بزنگاه نرخ ارز برای صادرات غیرنفتی

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران به سه مقوله مهم در توسعه صادرات که هنوز در کشور محقق نشده است، اشاره کرد و گفت: این سه مهم پیوستن به سازمان توسعه تجارت، واقعی شدن نرخ ارز و به وجود آوردن شرکت‌های صادراتی است

بهمن عشقی درباره نقاط ضعف صادرات کشور، گفت: در  حالی که بخش کوچکی از تجارت جهانی را تشکیل می‌دهیم اما هنوز به سازمان تجارت جهانی نپیوسته‌ایم و از مزیت‌های تجارت آزاد برخوردار نیستیم. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بدون عضویت در سازمان تجارت جهانی نمی‌توان وارد جرگه صادرکنندگان عمده جهانی شد، افزود: در شرایطی که هنوز عضو سازمان تجارت جهانی نشده‌ایم و نمی‌توانیم صاحب معاهدات چند جانبه باشیم باید به معاهدات دو جانبه در چارچوب تجارت آزاد بپردازیم. 

وی با بیان اینکه گلوگاه صادرات نرخ ارز است، بیان داشت: تا زمانی که قدرت واقعی خرید ریال مشخص نشود صادرات معنی خاص خود را پیدا نمی‌کند. عشقی با اشاره به برنامه پنجم توسعه بیان داشت: براساس این برنامه نرخ ارز باید متناسب با تفاضل نرخ تورم داخل و خارج باشد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. 

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه تولید و صادرات دو مقوله جدای از یکدیگر است، افزود: برای توسعه صادرات باید به سمت ایجاد شرکت‌های تخصصی MEC حرکت کرد و نباید تولید کننده خود اقدام به صادرات کند. عشقی گفت: شرکت‌های EMC یا همان شرکت‌های صادراتی که اسباب توسعه صادرات را فراهم می‌کنند از دو دهه قبل در ژاپن و در یک دهه اخیر کار خود را در چین آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نرخ ارز در کشور واقعی نیست، اظهار داشت: اگر از خواسته عوام در مورد کاهش نرخ ارز بگذریم باید گفت تا نرخ ارز در کشور متعادل نشود صادرات بی‌معناست. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: فهم عامه این است که ریال قوی، اقتصاد کشور را قوی می‌کند در حالی که این طور نیست.

عشقی با تأکید بر اینکه ریال گران به معنای اقتصاد قوی نیست گفت: ارزش تعیین واقعی نرخ ریال بحثی است که باید به آن توجه شود. 

 

منبع: فارس

کد خبر 20524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =