رفتارشناسی نوسانات محدود ارز

بررسی روند یک ماهه بازار ارز ایران نشان می دهد این بازار در فاصله اواخر فروردین تا انتهای اردیبهشت ماه دامنه نوسانی را در محدوده ۳۷۴۵ تا ۳۷۷۵ تومان درنوردیده است

بررسی روند یک ماهه بازار ارز ایران نشان می دهد این بازار در فاصله اواخر فروردین تا انتهای اردیبهشت ماه دامنه نوسانی را در محدوده 3745 تا 3775 تومان درنوردیده است. این میزان تغییرات اگرچه طبق نمودار همراه در این مدت به صورت لرزش های سریع و آنی بوده اما نشان می دهد در مقایسه با سایر دوره های انتخاباتی با یک تعادل قابل روبرو بوده است.

خوشبختانه حتی در اوج زمان انتخابات نیز شاهد رشدهای هیجانی در بازار ارز نبودیم و این بازار با آرامش به کار خود ادامه داده است. کارشناسان معتقدند این موضوع به دلیل نظارت و کنترل و رصد مداوم بازار توسط بانک مرکزی بوده تا از التهابات احتمالی که خاص روزهای انتخابات است جلوگیری به عمل آید.  شناسایی مشتریان واقعی بازار و ثبت فاکتور رسمی در سامانه نظارت ارز (سنا) توسط صرافان طی این مدت به گفته مجتهدی، باعث شد تا دست سودجویان و اخلالگران در بازار ارز کوتاه شده و متقاضیان غیر‌واقعی که مصداق قاچاقچیان ارز را در قانون دارند فرصت و فضایی برای تخلف نداشته باشند و از صحنه بازار حذف شوند.

کارشناسان بازار ارز معتقدند عوامل متعددی باعث شده تا ارز در شرایط نسبتا باثباتی قرار گیرد. به عقیده آنها اولین عامل نظارت ومداخله بانک مرکزی در جهت توازن در این بازار است که در فوق به آن اشاره شد. عامل دیگر بهبود وضعیت ذخایر ارزی تحت تأثیر دو عامل افزایش قیمت و افزایش میزان فروش نفت در دولت یازدهم است که منابع مالی مورد نیاز برای کنترل بازار را در اختیار دولت قرار داده است و مسأله سوم اوضاع بازار جهانی ارز در این مدت است.

به گزارش اگزیم نیوز طی یک ماه گذشته و در تداوم ماه های پیش از آن ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر با افت روبرو شده و شاخص دلار به عددی در محدوده 97 وارد شده است. افت بهای دلار در بازارهای جهانی باعث شده بهای این ارز معتبر به طور خودکار در کشور ما نیز کاهش یابد.

به عقیده کارشناسان جهانی بعد از روی کار آمدن ترامپ و با توجه به سیاست هایی که وی در حوزه تجاری در پیش گرفته بهای دلار در برابر ارزهای معتبر دنیا کاهشی شده است. این در شرایطی است که فعالان جهانی معتقدند آمریکا یک بار دیگر به زودی نسبت به افزایش نرخ بهره در این کشور اقدام خواهد کرد که این سیاست تأثیر مهم و معناداری بر کاهش ارزش دلار خواهد داشت.

ادامه نگرانی های سیاسی در آمریکا موجب شده است تا اجرای سیاست های اقتصادی و مالی مورد نظر ترامپ با ابهام جدی روبرو شود. وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه روبرت مولر رئیس سابق اف بی آی را به عنوان مشاور ویژه برای تحقیقات مربوط به تبانی احتمالی بین کمپین انتخاباتی ترامپ و مقام های روسی انتخاب کرده است.

این نگرانی های سیاسی موجب شده است تا ابهامات زیادی درباره توانایی ترامپ برای عمل به قول های اقتصادی اش به وجود آید. رئیس فدرال رزرو میناپولیس نیز نسبت به استفاده فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره برای مقابله با حباب قیمت دارایی ها در اقتصاد آمریکا هشدار داده است. بانک یو بی اس سوییس پیش بینی کرده است که فدرال رزرو آمریکا در نشست های ژوئن و سپتامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. پیش از این بانک یو بی اس اعلام کرده بود که فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست های جولای و دسامبر افزایش می دهد.

در بازار داخل اما با توجه به آغاز فصل مسافرت، پیش بینی می شود با میزانی تقاضا برای ارز در هفته های آینده روبرو بشویم که این عامل می تواند روی قیمت اثرگذار باشد البته دولت با حمایت از بازار مانع از رشد قیمت ارز خواهد شد.

کد خبر 20529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =