روزنه شفافيت از كانال پنجره واحد

علیرضا مقدسی گفت: گمرک با راه‌اندازی سامانه‌های مختلف الکترونیکی نظیر پنجره واحد تجارت فرامرزی به سمت شفافیت تجاری و شفافیت متمایز کننده دستگاه‌های اجرایی در مبارزه با فساد حرکت کرده است

دکتر «علیرضا مقدسی» در آیین تکریم و معارفه مدیرکل گمرک استان یزد، اقتدار اقتصادی را از ارکان اقتدار ملی ذکر کرد و گفت: اقتدار اقتصادی در سایه رونق اقتصادی و تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی که در دکترین و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به آن اشاره شده، میسر می‌شود .

وی اقتصاد درون‌زای برون‌نگر را هدف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر و تصریح کرد: اقتصاد درون‌زای برون‌نگر  با توجه به ظرفیت و قابلیت های درون کشور و با نگاه به صادرات محقق می شود که در این زمینه یکی از بخش‌های تاثیرگذار گمرک است .

مقدسی افزود: گمرک یک سازمان سنتی و قدیمی است که در طی سالیان متمادی فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است و امروز شرح وظایف آن با توجه به شرایط جدید از بحث های نظارتی و درآمدی به ارائه تسهیلات تغییر کرده است .

وی افزود: به عنوان مثال در گذشته بحث قاچاق انسان وجود نداشت ولی اکنون با رصد و نظارت گمرک  50 مورد قاچاق انسان در گمرکات کشور شناسایی و کشف شده است .

معاون گمرک همچنین به کشف 298 کیلوگرم انواع موادمخدر و پیش‌سازها در گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: گمرک اکنون به عنوان چهارمین گمرک جهان در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر شناخته می‌شود و مورد تقدیر و تشویق سازمان‌های بین المللی قرار گرفته است .

مقدسی در ادامه ارائه خدمات گمرکی با کیفیت را چشم‌انداز آینده گمرک ذکر کرد و ادامه داد: ارائه خدمات گمرکی با کیفیت در سایه تعامل و همکاری  با سازمان های همجوار محقق می شود و در این راستا اکنون گمرک با 22 سازمان همجوار از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی ارتباط و تعامل دارد .

وی با بیان این که سیاست کنونی گمرک حمایت از تولید ملی با ارائه بسته‌های تشویقی و  راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی است، خاطرنشان کرد: تسهیل تجارت، افزایش صادرات و در نهایت رونق اقتصادی  و اقتدار ملی از جمله اهداف بسته حمایت از تولید و سامانه های متعدد الکترونیکی نظیر سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است .

مقدسی در ادامه، بهبود شاخص عملکرد لجستیک ایران از 114 به 96، کاهش زمان واردات از 26 به 4 روز، کاهش زمان صادرات از 7 روز به یک روز و ترانزیت از بیش از 2 هفته به 4 روز را از جمله اقدامات گمرک در جهت حمایت از تولید عنوان کرد .

معاون گمرک همچنین به اقدامات گمرک در جهت افزایش شفافیت هم اشاره کرد و افزود:  گمرک با الکترونیکی کردن رویه‌ها و راه‌اندازی بانک‌های اطلاعاتی مختلف نظیر سامانه ارزش (TSC) حرکت جهشی به سمت شفافیت داشته است .

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سامانه ارزش با تلاش شبانه‌روزی 700 هزار رکورد ثبت شده است و  اطلاعات ثبت شده در آن با فراخوان به تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان اعتبار سنجی شده است .

مقدسی در ادامه گریزی هم به برش استانی اقتصاد مقاومتی زد و گفت: بنیان‌های اقتصاد مقاومتی به شکل واقعی را می‌توان به صورت استانی پی ریزی و پیگیری کرد .

وی خاطرنشان کرد: استان یزد از نظر موقعیت جغرافیائی در ثقل مرکز کشور و در مسیر کریدورهای شرق- غرب و شمال-جنوب قرار دارد و با توجه به قرار گرفتن در مسیر ترانزیت  ظرفیت های بالقوه و بالفعل اقتصادی  متعددی دارد .

معاون گمرک، نیروی انسانی معتقد و تلاشگر را از دیگر پتانسیل‌های گمرک یزد ذکر کرد و افزود: همه این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها دست در دست هم می‌دهند تا استان یزد به عنوان یک الگو برای قطب کالاهای صادراتی اشتغال محور معرفی شود .

مقدسی  با بیان این که تراز تجاری استان 352 میلیون دلار مثبت است و گمرک یزد از بین 124 گمرک صادراتی کشور رتبه نهم را دارد، افزود: کالاهای صادراتی یزد از جمله کالاهای با کیفیت و آماده مصرف نهایی است که به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود  که این موضوع نشانه برنامه‌ریزی مناسب استان به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده است .

مراسم تکریم «حسن یاسری» و معارفه «مهرداد پیرحیاتی» به عنوان مدیر کل جدید گمرک یزد با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد .

 «سید محمدرضا سیدحسینی» معاون امور عمرانی استاندار یزد در این مراسم با اشاره به نقش گمرک در تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا، گفت: گمرک با راه‌اندازی سامانه های مختلف الکترونیکی گام بلندی در مبارزه با قاچاق کالا و تسهیل صادرات برداشته است .

وی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت در استان، اظهار کرد:رشد 90 درصدی تسهیلات اعطائی، افزایش 34 درصدی حجم مبادلات سهام و توسعه بازار سرمایه،  کاهش 24 درصدی نرخ تورم  و افزایش 37 درصدی صادرات بخشی از موفقیت‌های اقتصادی دولت یازدهم در استان یزد است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد همچنین رشد 46 درصدی میزان خسارت پرداخت شده توسط صنعت بیمه، افتتاح مرکز خدمات سرمایه‌گذاری  و جذب 45 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه 100 درصدی درآمدهای عمومی  و بهبود توزیع درآمد با کاهش 14 درصدی جریب‌ جینی در نقاط شهری را از دیگر دستاوردهای دولت در این استان ذکر کرد .

«حسن یاسری» مدیر کل سابق گمرک یزد نیز در این مراسم با اشاره به عملکرد یک‌سال و هشت ماه خود در این استان، گفت: افزایش اعتبارات اختصصاصی از دو میلیارد ریال به 20 میلیارد ریال، افزایش اعتبارات اضافه‌کار از یک میلیارد به 1.6میلیارد ریال، اصلاح ساختار و پست‌های سازمانی و ایجاد پست‌های منطقه ویژه اقتصادی اردکان از جمله اقدامات انجام شده در مدت حضورم در گمرک یزد بوده است .

وی با بیان این که تراز تجاری گمرک یزد در دو سال اخیر مثبت بوده است، افزود: سال گذشته 33 هزار و 836 تن کالا به ارزش 115 هزار و 723 دلار از طریق گمرک یزد به کشور وارد و یک میلیون و 840 هزار و 805 تن کالا به ارزش 466 میلیون و 483 هزار و 195 دلار از گمرک یزد به خارج کشور صادر شده است .

یاسری افزود: سال گذشته گمرک یزد 32 هزار کوتاژ صادراتی داشته است که در نوع خود یک رکورد است .

«مهرداد پیرحیاتی» مدیر کل جدید گمرک استان یزد نیز در این مراسم با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های استانی، خواستار همکاری مسئولان استان به ویژه سازمان‌های همجوار برای تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان شد .

پیرحیاتی پیش از این جانشین مدیر کل و معاون فنی و امور گمرکی گمرک شهید باهنر بوده است و «حسن یاسری» نیز به تازگی به عنوان مدیر کل گمرکات استان قم منصوب شده است.

کد خبر 20473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =