الزامات عبور از بن بست های اقتصادی در دولت دوازدهم

خوانساری گفت: سرمایه گذاری خارجی و داخلی مستلزم این است که دولت انتظارات بخش خصوصی را به درستی پاسخ دهد اگر قرار است مشکلاتی چون بیکاری حل شود تعامل سازنده بخش خصوصی و دولت الزامی است

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهم اخبار و مسائل اقتصادی کشور گفت: مهمترین دغدغه مردم در حال حاضر ایجاد ثبات و آرامش است و این مهم جز با شرکت در انتخابات محقق نمی شود. انتخاب یک رئیس جمهور با رای بالا می تواند امیدواری را برای تحقق خواسته هایمان پررنگ تر کند.

وی در ادامه به بحران نفت و افزایش قیمت آن و سپس سقوط قیمت نفت اشاره کرد و گفت: تاثیر منفی این اتفاق بر اقتصاد کشورهای وابسته به نفت دیده شد. بحران حاصل از نوسان شدید قیمت نفت همواره اقتصادهای تک محصول را دچار مشکل می کند. در این میان کشورهایی که ذخیره ارزی داشتند مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس توانستند بحران را کنترل کنند و کشورهایی مثل روسیه و ونزوئلا و ایران که وابستگی شدیدی به نفت داشتند بحران بدی را متحمل شدند.

رییس اتاق بازرگانی تهران به تورم 700 درصدی در ونزوئلا اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی سازمان‌های بین‌المللی حاکی از این است که تورم در این کشور شاید به بالاتر از 1200 درصد هم برسد؛ هرچند اقتصاد ایران مشابهت های زیادی به ونزوئلا دارد اما بحران در ایران مهار شد.

خوانساری با یادآوری افزایش شدید قیمت کالا و مسکن و واردات بی رویه در دولت نهم و دهم گفت: این سیاستها صنایع را دچار مشکل کرد و با وجود تحریمها و قطع رابطه ایران با کشورهای توسعه یافته عملا مسیر رشد اقتصادی ایران بسته شد.

وی ادامه داد: در مقطعی تورم بالای 40 درصد را تجربه کردیم،‌ رشد سرمایه‌گذاری منفی از سال 90 شروع شد و قدرت خرید مردم تا 50 درصد کاهش یافت و اشتغال تقریباً به صفر رسید.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر این رویه ادامه می یافت معلوم نبود چه اتفاقی می افتاد، اما خوشبختانه در سال گذشته تورم تک‌رقمی را شاهد بودیم که با توجه به درآمدهای نفتی ایجاد شده بود و تا حدودی خسارتهای وارد آمده را جبران کرد.

خوانساری گفت: ثبات در بازار شکل گرفته است. ثبات مهمترین دغدغه اقتصاد ما بوده؛ گرچه هنوز رکود و عدم رشد را داریم اما تراز تجاری کشور مثبت بوده است. نوسانات ارزی در این مدت به حداقل رسیده است و تنش‌های سیاسی هم در دانشگاه‌ها کاهش یافته و حتی می‌توان گفت بحث فرار مغزها اگر چه متوقف نشده، اما کاهش یافته و یک امیدواری و آرامش در جامعه ایجاد شده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ارتباط با محیط کسب و کار اگر چه راه زیادی برای رسیدن به بحث امن برای بخش خصوصی وجود دارد، اما اوضاع بهبود یافته است و نمونه آن این است که سازمان مالیاتی کشور اظهارنامه واحدهای کوچک و متوسط را با توجه به شرایط اقتصادی کشور پذیرفته است که گام مثبتی در مسیر رفع موانع تولید است.

وی با بیان اینکه روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم گفت: رکود در خیلی از بخش‌ها برداشته شده، اما هنوز سایه آن بر سر مسکن وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: صف تهیه دارو، گرانی مواد غذایی، ورشکستگی بسیاری از کارخانه‌ها در سال 90 و به زندان افتادن کارآفرینان‌مان را نباید فراموش کنیم. آسیب های اجتماعی ناشی از گرانی مسکن مانند کارتن خوابی زنان را از یاد نمی بریم. با این حال سرمایه گذاری خارجی و داخلی مستلزم این است که دولت انتظارات بخش خصوصی را به درستی پاسخ دهد و اگر قرار است مشکلاتی چون بیکاری حل شود تعامل سازنده بخش خصوصی و دولت الزامی است.

 

کد خبر 20493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =