موجود در کشور را به گردن دولت انداخته و اینگونه وانمود کنند که قاچاق فعلی از ایستگاه های رسمی وارد کشور شده است. در این بین اما سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است: عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سه سال اخیر در مقایسه با مدت مشابه بی‌نظیر است. قاسم خورشیدی با اشاره به اظهارات برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مناظره دیروز درباره قاچاق کالا، گفت: موضوع مبارزه با قاچاق کالا موضوعی ملی است و شایسته نیست دستمایه  رقابتهای انتخاباتی قرار گیرد .

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ حجم ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا که محصول برخی سیاستهای ناکارآمد گذشته بود را تحویل گرفته و اکنون مفتخر است که بگوید حجم قاچاق را به حدود ۱۳ میلیارد دلار رسانده که معنای آن ۵۰ درصد کاهش حجم قاچاق طی سه سال گذشته است.

خورشیدی افزود: تهیه و برآورد و اعلام حجم قاچاق کالا در کشور طبق قانون وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. اعداد و ارقامی که بعضا برخی کاندیداها اعلام می‌کنند مبنای علمی نداشته و بیشتر تبلیغاتی و با هدف تخریب رقیب عنوان می‌شود و بهتر است کاندیداهای محترم بجای فرافکنی و ارائه آمار های غیر مستند به معرفی خود بپردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساختهای تجارت خارجی و راه اندازی سامانه های الکترونیکی و پنجره واحد تجاری را از اقدامات اصولی و هدفمند دولت در زمینه مبارزه با قاچاق است. افزایش درآمدهای گمرکی، کاهش زمان فرایندهای تجاری، ارتقای نظارت الکترونیکی، ایمن‌سازی نسبی رویه‌ها، ارتقای توان کشف قاچاق از یک درصد سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۲ درصد در سال ۱۳۹۵ و کاهش ارزش قاچاق به ۱۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در پارسال از دستاوردهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

در رابطه با قاچاق کالا در کشور که از گذشته بر روی دست دولت ها مانده و در دولت یازدهم با افت شدیدی روبرو شده مسعود دانشمند در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کرد: همه ساله درصد زیادی از فرصت‌های شغلی به خاطر قاچاق از میان می‌رود. این موضوع یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی بازار داخلی و مخصوصا فعالان اقتصادی است. به همین دلیل اهمیت تولید داخل ایجاب می‌کند برخورد با قاچاق جدی‌تر باشد. به گفته این عضو اتاق بازرگانی، ورود کالای قاچاق چه به صورت غیرقانونی و چه به صورت قانونی به بازار باعث ایجاد رقابت نابرابر و ناسالم می‌شود. این نوع کالا‌ها فرصت فروش را از کالای داخلی می‌گیرد و سد راه اشتغال تولیدکنندگان داخلی است. بنابراین لازم است از فروش و صادرات آن جلوگیری کرد و در هر صورت از سود آن گذشت. به گفته دانشمند باید به طور کلی با توجه به ارجحیت منافع ملی بر منافع ناچیز حاصل از فروش کالاهای قاچاق، سود این دسته از کالاها را فراموش کنیم.

ابوالحسن خلیلی دیگر عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است زمانی که کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و توسط مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق ضبط می‌شود، باید برای مقابله با آنها چند اقدام مهم انجام داد؛ اول اینکه این کالاها را دسته‌بندی کنیم و جز کالای سرمایه‌ای که به نظر نمی‌رسد معدوم کردن آن کمکی به اقتصاد کشور کند، مابقی کالای غیرسرمایه‌ای را معدوم کنیم.  وی ادامه داد: حتی روی این بحث تمرکز کنیم که انهدام کالای قاچاق یک کار کلی شده و بین همه جا بیفتد که کالایی که ضبط می‌شود، بالاخره معدوم خواهد شد اما مهم‌تر از همه این بحث‌ها، این است که چرا اصولا کالای قاچاق وارد کشور شود که ما بخواهیم در رابطه با آن تصمیمی بگیریم؟ چرا این مشکل ایجاد شود که حال به دنبال راه‌حل آن باشیم؟

خلیلی افزود: باید بدانیم قاچاق یعنی تحمیل هزینه‌های اضافی به کشور، با این حال با وجود اختصاص دادن نهادهایی برای ضبط و کشف کالای قاچاق برای مقابله با آن کار خاصی انجام نشده است. بنابراین جز کالای سرمایه‌ای مابقی کالاها باید معدوم شوند، چرا که ورود آن به هر طریق باعث ضربه به اقتصاد کشور می‌شود. عدم مقابله جدی با قاچاق یعنی اتلاف وقتی که در آن تولید، اشتغال و بازار داخلی آسیب می‌بیند.

کد خبر 20465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =