دستبابی به صادرات ۳۰ میلیارد دلاری در صنعت برق

علیرضا کلاهی صمدی معتقد است در حالیکه صنایع بالادستی از یارانه آب، برق، انرژی، گاز و امتیازات دیگر استفاده می کنند صنایع پایین دستی درگیر رفع مشکلات متعدد کوچک و بزرگی هستند که با کمی توجه بیشتر از سوی دولت به خصوص سازمان صنعت، معدن و تجارت حل شدنی است

روز گذشته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر صادرات برق به کشورهای همسایه به چه میزان است، گفت: صادرات برق ایران به کشورهای همسایه تقریبا ۲ برابر واردات است و البته باید اذعان کرد که ایران از برخی کشور‌ها در زمان پیک برق وارد می‌کند. به گفته وی، میزان صادرات برق ایران به کشورهای همسایه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات است.
حائری در پاسخ به این سوال که آیا قیمت برق صادراتی ایران افزایش و یا کاهش یافته است، گفت: در مورد قیمت برق صادراتی نیز شرکت توانیر باید اظهارنظر کند، اما آنچه که مشخص است این است که ایران برمبنای نیاز کشورهای همسایه میزان صادرات برق را افزایش می‌دهد.

این در شرایطی است که ایران در حال حاضر تنها به عراق در حدود ۱۲۰۰ مگاوات است که البته سال گذشته به دلیل مشکلاتی که این کشور در بازپرداخت بدهی های خود داشته تنها توانسته ۳۵۰ میلیون دلار از بدهی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری خود را بازپرداخت کند.

در این ارتباط علیرضا کلاهی می گوید: آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم رشد نامتوازن در بخشهای مختلف اقتصادی است و غالب رشدی که در سالهای اخیر تجربه کرده ایم عمدتا مربوط به نفت، گاز و میعانات، پتروشیمی، صنایع بالادستی و مواد خام اولیه است حال آنکه هزاران واحد کوچک و متوسط و بنگاه‌هایی که موتور حرکت و ایجاد ارزش افزوده هستند، همچنان در بحرانبه سر می برند و از این رشد بی‌بهره‌ مانده اند.

صمدی بیان داشت: تمرکز منابع مالی در صنایع بالادستی و شرکت‌های بزرگی و عدم توجه به صنایع کوچک و متوسط دلیل رشد نامتوازن صنعت ماست. در حالیکه صنایع بالادستی از یارانه آب، برق، انرژی، گاز و امتیازات دیگر استفاده می کنند صنایع پایین دستی درگیر رفع مشکلات متعدد کوچک و بزرگی هستند که با کمی توجه بیشتر از سوی دولت به خصوص سازمان صنعت، معدن و تجارت حل شدنی است.

رئیس سندیکای صنعت برق ایران به تحلیل سرمایه گذاری در حوزه صنعت برق اشاره کرد و گفت: علی‌رغم دهها میلیارد دلار یارانه پرداختی به صنایع بالادستی، تولیدات این بخش که باید مزیت نسبی دارند و برای اقتصاد ملی ارزش افزوده می سازند، با قیمت‌های پایین صادر می‌شود و مزیت نسبی و اشتغال را برای همسایه‌های ما ایجاد کرده است.

وی با اظهار امیدواری از رفع موانع بر سر راه رشد این صنعت گفت: جا دارد سازمانهای اقتصادی به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه بیشتری به استراتژی صنعتی کشور داشته باشد و مسیر توسعه و رشد صادرات غیر نفتی واقعی را هموار سازند. آماری که در حال حاضر از صادرات غیر نفتی ارائه می شود در واقع آمار صادرات غیر نفتی واقعی نیست بلکه صادرات انرژی ماست که در قالبی دیگر صادر می شود.

کلاهی صمدی به رتبه جهانی ایران در زمینه صنعت برق اشاره کرد و گفت: ایران 5 درصد ذخایر مس دنیا را در اختیار دارد و در زمره 10 تولید کننده اول محصولات پتروشیمی قرار دارد این در حالی است که ترکیه بدون داشتن این مزیت ها 15 برابر ایران برق صادر می کند. اگر موانع موجود در صنعت برق مرتفع گردد می توانیم در میان مدت صادرات این حوزه را  به 30 میلیارد دلار برسانیم.

کد خبر 20548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =