تأمین مالی ۱۰۰ درصدی صادرات توسط بانک توسعه صادرات

مدیرعامل اگزیم بانک ایران: در مورد سقف اعتبار اعطایی و نرخ تسهیلات به صادرکنندگان هیچ محدودیتی نداریم و حاضریم تا ۱۰۰ درصد قیمت تمام شده کالای صادراتی متقاضیان و یا قراردادهای صادراتی آنها با رعایت ضوابط بانک مرکزی تامین مالی نموده و تسهیلات پرداخت کنیم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به این که در مورد سقف اعتبار اعطایی و نرخ تسهیلات به صادرکنندگان هیچ محدودیتی نداریم و حاضریم تا 100 درصد قیمت تمام شده کالای صادراتی متقاضیان و یا قراردادهای صادراتی آنها با رعایت ضوابط بانک مرکزی تامین مالی نموده و تسهیلات پرداخت کنیم گفت: در صورت تضمین این قراردادها از سوی صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات درصد تخفیف در نرخ سود را قائل خواهد شد.

دکتر علی صالح آبادی افزود: ما در مورد مشتریانی که خریدار خارجی کالا و محصولات آنها، ناتوان از پرداخت نقدی وجه مربوطه باشند و متقاضی خرید نسیه کالاهای صادراتی ایرانی هستند، بدون هیچ محدودیتی حاضریم به بانکهای مستقر در کشورهای مقصد صادرات آنها در سطح ریسکی که صندوق ضمانت صادرات پوشش می دهد خط اعتباری اختصاص دهیم.

وی در ادامه توضیح داد: در این روش صادرکننده ایرانی پس از صادرات کالای موضوع قرارداد وجه آن را به صورت نقد از بانک توسعه صادرات ایران دریافت نموده و بانک نیز بعد از مدت زمان معین (حدود دو سال بعد) وجوه پرداختی بعلاوه سود متعلقه خود را از بانک خارجی دریافت خواهد کرد. این کار به معنی دادن اعتبار به بانک خارجی از سوی بانک توسعه صادرات برای خرید کالاهای مورد نیاز کشور متبوع خود از ایران است و بانک خارجی نیز تضمین می کند که وجه پرداختی توسط بانک توسعه صادرات را در سررسید توافق شده پرداخت کند. این فرایند مشتری خارجی را برای پرداخت بدهی خود توانمند نموده و صادرکننده ایرانی نیز ریسکی در خصوص عدم دریافت مطالبات از آنها نخواهد داشت.

وی گفت: بانک توسعه صادرات ایران در این قالب مبلغ 10 میلیون یورو به میربیزینس بانک روسیه، 5 میلیون یورو به بانک ملت ارمنستان و 18 میلیون یورو به البلاد عراق اختصاص داده است و این امکان برای صادرکنندگان ایرانی وجود دارد که از این اعتبار استفاده کنند.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات در ادامه جلسه در مورد نرخ ارز گفت: در حال حاضر چند ماهی است خرید و فروش ارزبه نرخ آزاد در بانکها مجاز اعلام شده و ما ارز مشتریان را به نرخ آزاد در شعب بانک توسعه صادرات و صرافی بانک خریداری می کنیم. وی در مورد اعتبار سنجی مشتریان در خارج از کشور گفت: چون بانک خارجی بازپرداخت وجه را تضمین می کند، خریدار در رابطه با بانک خارجی تعریف می شود.

صالح آبادی گفت: فعالان اقتصادی باید تعامل بیشتری با شعب بانک توسعه صادرات داشته باشند و بانک همه توان علمی و فنی خود را برای حل مشکلات صادرکنندگان در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده به کار خواهد بست.

در این رابطه رضا ساعدی فر، مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات نیز در مورد هزینه کارشناسی تسهیلات اعطایی بانک که مورد انتقاد مشتریان بود توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بر اساس مقررات اعلامی بانک مرکزی بانکها موظفند این هزینه ها را از متقاضیان تسهیلات دریافت کنند. البته در دستورالعملهای داخلی بانک امکان بازنگری و تعدیل شرایط وجود دارد، لیکن در خصوص دستورالعمل ها و مقررات بالادستی تعدیل و اصلاح مستلزم صرف زمان و انجام مکاتبات با نهادهای مربوطه است.

ساعدی فر در مورد تغییرات نرخ سود تسهیلات صادراتی گفت: طبق بخشنامه های ابلاغی بانک مرکزی در چند سال اخیر نرخ سود تسهیلات در بخش صادراتی نداریم، بلکه بر اساس این بخشنامه ها تسهیلات بانکها در قالب عقود مبادله ای و عقود مشارکتی پرداخت می گردد که در سال 1395 نرخ سود این تسهیلات برای هر دو مورد یکسان و حداکثر 18 درصد اعلام شده است.

مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات در خصوص تعامل بانک با مشتریان خود اذعان داشت: بانک توسعه صادرات ایران در صورت انعکاس مشکلات توسط صادرکنندگان به بانک، پس از بررسی موارد اعلامی تعاملات لازم با مشتریان را به عمل خواهد آورد و تمامی تلاش خود را به کار می بندد تا جایی که مقررات اجازه می دهد صادرکنندگان را مورد حمایت قرار دهد.

 

 

 

کد خبر 20477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =