سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری دولت یازدهم

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در دولت یازدهم انجام ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی مصوب شده که هشت میلیارد دلار آن در حوزه های صنعت و معدن کشور است

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در دولت یازدهم انجام ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی مصوب شده که هشت میلیارد دلار آن در حوزه های صنعت و معدن کشور است. منصور معظمی در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران افزود: از 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن حدود دو میلیارد دلار پس از برجام بوده که یک میلیارد و 300 میلیون دلار آن در کشور عملیاتی شده است. 
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: پس از برجام، 6 قرارداد تولید خودرو با شرکت های معتبر منعقد شده که قرار است 30 درصد این محصولات به بازارهای جهانی صادر شود. 
وی بر توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه صنعت ریلی کشور متناسب با بخش های دیگر توسعه نیافته و عقب مانده است و دولت یازدهم برای توسعه این بخش اهتمام ویژه ای دارد و در تبصره 88 برنامه ششم توسعه، دولت شرایط لازم را برای سرمایه گذاری در صنعت ریلی کشور نیز فراهم کرده است. 
معظمی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در توسعه این بخش حلقه واسط بین شرکت های داخلی و خارجی است؛ تا با انتقال دانش و سرمایه شرکت های خارجی در کشور شرکت های داخلی بتوانند با ظرفیت های کامل فعالیت کنند، زیرا اکنون شرکت های داخلی واگن ساز در این بخش با 30 تا 40 درصد ظرفیت کار می کنند. 
وی با بیان این که صنعت ریلی، صنعتی بسیار استراتژیک برای کشور است، گفت: استفاده گسترده از این صنعت هزینه های حمل و بار و مسافر را در کشور بسیار کم می کند، لذا دولت برای توسعه این بخش اهمیت زیادی قایل است و با برنامه ریزی های لازم در آینده شاهد توسعه آن خواهیم بود.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهارداشت: خطوط ریلی از نظر هزینه، ایمنی و نرخ تمام شده برای کشور صرفه اقتصادی دارد و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تلاش است برای توسعه این بخش اقدامات مورد یناز به عمل آورد تا هرگونه سرمایه گذاری در این بخش را پس از راه اندازی به بخش خصوصی واگذار کند.
به گفته این مقام مسئول، شورای اقتصاد در سال گذشته برای ساخت 2 هزار دستگاه واگن مترو در کشور مصوبه ای را آماده کرد تا از طریق وزارت کشور بتوانیم این واگن ها را در داخل تولید کنیم که اکنون مناقصه آن برگزار شده و انتظار داریم تا 3 تا 4 ماه آینده عملیات اجرایی تولید 630 دستگاه واگن مترو در شرکت های واگن سازی داخلی آغاز شود.
وی با بیان اینکه هرگونه تولید محصولی در کشور برای داخل مطلوب نیست، گفت: در کنار تولید باید به صادرات محصول به بازارهای هدف توجه شود، زیرا در دنیا دو نگاه وجود دارد یکی این که تولید تنها برای داخل باشد و دیگری این که تولید باید برای صادرات انجام شود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: پس از برجام فضای بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران بسیار مثبت شده و هم اکنون 3 شرکت معتبر جهان در تلاش هستند برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی کشور یک میلیارد و 300 میلیون یورو فاینانس در اختیار شرکت های ایرانی قرار دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: سازمان گسترش در تلاش است تمام واگن سازان داخلی به جای 40 درصد با 100 ظرفیت کار کنند که در این صورت هزینه های تولید آنها بسیار کاهش می یابد، ضمن این که میزان اشتغالزایی در کشور افزایش خواهد یافت.
وی گفت: یکی از مشکلات واگن سازان ایرانی کمبود منابع مالی است و و این مساله سبب شده که شرکت های ریلی سفارش کمتری را به این واگن سازان بدهند و ما به عنوان سازمان گسترش باید حلقه واسط تولید کنندگان و مصرف کنندگان واگن باشیم تا ظرفیت آنها کامل شود.
وی با اشاره به فاینانس تامین مالی 6 هزار واگن باری توسط یک شرکت روسی گفت: با توجه به این فاینانس قرار است بسیاری از این واگن ها در داخل ساخته شود و برای فاز اول در نظر داریم تولید یکهزار دستگاه واگن باری را به شرکت واگن سازی پارس اراک واگذار کنیم.
 

کد خبر 20523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =