رشد لاک پشتی تورم سالانه در اردیبهشت ماه

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت ماه سالانه ٠.٢ واحد درصد کاهش، تورم نقطه به نقطه ٠.٢ واحد درصد افزایش و تورم سالانه ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت ماه سالانه ٠.٢ واحد درصد کاهش، تورم نقطه به نقطه ٠.٢ واحد درصد افزایش و تورم سالانه ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در اردیبهشت ماه امسال عدد ٢٤٤.٤ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٩.٦ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ( ٩.٤ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل ٧.١ درصد است که نسبت به فروردین ماه امسال ٠.٢ واحد واحد درصد افزایش یافته است.

به تحلیل پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز تلاش های دولت در حدود 3 سال گذشته باعث شد تا نرخ تورم از رقمی در حدود 37 درصد در سال 92 به رقم 7.1 درصد در اردیبهشت ماه سال جاری برسد که این موضوع علاوه بر اثراتی که در زمینه ثبات قیمت ها در بازارهای کالا به همراه دارد زمینه های ثبات در بازارهای سرمایه ای از جمله ارز و طلا را نیز فراهم آورده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ تورم مصرف کننده در شرایط کنونی در وضعیتی بسیار مناسب قرار گرفته چرا که اولا از نقطه مقاومت تورم یا اصطلاحا هسته سخت عبور کرده و از طرفی آماده مانور دولت بر رشد اقتصادی در دولت دوازدهم است. عباسعلی ابونوری استاد دانشگاه در این زمینه معتقد است در سال های اخیر کاهش تورم به عنوان یک اولویت محسوب شده و این موضوع از یک طرف به واسطه انضباط مالی، پولی و بودجه ای دولت باعث شده تا تورم در مسیر باثباتی قرار بگیرد و کسری بودجه سال های گذشته مهار شود و از طرف دیگر با تعادل ذهنی سرمایه گذاران و عبور از سرمایه گذاری در بازارهای موازی شرایط برای تثبیت ارزش پول در اقتصاد پیش آمد که این مسأله نیز با یک اثر جانبی به دولت در کنترل تورم کمک شایانی کرده است.

به گفته وی اقتصاد ایران در حال حاضر از بسیاری مولفه های خطرناک و تورم زا عبور کرده است. به عنوان مثال تحریم ها که در خلال سال های گذشته باعث کمبود کالا در اقتصاد شده بود از میان رفته و کالاها و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در مقایسه با گذشته با سهولت بیشتری وارد کشور می شود که این موضوع هزینه ها را کاهش داده است.

وی اضافه کرد در عین حال وضعیت دولت در درآمدهای ارزی بسیار بهتر شده و این مسأله که به دلیل فروش نفت بیشتر بوده باعث شده تا دولت بتواند با دست بازتری بازار ارز را هدایت کند. وی اضافه کرد در عین حال تلاش دولت یازدهم برای ایجاد رشد اقتصادی مقوله دیگری است که اگرچه هنوز راه درازی در پیش دارد اما به هر حال رشد اقتصادی در این دولت کلید خورد و از ارقام منفی 7 درصدی به 2 درصد در سال گذشته (رشد بدون احتساب نفت) رسیده ایم.

این استاد دانشگاه در ادامه با استناد به شواهد مهمی در اقتصاد ایران و جهان گفت: نگاهی به مولفه های اقتصادی ایران و جهان نشان می دهد تورم در رقم فعلی می تواند با میزانی افزایش روبرو شود چراکه دولت به تدریج باید پروژه های مهمی را اجرا کند و رشد اقتصادی را تقویت نماید بنابراین تزریق نقدینگی به جامعه ناگزیر خواهد بود.

به علاوه قیمت های جهانی کالاها نیز افزایش یافته و بهای نفت نسبت به دو سال پیش تا 50 درصد افزایش را تجربه کرده است. از طرف دیگر قاچاق به شدت در حال کاهش است و این مسأله می تواند روی قیمت ها اثرگذار باشد. افزایش بهای دلار نیز عامل دیگری بود که ابونوری با تأکید بر آن گفت: دولت در سال های پیش رو و به زودی باید برای توازن تجاری کشور دست به اصلاح و تک نرخی شدن تورم بزند و این مهم می تواند روی تورم اثرگذار باشد.

 

آمارهای زیرشاخه های تورم اردیبهشت

بر اساس آمارهای بان مرکزی شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ٢٩٩.١ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٣ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات " نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٦.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل ٩.٦ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٦ (٨٠٥ درصد)، یک واحد درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ٢٩٧.٤ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٥ درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٦.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ٩.٥ درصد است.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در اردیبهشت ماه ١٣٩٦ به رقم ٢٢٥.٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٣ درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ٦.٩ درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ٦.٢ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٦ (٦.٢ درصد)، تغییری نداشته است.

 

کد خبر 20565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =